Cykla på Nya Zeland?

Jag planera att cyckla runt på Nya Zeland 1 år och undrar om det finns någon som har erfarenheter av det?

Målet med resan är att se så mycket av Nya Zeland som möjligt. Där jag också planerar att ta mig runt till fots på kortare etapper. Undrar lite om man ska ha kärra till cykeln eller om man ska satsa cyckelväskor söker också information om det är tillåtet att cykla på vandringslederna?

Jag själv var där för ett par år men då endast som bad turist...
 
boija; sa:
Jag planera att cyckla runt på Nya Zeland 1 år och undrar om det finns någon som har erfarenheter av det?

Målet med resan är att se så mycket av Nya Zeland som möjligt. Där jag också planerar att ta mig runt till fots på kortare etapper. Undrar lite om man ska ha kärra till cykeln eller om man ska satsa cyckelväskor söker också information om det är tillåtet att cykla på vandringslederna?

Jag själv var där för ett par år men då endast som bad turist...
Jag ljuger om jag säger att jag inte är avundsjuk!

Jag var där och cyklare med en kompis våren -01. Vi höll oss dock på vägarna, vet inte hur det är med cykling på vandringsleder.
Det var som helhet ett mycket bra cykelland, inte många bilar och de som fanns var relativt hänsynsfulla. En häftig känsla att kunna cykla genom regnskog och förbi glaciärer på samma dag.
Vi körde med cykelväskor, det var ganska bra eftersom vägarna saknar vägren på sina håll.

Om man inte vill cykla någon sträcka går det att ta med cykeln på långfärdsbussarna (alltså inte Kiwi Express och liknande utan de vanliga civila bussarna) mot en mindre avgift vilket kan vara bra för att exempelvis ta sig ut från större städer.

I vissa områden (typ de höglänta delarna av Sydön) regnar det ofta så bra kläder och bra skor att cykla i är viktigt (det hade inte vi...), alternativt bo på vandrarhem så man har möjlighet att torka grejerna. Vandrarhemmen ligger tillräckligt tätt för att det borde fungera även utan tält. Har man tält finns det iordningställda tältplatser där man mot en liten avgift får tillgång till dricksvatten och soptunna. Friluftsliv är väldigt stort på Nya Zeeland så campingplatser finns det gott om och utrustning är lätt att köpa.

Vi köpte hojar i Aukland, jag köpte på annons i en tidning, billigt och bra, polaren köpte på en cykelaffär som sålde begagnat och även köpte tillbaka hojen när vi skulle hem. Kommer inte ihåg vad affären hette men kan kolla upp det.

Lycka till!
 
En kedja som brukar ha vettiga priser och ok grejer är Cash Converters, köpte en MTB där som jag körde under min vistelse (dock inga turer). Även vanliga cykelhandlare brukar ha beg. Tänk på att i alla fall Cash Converters inte betalar särskilt bra i inköpspris. (Jag sålde vidare min privat när vi skulle hem och gick +/- 0.) Men om du ska vara där ett helt år så gör nog det inget.

Om man vill sticka in vandringsturer så är inte det något problem, även om de "walks" man vill testa (Tongariro Crossing på Nordön är ett måste, en fräck endagstur) börjar på en plats och slutar på en annan så finns ofta bussar, som troligen (men jag vet inte) kan vara behjälpliga med cykeltransport. Kolla med närmaste DOC (Department of Conservation), de har koll.

Tänk på att de centrala delarna av Sydön har snö under delar av vintern, om ni ska vara där då.

Grattis till en tripp som gör i alla fall mig avis...
 
Tänkte också på Tongariro Crossing. Vore coolt att släpa med sig cykel upp och trampa runt i kratrarna :)
blir dock långa sträckor att släpa den på ryggen och det hela låter inte helt säkert, hehe...

Ett annat sätt att lösa det logistiska är att man startar i ena änden, går halva leden eller mer och sen tillbaka för att plocka upp hojen, bilen eller vad åkdon det nu må vara.
 
Just i fallet Tongariro finns det ju trevliga cirkelformade leder också, som man kan kombinera med t ex en bestigning av Nguarahoe (en trevlig aktiv vulkan) och ett besök i Mordor. Har ni ändå tält med så är det nog en kul idé.

En rekommendation (om man nu är lagd åt det håller, förstås) är att skaffa "The Lord of the Rings Location Guidebook" där en massa inspelningsplatser (med GPS-koordinater för exakt platsangivelse!) och information finns med. Man kan t ex besöka "The Prancing Pony", ta en macka (lembas?) i Emyn Muil, vada över Vadstället eller hoppa bungy ner i Anduin...
 
Trafik

Lite trafik -jo jag tackar! Antar att du inte cyklade under deras semester, alltså jan/feb. Det gjorde jag och då är det grymt med trafik, tillräckligt för att döda mycket av glädjen. Vill du hyra cykel i Aukland är det ett ställe som heter Hedgehog som gäller. Pröjsade 1500:- för 6veckor inkl väskor o alla grejer, kunde senare dumpa hojen till en partner åt ägaren i Christchurch, mycket smidigt.
Många utav lederna, särsklit the great walks har med svenska mått mätt häftiga regleringar och jag är tveksam till att man får cykla där. Men jag vet dock inte.
Lycka till!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
musse592 Cykla Sverige - Grekland på 5 tusen? Långcykling 30
Paula Katarina Cykla på Mallorca 6-11/8 Långcykling 0
Anette Grinde Att cykla på Island... Långcykling 6
skral Cykla centralasien på vintern Långcykling 11
monnes hur stora vägar är det tillåtet att cykla på? Långcykling 3
noboundaries Cykla ned och sedan bestiga Kilimanjaro, är någon på? Långcykling 42
Illyren Nu ska jag ut och cykla genom världen! Vill någon hänga på? Långcykling 10
bikeforfuture tips på att cykla i Nordamerika! Långcykling 11
xtrem Cykla på E22 Långcykling 2
juniafrida cykla på Gotland Långcykling 6
Fam.schnee Cykla på Scottland Långcykling 7
fredrik seger cykla på Nya Zeeland Långcykling 7
PeterN Cykla på Irland Långcykling 8
matsn Hur långt kan man cykla på en kassett Långcykling 11
maska Hjälp! ska cykla på Gotland i sommar. Långcykling 21
jontte00 Cykla på vintern? Långcykling 4
841225 Cykla på Gotland Långcykling 2
erikahl cykla på semester0 i spanien Långcykling 1
pergit hjälp om att cykla Narvik och ut på Lofoten Långcykling 4
mrj_no Cykla på vinteren?? Långcykling 0
trekknekk Cykla Gbg–Sthlm – vilken väg? Långcykling 6
olaab Cykla mellan Jönköping - Ulricehamn - Borås, cykelväg? Långcykling 10
Mr.H Cykla i USA Långcykling 13
Hålistrumpan Cykeläventyr med 9åring - Sthlm Långcykling 8
Wolfpat Cykla Treriksröset - Smygehuk Långcykling 10
AlexTheExplorer Cykla lite i Europa - Nybörjare Långcykling 12
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
SenseiBob Cykla i Estland Långcykling 3
danneman10 Cykla genom Norge 280 mil Juni 2019 Långcykling 42
frilufsnörden börja cykla Långcykling 4
Benny G USA cykla Långcykling 1
guldtramp Årstid flr att cykla centralasien+rutthjälp+ hur hittar ni? Långcykling 0
nisseson Någon som har erfarenhet av att cykla i Kenya? Långcykling 1
Mpetts Cykla Östergötland runt? Långcykling 0
easker Cykla Helgelandskusten, Norge Långcykling 3
Sopel22 cykla runt vänern - vilket håll? Långcykling 3
wendel90 Cykla från Sankt Petersburg Långcykling 6
Sote Cykla till Italien? Långcykling 1
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2016? Långcykling 18
Sote Cykla till Frankrike? Långcykling 3
SeaFox Cykla genom Europa, någon som vill med? Långcykling 6
Krumbuktu Tid att cykla Hudiksvall-Örnsköldsvik? Långcykling 0
utsidan2007 Någon som har planerat/vill cykla ner i Europa i sommar? Långcykling 1
Christian1 Cykla kategattleden 9/6-11/6 Långcykling 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.