Cykla i Norge, tunnlar, planeringskarta

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Det enda intressanta gällande tunnlar är väl dess längd och hur lutningen är i dem. Det kan man förhoppningsvis se genom att titta på en topografisk karta (och har man inte en på papper finns denna suveräna sida: http://ngis2.statkart.no/norgesglasset/default.html - fast den är hemskt seg för mig).

Olagligheten är enkel lista ut = stor väg = troligtvis olagligt. Säkerheten styrs ju av trafikmängden så det är rimligtvis bättre att cykla i en olaglig tunnel vid en tidpunkt med lite trafik än i en laglig med mycket trafik.

När det gäller belysning så är de allra flesta tunnlar belysta - och om man hittar en som inte är det är det bara en läcker upplevelse - tycker åtminstone jag. Bara man inte har bråttom utan väntar en stund inne i mörkret så att ögonen hinner vänja sig - sedan klarar ett vanligt välfungerande cykellyse att lysa upp tunneln på ett härligt sätt!
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips