Cykla centralasien på vintern

Iran, stanländerna och över till kina. Hur är det att cykla där på vintern tror ni? Passen som man ska över är ju ganska höga. Är vägarna ens farbara? Långa avstånd mellan byarna?
 
De högsta passen är väl bara öppna sommartid? Allting är ju görbart, men räkna med noll övrig fordonstrafik och därför större krav på att du har rätt utrustning. Dessutom kanske vissa svårigheter att just trampa fram cykeln. Men det går ju att leda den fram också. Det beror naturligtvis också på vilka pass du tänker passera.
 
Det låter ju inte så hoppfullt. Finns det andra (billiga) sätt att ta sig den rutten, typ tåg/jeep, under vintern?

I så fall skulle man ju kunna cykla/gå så långt det är möjligt
 
Det låter ju inte så hoppfullt. Finns det andra (billiga) sätt att ta sig den rutten, typ tåg/jeep, under vintern?

I så fall skulle man ju kunna cykla/gå så långt det är möjligt

Vägarna är nog stängda för fordonstrafik också. Hade jag varit i ditt ställe hade jag cyklat runt via Kazakstan in i Kina, vilket ju kan vara en intressant väg också.
 
Tänkte försöka skaka lite nytt liv i den här tråden då suget att vintercykla centralasien ökar ju mer den turkiska kylan uteblir (hade bara nollgradigt på ett 2200m pass inatt!).

Bortsett från passen mot kina, hur ser det ut med byar, resturanger och tältmöjligheter? Gästvänlighet? Kan man till exempel vänta sig att få tälta på bensinmackar och bakom hotell, typ som i turkiet?

Eller är det väldigt mycket ödemark och långt mellan platserna där man kan värma sina frusna kroppsdelar?

Detta avser alltså inte avlägsna bergsregioner, utan vägarna mot tex samarkand - tasjkent - bisjkek.

/petter
 
Förra sommaren träffade jag en kille som planerade att cykla i centralasien på vintern. Kommer inte ihåg några detaljer alls, men jag tyckte att det lät rimligt när jag pratade med honom. Har du inte träffat några cyklister som kommer från det hållet o varit där under vintern?
 
Jag har nästan inte träffat några cyklister alls. Två solocyklister och en kvartett under hela resan. Ingen av dem hade varit där tyvärr
 
Tänkte försöka skaka lite nytt liv i den här tråden då suget att vintercykla centralasien ökar ju mer den turkiska kylan uteblir (hade bara nollgradigt på ett 2200m pass inatt!).

Bortsett från passen mot kina, hur ser det ut med byar, resturanger och tältmöjligheter? Gästvänlighet? Kan man till exempel vänta sig att få tälta på bensinmackar och bakom hotell, typ som i turkiet?

Eller är det väldigt mycket ödemark och långt mellan platserna där man kan värma sina frusna kroppsdelar?

Detta avser alltså inte avlägsna bergsregioner, utan vägarna mot tex samarkand - tasjkent - bisjkek.

/petter

Bisjkek kan jag inte svara för då jag inte varit där, men vägen mellan Samarkand och Tasjkent är välbefolkad. De länder jag besökt (Uzbekistan, Tajikistan och och Kirghizistan) är samtliga oerhört gästvänliga -*dock såklart i högre grad desto mer glesbefolkat området är.

Det vanligaste är att tälta vid någon av restaurangerna -*det funkade vad jag kan minnas utan undantag i samtliga tre länder. Mycket trevligt! På vintern skulle det inte förvåna om du bjuds in att sova på ett golv om du börjar prata om att slå upp tältet.

I Tajikistan är det också relativt välbefolkat fram till Dushanbe, eventuellt undantaget det högsta bergspasset, ffa då vägen följer en flod många gånger (naturlig boplats). I princip följer befolkningsgraden höjdkurvan, så till och med Khorog är det inte speciellt ont om byar heller. =)
 
Bisjkek kan jag inte svara för då jag inte varit där, men vägen mellan Samarkand och Tasjkent är välbefolkad. De länder jag besökt (Uzbekistan, Tajikistan och och Kirghizistan) är samtliga oerhört gästvänliga -*dock såklart i högre grad desto mer glesbefolkat området är.

Det vanligaste är att tälta vid någon av restaurangerna -*det funkade vad jag kan minnas utan undantag i samtliga tre länder. Mycket trevligt! På vintern skulle det inte förvåna om du bjuds in att sova på ett golv om du börjar prata om att slå upp tältet.

I Tajikistan är det också relativt välbefolkat fram till Dushanbe, eventuellt undantaget det högsta bergspasset, ffa då vägen följer en flod många gånger (naturlig boplats). I princip följer befolkningsgraden höjdkurvan, så till och med Khorog är det inte speciellt ont om byar heller. =)


Underbart, det var vad jag ville höra.
 
