Cykla på Irland

Planerar att cykla dryga två veckor på Irland med start & mål i Dublin. Tanken är att cykla utmed kustlinjen söder ut via Waterford och Cork för att sedan runda södra delen av Irland och fortsätta norrut till Limerick och ev ända upp till Galway för att sedan styra kosan mot Dublin igen. Höftar jag blir det knappa 100 mil ... kommer att cykla på fullastad mtb och kommer blanda övernattningar i tält med B&B ...

Någon som har cyklat sträckan eller delar av den som har bra tips ??? Kanske ngn annan del av Irland är att föredra ??? Vilka kartor bör man använda ??? Hur är vägarna ???

//Peter
 
Irland

Hej

För 22 år sedan var jag på Irland, och jag hade tält med mig, nu efterhand så skulle jag inte tag något sådan med mig. Jag skulle ha enbart en sadelväska med kläder, samt bo B&B. Bra regnkläder, ibland så blev man blöt av inte av regn utan av vatten i luften.

Jag kan kolla med min cykelkamrat Joe (Irländare) hur det är med B&B nu för tiden, enligt honom så berättade han att det är en stor del fransmänn som åker till Irland på semester.

Olle
 

Guest

Gäst
Och spanjorer, i synnerhet i den delen av Irland.

Sova på B&B blir nog ett dyrt sätt att ta dig genom landet. Räkna med mellan 20-30 euro per natt. 100 mil blir väl 12-14 dagar, skulle jag tro. Ca 3000-3500 kr bara för boendet.
 
Gjorde en liknande cykelresa juni/2002. Dublin-Wicklowhöjderna ner till Kilkenny-Cork-sydkusten upp till Killarney där jag tog tåget tillbaka till Dublin. Dublin var mysigt men dyrt, vackert och varierat ner till Cork, gott om småvägar, kusten därefter vacker. Cyklade runt den första halvön (Beara) av tre i sydväst, mycket vackra kuststräckor. Undvek nästa halvö då det är mycket bussturism på småvägarna som utgår ifrån Killarney, den stora centralpunkten för turism i sydvästra Irland.

Vägkvaliten på småvägarna var av den släta oljegrusaktiga karaktären, helt okej men lite trögrullat. Bodde först och främst på vandrarhem för att hålla kostnaderna nere men det blev även en del B&B. Var glad att jag hade skippat tältet, denna sommar var en av de regnigaste på Irland de senaste 100 åren. Mycket vågrätt regn!

Om jag tittar på din rutt så skulle jag nog skippa cykling tillbaka till Dublin för att få mer tid för västra Irland. Det var då inget problem att ta med cykeln på tåget tillbaka till Dublin ( se http://www.irishrail.ie/home/ ).Det gör även att du får mer tid för att utforska småvägarna och snacka med irländarna. Trevligare och mer lättpratade människor har jag aldrig träffat på, uppvägde mer en väl det regniga vädret som jag råkade ut för!

Lycka till!
 
Jag har cyklat från Cork och en bit norrut längs kusten. Räkna med en del regn och dimma (men låt inte detta avskräcka).
Räkna också med att många branta kullarna kommer att hålla ner längden på dagsetapperna mer än man tror.
Om du använder spritkök så kan jag meddela att det kan vara mycket knepigt att bunkra rödsprit i området!
 
Tackar för alla tips! Var över o cyklade i norra england/skottland förra sommaren så regn är inget som stör varken vid cykling eller tältning men givetvis trevligare med ngt torrare väderlek.

Hur är det med regler för tältning ??? England är ju ganska strikt med detta dvs man bör "gömma" sig om det inte är en officiell campingplats ...

Sen så är det tänkt att köra gasol - hur lätt är det att få tag på och är det samma typ av munstycke på burkarna som i sverige ???

Och hur är det med kartor - vilka bör man använda för att hitta lämpliga cykelvägar så att man undviker trafik i så stor utsträckning som möjligt ???

Det var ju ganska kuperat även i norra england/skottland - är det jämförbart med det som väntar på Irland ???


[Ändrat av PeterN 2005-05-16 kl 10:49]
 
Från Dublin till Cork

I aug 91 cyklade jag från Dublin till Cork via västkusten. Skulle gärna göra om det, men då från Cork och följa västkusten upp norrut. Vi hade inte tält utan bodde på vandrarhem och B&B.

