cykla på Nya Zeeland

hej.
jag och min flickvän funderar på att cykla på nya zeeland. vi har tänk oss att först jobba i ca tre månader antingen i australien eller på NZ. sen har vi tänkt oss ca 3-4 veckor cykling på NZ. och vidare en två månader i asien (då utan cykel).
Nu undrar vi om det finns någon som har erfarenhet av detta med att resa med cykel?

vi har bara cyklat kortare helgturer hemma på ca 20 mil, så vi kan med gott samvete kalla oss nybörjare.
jag har en nyinköpt marin Bear valley och min flickvän behöver en ny cykel. då tänker jag att det bästa vore att frakta ner min cykel tillsamans med div utrustning på något sätt. vet någon hur detta kan göras billigast? och sen köpa cykel + väskor och tält på NZ. det borde väl inte vara några problem att hitta det på plats tänker jag, eller?

vidare borde det väl gå att frakta hem allthop när vi cyklat klart med båt eller något?
 
Jag forslade hem en MTB från NZ för några år sedan, som "un-accompanied luggage", dvs det går som ett paket vid sidan om och kommer fram några dagar senare. Kanske fortfarande funkar, kolla med olika flygbolag.

/ Hans
 
Fundersam

Varför inte hyra cyklar på plats?
Verkar bra mycket enklare med tanke på att ni skall resa både före och efter NZ.
 
Hej på er

Jag var över på nya zeeland i feb/mars i 05. Cyklade ca 400 mil där. Jag hade med mig min cykel, sände ner den med sas cargo för jag kom från sydamerika, lådan vägde no ca 30 kg kostade ca 2400 sek.

Jag flyg in till Auckland, fann där en jäkla bra cykelbutik mitt i stan. Det hade även deal med att man kunnde köpa en brukt cykel och sen inom 6 månader var man så garanterad minst 50 % för den om de köpte tillbaka den.

Jag blev förvånad över att det var så kuperat där nere, vilket troligen mest berodde på att jag var dåligt påläst :). Jag hade med mig Lp guidebok om cykeling i NZ men så fann jag två små häften Padlers Paradise eller något likande som var mycket bättre fanns en för syd rep nordön.

Hör av er om jag kan hjäpa er med något, det ligger lite biler och dagbok på http://www.patur.se

Joakim
 
Jag var på NZ i våras och cyklade i tre månader.
Mitt tips är att hyra cyklar där nere, det finns massor av ställen där du kan hyra cykel.

Jag köpte en begagnad Cannondale Touring från ett företag i Christchurch på sydön. Som jag använde under mina tre månader och har den fortfarande. (flyger man med Air New Zealand får man ta med sig en cykel utöver sin packning. Bara och fixa en kartong som man kan packa den i)
Att ta med dig cykel tror jag kan bli dyrt och bökigt om du ska få med den hem igen. Det är troligen billigare och hyra en cykel där nere.
Jag köpte min hos http://www.naturalhigh.co.nz
Du kan även hyra eller köpa begagnade väskor på plats.

Sen finns det väldigt gott om bra cykelaffärer på båda öarna i alla samhällen som är lite större. Dvs runt 20000 eller fler invånare.
Det kan också vara bra att veta att bussbolagen som finns på NZ tar cyklar i mån av plats och det är inte speciellt dyrt och få med den. (även om det var i mån av plats blev jag aldrig nekad och ta med cykeln)


När det gäller guideböcker finns det peddalers paradise som Joakim nämnde. Jag gillade dem, på ca 70 sidor får de med det absolut nödvändigaste och inget mer!
Med de och lämplig karta klarar du dig.
Jag använde 1:1 000 000 på sydön eftersom de har färre vägar. Ska du cykla på nordön är det bra med högre upplösning, eftersom där finns mer småvägar som inte är lika trafikerade. För vägarna kan vara ganska hårt trafikerade på nordön.

Peddalers paradise south island ISBN: 0-473-07953-4
Peddalers paradise north island ISBN: 0-473-07952-6

Ska ni bara cykla i tre-fyra veckor kommer inte in hinna med båda öarna så mitt tips är att satsa bara på sydön. Den är trevligare och inte lika backig.
Men se till och vara i bra form innan ni åker för backarna är tuffa och rejält branta.

Sen kan jag även varna er för solen... den är tuff och solskyddsfaktor 30 även om det är molnigt är en bra idé. Och ni behöver inte ta med det från Sverige, den som de har där är både bättre och billigare.



Anders
 
hej.
vi var på nz i början av 2007 och cyklade fyra veckor.
vi hyrde cyklar och väskor av naturalhigh. och det kändes som det enklaste alternativet.
eftersom vi bara var där en månad cyklade vi bara på sydön. otroligt vackert. vi cyklade från nelson till queenstown i ett zickzack över alperna.
så farliga är inte backarna...

/ fredrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
musse592 Cykla Sverige - Grekland på 5 tusen? Långcykling 30
Paula Katarina Cykla på Mallorca 6-11/8 Långcykling 0
Anette Grinde Att cykla på Island... Långcykling 6
skral Cykla centralasien på vintern Långcykling 11
monnes hur stora vägar är det tillåtet att cykla på? Långcykling 3
noboundaries Cykla ned och sedan bestiga Kilimanjaro, är någon på? Långcykling 42
Illyren Nu ska jag ut och cykla genom världen! Vill någon hänga på? Långcykling 10
bikeforfuture tips på att cykla i Nordamerika! Långcykling 11
xtrem Cykla på E22 Långcykling 2
juniafrida cykla på Gotland Långcykling 6
Fam.schnee Cykla på Scottland Långcykling 7
PeterN Cykla på Irland Långcykling 8
matsn Hur långt kan man cykla på en kassett Långcykling 11
maska Hjälp! ska cykla på Gotland i sommar. Långcykling 21
boija Cykla på Nya Zeland? Långcykling 5
jontte00 Cykla på vintern? Långcykling 4
841225 Cykla på Gotland Långcykling 2
erikahl cykla på semester0 i spanien Långcykling 1
pergit hjälp om att cykla Narvik och ut på Lofoten Långcykling 4
mrj_no Cykla på vinteren?? Långcykling 0
trekknekk Cykla Gbg–Sthlm – vilken väg? Långcykling 6
olaab Cykla mellan Jönköping - Ulricehamn - Borås, cykelväg? Långcykling 10
Mr.H Cykla i USA Långcykling 13
Hålistrumpan Cykeläventyr med 9åring - Sthlm Långcykling 8
Wolfpat Cykla Treriksröset - Smygehuk Långcykling 10
AlexTheExplorer Cykla lite i Europa - Nybörjare Långcykling 12
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
SenseiBob Cykla i Estland Långcykling 3
danneman10 Cykla genom Norge 280 mil Juni 2019 Långcykling 42
frilufsnörden börja cykla Långcykling 4
Benny G USA cykla Långcykling 1
guldtramp Årstid flr att cykla centralasien+rutthjälp+ hur hittar ni? Långcykling 0
nisseson Någon som har erfarenhet av att cykla i Kenya? Långcykling 1
Mpetts Cykla Östergötland runt? Långcykling 0
easker Cykla Helgelandskusten, Norge Långcykling 3
Sopel22 cykla runt vänern - vilket håll? Långcykling 3
wendel90 Cykla från Sankt Petersburg Långcykling 6
Sote Cykla till Italien? Långcykling 1
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2016? Långcykling 18
Sote Cykla till Frankrike? Långcykling 3
SeaFox Cykla genom Europa, någon som vill med? Långcykling 6
Krumbuktu Tid att cykla Hudiksvall-Örnsköldsvik? Långcykling 0
utsidan2007 Någon som har planerat/vill cykla ner i Europa i sommar? Långcykling 1
Christian1 Cykla kategattleden 9/6-11/6 Långcykling 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.