Vägarna är nog stängda för fordonstrafik också. Hade jag varit i ditt ställe hade jag cyklat runt via Kazakstan in i Kina, vilket ju kan vara en intressant väg också.

Skral: jag tror detta kan vara intressant läsning för dig:
http://plantyourself.wordpress.com/2012/12/27/the-pamir-highway/

Jag har mött dem en gång - ett spanskt par (därav sådan engelska på bloggen) - som är mkt sympatiska (knappast hårdnackade äventyrare), och som tydligen har cyklat "Pamir" nu i november (dvs. relativt sent på året, t.sk.fr. vad jag först trodde och skrev ovan). Jag vet inte exakt sträckning - dom kanske inte cyklade den berömda Pamir highway - men kanske är det så att det kan gå beroende på mängden snö som fallit också. Dom tycks ha passerat Akbaytal Pass faktiskt. I vilket fall ger det ju hopp om att kunna passera området även vid sidan av sommarhalvåret. :)
 
Hej

Jag är också väldigt sugen på den där rutten och hoppas kunna få lite svar på en fråga eller två. Jag hade dock tänkt lifta men de låter ju som att jag ska tänka om, om det nu är så folktomt. Jag har visserligen varit öppen för att köpa en cykel i Turkiet och cykla mig in i Kina. Jag blir ganska orolig när jag ser alla på surley-cyklar med en herrens massa packning.

Tror ni de är stendött att lifta eller försöka med buss eller så ?

Jag tänkte bege mig i juli någon gång, kommer troligen vara svinigt varmt.
Har du missat theescape.se svensk kille som körde den rutten för några månader sedan. Du hamnar på sida 8, fina bilder o bra skrivet.
Hoppas jag inte bufflar mig in i din tråd.

Fridens
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
guldtramp Årstid flr att cykla centralasien+rutthjälp+ hur hittar ni? Långcykling 0
UtsiDaniel Cykla Centralasien Långcykling 5
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
trekknekk Cykla Gbg–Sthlm – vilken väg? Långcykling 6
olaab Cykla mellan Jönköping - Ulricehamn - Borås, cykelväg? Långcykling 10
Mr.H Cykla i USA Långcykling 13
Hålistrumpan Cykeläventyr med 9åring - Sthlm Långcykling 8
Wolfpat Cykla Treriksröset - Smygehuk Långcykling 10
AlexTheExplorer Cykla lite i Europa - Nybörjare Långcykling 12
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
SenseiBob Cykla i Estland Långcykling 3
danneman10 Cykla genom Norge 280 mil Juni 2019 Långcykling 42
frilufsnörden börja cykla Långcykling 4
Benny G USA cykla Långcykling 1
nisseson Någon som har erfarenhet av att cykla i Kenya? Långcykling 1
Mpetts Cykla Östergötland runt? Långcykling 0
easker Cykla Helgelandskusten, Norge Långcykling 3
Sopel22 cykla runt vänern - vilket håll? Långcykling 3
wendel90 Cykla från Sankt Petersburg Långcykling 6
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Sote Cykla till Italien? Långcykling 1
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2016? Långcykling 18
Sote Cykla till Frankrike? Långcykling 3
SeaFox Cykla genom Europa, någon som vill med? Långcykling 6
Krumbuktu Tid att cykla Hudiksvall-Örnsköldsvik? Långcykling 0
utsidan2007 Någon som har planerat/vill cykla ner i Europa i sommar? Långcykling 1
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Christian1 Cykla kategattleden 9/6-11/6 Långcykling 0
elowson Cykla Route 66 Långcykling 0
hannulan Cykla i Malawi och Zambia, ev Zimbawe Långcykling 15
wendel90 Cykla Balkan Långcykling 2
sandraA cykla nya zealand Långcykling 0
Nikhi Cykla från Nordkap Långcykling 13
Blattodea Cykla runt Island Långcykling 3
verasiren Cykla Treriksröset - Smygehuk, med mig? Långcykling 8
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2015? Långcykling 30
wendel90 Cykla i Tanzania och Rwanda Långcykling 0
Nitola Cykla längs Elbe? Långcykling 5
GostaAkermark Skrämmande oerfaren nybörjare drömmer om att cykla till Turkiet Långcykling 32
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
MariaSandgren Vill cykla långt, länge.. behöver tips! Långcykling 9
wendel90 Cykla i Afrike, Vad för cykel? Långcykling 1
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2014? Långcykling 48
Wilfried Någon mer som vill cykla till Murmansk och Lofoten sommaren 2014? Långcykling 12
wendel90 Cykla i Afrika för välgörenhet Långcykling 4
Jackiie Cykla Nepal-Japan? Långcykling 2
enSAM Cykla, var? Långcykling 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.