Halvön Dingle med ön Blasket är en pärla. Sydväst om Cork ligger ön Cape Clear, en annan pärla.

Det finns en hel del rejäla backar på Irland.... De ca 20 milen från Dublin över till Galway var mindre intressant än västkusten.

Vi hade lite funderingar om att åka ut till Aran Islands, men det var så många italienska turister att vi avstod. Augusti verkar vara turistsäsongens topp.

Lästips: "Twenty years a-growing" om en liten pojke som växer upp på ön Blasket.
http://www.clarelibrary.ie/eolas/library/services/book-promos/classics/twenty.htm
 
PeterN; sa:
Och hur är det med kartor - vilka bör man använda för att hitta lämpliga cykelvägar så att man undviker trafik i så stor utsträckning som möjligt ???

Det var ju ganska kuperat även i norra england/skottland - är det jämförbart med det som väntar på Irland ???


[Ändrat av PeterN 2005-05-16 kl 10:49]

Använde Michelin 1:400 000. Var ok, visade dock inte alla småvägar på landsbygden vilket gav lite huvudbry ibland. Men med noggrann kartläsning och kompass så funkade det bra. Det var heller inte så välskyltat på landsbygden.

Hur kuperingen i norra england/skottland är vet jag inte, men bitvis var det välkuperat :).

Angående gasolen så är det väl bara att maila en lämplig butik i Dublin och fråga?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
musse592 Cykla Sverige - Grekland på 5 tusen? Långcykling 30
Paula Katarina Cykla på Mallorca 6-11/8 Långcykling 0
Anette Grinde Att cykla på Island... Långcykling 6
skral Cykla centralasien på vintern Långcykling 11
monnes hur stora vägar är det tillåtet att cykla på? Långcykling 3
noboundaries Cykla ned och sedan bestiga Kilimanjaro, är någon på? Långcykling 42
Illyren Nu ska jag ut och cykla genom världen! Vill någon hänga på? Långcykling 10
bikeforfuture tips på att cykla i Nordamerika! Långcykling 11
xtrem Cykla på E22 Långcykling 2
juniafrida cykla på Gotland Långcykling 6
Fam.schnee Cykla på Scottland Långcykling 7
fredrik seger cykla på Nya Zeeland Långcykling 7
matsn Hur långt kan man cykla på en kassett Långcykling 11
maska Hjälp! ska cykla på Gotland i sommar. Långcykling 21
boija Cykla på Nya Zeland? Långcykling 5
jontte00 Cykla på vintern? Långcykling 4
841225 Cykla på Gotland Långcykling 2
erikahl cykla på semester0 i spanien Långcykling 1
pergit hjälp om att cykla Narvik och ut på Lofoten Långcykling 4
mrj_no Cykla på vinteren?? Långcykling 0
trekknekk Cykla Gbg–Sthlm – vilken väg? Långcykling 6
olaab Cykla mellan Jönköping - Ulricehamn - Borås, cykelväg? Långcykling 10
Mr.H Cykla i USA Långcykling 13
Hålistrumpan Cykeläventyr med 9åring - Sthlm Långcykling 8
Wolfpat Cykla Treriksröset - Smygehuk Långcykling 10
AlexTheExplorer Cykla lite i Europa - Nybörjare Långcykling 12
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
SenseiBob Cykla i Estland Långcykling 3
danneman10 Cykla genom Norge 280 mil Juni 2019 Långcykling 42
frilufsnörden börja cykla Långcykling 4
Benny G USA cykla Långcykling 1
guldtramp Årstid flr att cykla centralasien+rutthjälp+ hur hittar ni? Långcykling 0
nisseson Någon som har erfarenhet av att cykla i Kenya? Långcykling 1
Mpetts Cykla Östergötland runt? Långcykling 0
easker Cykla Helgelandskusten, Norge Långcykling 3
Sopel22 cykla runt vänern - vilket håll? Långcykling 3
wendel90 Cykla från Sankt Petersburg Långcykling 6
Sote Cykla till Italien? Långcykling 1
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2016? Långcykling 18
Sote Cykla till Frankrike? Långcykling 3
SeaFox Cykla genom Europa, någon som vill med? Långcykling 6
Krumbuktu Tid att cykla Hudiksvall-Örnsköldsvik? Långcykling 0
utsidan2007 Någon som har planerat/vill cykla ner i Europa i sommar? Långcykling 1
Christian1 Cykla kategattleden 9/6-11/6 Långcykling 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.