Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Cykla på skogsväg
- Trådstartare Lasse_H
- Start datum
De flesta kortslagiga gafflar som säljs på s.k. hybridcyklar är tunga, har ändå dålig följsamhet mot underlaget och kräver också underhåll för att behålla sin (mediokra) prestanda.
En bra stel gaffel är lättare, dämpar bort huvuddelen av vibrationerna vilket är det som är mest tröttande för kroppen på längre turer och är underhållsfri. Dessutom billigare, och om man väljer en med fästen för stänkor och lowriders kan man lättare nyttja cykeln för lite långfärdscykling.
En bra stel gaffel är lättare, dämpar bort huvuddelen av vibrationerna vilket är det som är mest tröttande för kroppen på längre turer och är underhållsfri. Dessutom billigare, och om man väljer en med fästen för stänkor och lowriders kan man lättare nyttja cykeln för lite långfärdscykling.
Lästips
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
Varje muskeldrivet fordon vill du ha så lätt som möjligt, det gäller även för cyklar. Sen skall det hålla över tiden, vara relativt komfortabelt att bruka. En rätt byggd framgaffel fjädrar i sig, stål är ett fantastiskt material. YMMV
Sålänge det är VÄG så håller jag med om att en odämpad bra konstruktion kan vara lätt och trevlig.
När man väl har provat en lätt heldämpad MTB så finns ingen återvändo. Jag har cyklat på varianter av helstel, framdämpad och heldämpad och en bra heldämpad mtb är ljusår roligare än något annat, såfort man är på skogs-stig eller lätt/svår terräng. Är det grusväg kan man köra stelt, och då lika gärna hel-stel som bara framdämpad.
Cyklar idag på en all-mountain cykel med 150mm slag och den väger drygt 13kg.
När man väl har provat en lätt heldämpad MTB så finns ingen återvändo. Jag har cyklat på varianter av helstel, framdämpad och heldämpad och en bra heldämpad mtb är ljusår roligare än något annat, såfort man är på skogs-stig eller lätt/svår terräng. Är det grusväg kan man köra stelt, och då lika gärna hel-stel som bara framdämpad.
Cyklar idag på en all-mountain cykel med 150mm slag och den väger drygt 13kg.
De flesta kortslagiga gafflar som säljs på s.k. hybridcyklar är tunga, har ändå dålig följsamhet mot underlaget och kräver också underhåll för att behålla sin (mediokra) prestanda.
En bra stel gaffel är lättare, dämpar bort huvuddelen av vibrationerna vilket är det som är mest tröttande för kroppen på längre turer och är underhållsfri. Dessutom billigare, och om man väljer en med fästen för stänkor och lowriders kan man lättare nyttja cykeln för lite långfärdscykling.
+1
Varje muskeldrivet fordon vill du ha så lätt som möjligt, det gäller även för cyklar. Sen skall det hålla över tiden, vara relativt komfortabelt att bruka. En rätt byggd framgaffel fjädrar i sig, stål är ett fantastiskt material. YMMV
+1 Även kolfiber är rätt ok på att plocka bort vibrationer om det används rätt. Min racer i alu i både ram och gaffel däremot....
Sålänge det är VÄG så håller jag med om att en odämpad bra konstruktion kan vara lätt och trevlig.
När man väl har provat en lätt heldämpad MTB så finns ingen återvändo. Jag har cyklat på varianter av helstel, framdämpad och heldämpad och en bra heldämpad mtb är ljusår roligare än något annat, såfort man är på skogs-stig eller lätt/svår terräng. Är det grusväg kan man köra stelt, och då lika gärna hel-stel som bara framdämpad.
Cyklar idag på en all-mountain cykel med 150mm slag och den väger drygt 13kg.
Vad som är roligt är ju högst subjektivt så jag skulle nog vara lite försiktig med sådana uttalanden. Kolla in den här filmen och säg om någon av cyklisterna har "ljusår roligare" än den andre.
Jag är inte helt klar över skillnaden mellan MTB och hybrid.
Hybrid kanske kan beskrivas som en korsning mellan MTB, CX och "standardcykel". Stora hjul, rakt styre, pakethållare och skärmar. Av någon outgrundlig anledning har de ofta även nåt som i alla fall ser ut som en fjädrande framgaffel.
+1
Vad som är roligt är ju högst subjektivt så jag skulle nog vara lite försiktig med sådana uttalanden. Kolla in den här filmen och säg om någon av cyklisterna har "ljusår roligare" än den andre.
Jodå, jag har också cyklat hel-stel och haft roligt under många år. Men jag vidhåller att de där snubbarna hade haft ännu roligare på en bra heldämpad AM cykel i samma viktklass
Logga in på happymtb forumet och kolla runt lite, många tips där.
Jodå, jag har också cyklat hel-stel och haft roligt under många år. Men jag vidhåller att de där snubbarna hade haft ännu roligare på en bra heldämpad AM cykel i samma viktklass![]()
Du har fel. Vem fan är du att tala om vad nån annan tycker är roligt? Inte dåligt säker på dig själv du...
För det första, den ena cykeln i den filmen ÄR en bra heldämpad AM-cykel. Det var lite min poäng. För det andra förstår jag inte hur du kan vara så säker på att det är roligare på heldämpad än helstel. Det blir ju lättare i stöket, men det betyder väl inte per automatik att det blir roligare?
Logga in på happymtb forumet och kolla runt lite, många tips där..
Hahahahahahahaha ROLF
Jonas, visst menar du ROFL annars är jag inte med? Lite hård ton med va fan kan jag tycka...
Jag är själv på G att uppgradera till en fulldämpad efter att haft HT 1,5 år. Pendlar till jobbet året om och ska man cykla single track på kväll och helg blir det lite drygt för ryggen med den hardtail jag har nu. Pendlar med en hybrid med just tung och inte så rolig gaffel. Kör enkel stig ibland på väg hem men det blir grymt stötigt med liten luftkammare och dålig gaffel. Folk kör ju med allt möjligt men det är väldigt många som säger att fulldämp är trevligare än HT på många sätt och vis. Har hört det av väldigt många.
Cyklar nu 29" hardtail i skogen kommer köpa en 27,5" AM senast i vår.
Jag är själv på G att uppgradera till en fulldämpad efter att haft HT 1,5 år. Pendlar till jobbet året om och ska man cykla single track på kväll och helg blir det lite drygt för ryggen med den hardtail jag har nu. Pendlar med en hybrid med just tung och inte så rolig gaffel. Kör enkel stig ibland på väg hem men det blir grymt stötigt med liten luftkammare och dålig gaffel. Folk kör ju med allt möjligt men det är väldigt många som säger att fulldämp är trevligare än HT på många sätt och vis. Har hört det av väldigt många.
Cyklar nu 29" hardtail i skogen kommer köpa en 27,5" AM senast i vår.
Senast ändrad:
Jonas, visst menar du ROFL annars är jag inte med?
Jag är själv på G att uppgradera till en fulldämpad efter att haft HT 1,5 år. Pendlar till jobbet året om och ska man cykla single track på kväll och helg blir det lite drygt för ryggen med den hardtail jag har nu. Pendlar med en hybrid med just tung och inte så rolig gaffel. Kör enkel stig ibland på väg hem men det blir grymt stötigt med liten luftkammare och dålig gaffel. Folk kör ju med allt möjligt men det är väldigt många som säger att fulldämp är trevligare än HT på många sätt och vis. Har hört det av väldigt många.
Visst menar jag ROFL, jag slant lite bara...
Det blev annars en rätt dålig slutkläm ;-)
Visst menar jag ROFL, jag slant lite bara...
Liknande trådar
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg