Cykla från Uppsala till Lund

Hej!

Jag är sugen på att cykla från Uppsala till Lund under vårkanten och efterfrågar därför lite tips!

Hur lång tid bör jag beräkna tidsmässigt? (Drygt 60 mil)
Hur pass bra cykel behövs?
Någon färdväg som är att föredra?

Vänliga hälsningar, Anna
 
tandemstaffetten

Hej!

Jag är sugen på att cykla från Uppsala till Lund under vårkanten och efterfrågar därför lite tips!

Hur lång tid bör jag beräkna tidsmässigt? (Drygt 60 mil)
Hur pass bra cykel behövs?
Någon färdväg som är att föredra?

Vänliga hälsningar, Anna

Då jag var student i Lund fanns något som hette tandemstaffetten som gick ut på att just cykla tandemcykel denna stäcka - googla och se om du hittar vägsträckningen - detta gjorde som lagtävnling/staffett och varje lag bestod av många lag som åkte i bussar medan två per lag cyklade i taget. dessutom gjordes stopp för mat, disco mm i studentikos anda. Cyklarna då var inga mekniska underverk men som sagt kanske du kan hitta förslag på vägsträckning baserat på detta tips.

/Patrik
 
Hej!

Jag är sugen på att cykla från Uppsala till Lund under vårkanten och efterfrågar därför lite tips!

Hur lång tid bör jag beräkna tidsmässigt? (Drygt 60 mil)
Hur pass bra cykel behövs?
Någon färdväg som är att föredra?

Vänliga hälsningar, Anna

Det beror så klart lite på hur du tänkt cykla, bo och äta. Ska du tälta och koka mm. så tar det så klart längre tid än om du kör t.ex. vandrarhem och utemat. Samtidigt passar vissa cyklar bättre än andra.

Själv cyklade jag Gävle-Trollhättan i somras med ~40kg packning. Det var ca 60 mil och det gick på 4-5 dagar. Dvs i snitt drygt 10 mil per dag (i realiteten var det ungefär 12-16mil/dag och en dag blev knappt 6 mil pga lite strul. Men det behövdes en vilodag efter 2-3 dagars trampande).

Cykeln jag använde var en hybrid, Nishiki Pro SLD. Förutom att hjulen inte riktigt klarade av vikten(jag väger själv 100kg+), så var jag nöjd med denna. Däcken, Contintental Sport Contact 37-622 rullade på fint på asfaltsvägar. Det jag är mest glad över är dock att jag hade många uppvärmningsmil på sadeln :).

Har själv inte cyklat till Lund, men den här killen cyklade uppsala-paris och ser ut att ha passerat där. Han finns även på facebook (namnet hittar du på bloggen).

http://www.uppsala-paris.com/

Lycka till :).
 
Några faktorer är redan utklarade. Din kondition och cykelvana är okända storheter för oss.
En van cyklist håller lätt 15 mil om dagen vid transportcykling, cyklar du i stilla tempo kan 8 mil vara långt. Är du cykelovan kommer din hårdhet i dalen att vara väldigt avgörande. Den kommer att leda till ofrivilliga vilodagar.
Lätt cykel, reservslang, pump, smal, passande sadel och bara regnkläder samt plastkort är lämpligaste packningen.
Trafikflödeskartor är goda att cykla efter även om vägen blir lite längre så sparar man hjärta och hjärna. YMMV
go tur
 
Sedan jag själv skaffade mig en liggcykel skulle jag rekommendera en sådan. Den har några fördelar som jag tror du kan uppskatta på en så lång tur:
- mindre luftmotstånd jämfört med en "vanlig" cykel. Detta medför att du kan hålla samma fart men anstränga dig mindre. Alternativt anstränga dig lika mycket men hålla högre fart, jämfört med en "vanlig" cykel.
- du sitter med hela rumpan, istället för en liten del av den. Skall du sitta på cykeln många timmar varje dag blir komforten något att tänka på, och jag själv tycker att bekvämligheten är viktig.

Den har iofs en nackdel också: du är mer låst i din sittställning jämfört med en "vanlig" cykel. Även om du sitter bekvämare så vill du nog ändra ställning lite efter ett antal timmar. Det är svårare med en liggcykel än med en "vanlig".

Du kan läsa mer om liggcyklar här:

http://en.wikipedia.org/wiki/Recumbent_bicycle
 
Liggcykel - inte så dumt

Har själv märkt att det går betydligt lättare att cykla längre sträckor med liggcykel och ändå vara betydligt piggare vid framkomsten. Inte så mycket snabbare med liggcykel, men mycket bekvämare och mindre ansträngande.

Nu står min trevliga Kona Honkytonk o samlar damm i garaget... liggcykeln får ut o sträcka på benen istället. 5 mil på två timmar är en normalutflykt för lördagsförmiddagen... Fast jag har slutat cykelpendla till jobbet för säsongen, nu är det för mörkt o blött för att vara riktigt bekvämt.

Men det är inte lönt att köpa ny cykel för en tur från Uppsala till Lund.

Ta den cykel du har:)
 
Uppsala-Lund

Hej!

En väg som är hyfsat snabb men cykelvänlig är gamla E4 från Markaryd mot Jönköping, sen kustvägen längs vättern mot Ödeshög (riktigt fin utsikt på sina ställen), förbi Rökstenen, Mjölby och Stavsjö, återigen på "gamla E4". Du kommer i alla fall fram till södra Stockholm där. En naturskön omväg på bara någon mil är att från Norrköping följa Bråviken till Kvarsebo och sen ansluta i Jönåker.

Vill du inte åka över Stockholm kan du fortsätta norrut via antingen Motala eller Klockrike (kanske värt att ha cyklat "vägen till Klockrike"?) - många fina småvägar. Sikta sen på Brevens bruk, Äsköping och åk över Mälaren vid Kvicksund. Därefter Rytterne - Västerås och ca 8 mil lugn om väg via Kärsta - Lådö - Örsundsbro och (om man vill) Vänge.

Åk inte över via Strängnäs - Enköping i alla fall, om du kan undvika - väg 55 är här smal och högtrafikerad. Fungerar om du kan stå ut med 4 mil sådant, men Kvicksund är finare.

Alternativt kan du ju naturligtvis åka helt andra vägar. Har åkt via småvägar på småländska höglandet via Växjö och alla småfärjor som fanns att uppbringa (Slätbaken, Bråviken). Eller så kan du ren av åka Ginstleden via västkusten och Sverigeleden genom Tiveden, upp mot Örebro och norr om Mälaren.

Om du inte kört långcykling förr, eller föredrar att inte stressa på snabbcykel, räkna med 5-8 mil / dag. Utrustning (din vanliga cykel duger nog, men se till att den är i bra skick, har lämpliga och bra pumpade däck plus cykelväskor snarare än ryggsäck), var man kan sova (i stort sett överallt) finns det mycket att läsa här på forumet också.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
perosen cykla Uppsala - Karlstad? Långcykling 4
nh Cykla Västerås - Uppsala Långcykling 5
Haddock Cykla Stockholm-Uppsala? Långcykling 18
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
trekknekk Cykla Gbg–Sthlm – vilken väg? Långcykling 6
olaab Cykla mellan Jönköping - Ulricehamn - Borås, cykelväg? Långcykling 10
Mr.H Cykla i USA Långcykling 13
Hålistrumpan Cykeläventyr med 9åring - Sthlm Långcykling 8
Wolfpat Cykla Treriksröset - Smygehuk Långcykling 10
AlexTheExplorer Cykla lite i Europa - Nybörjare Långcykling 12
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
SenseiBob Cykla i Estland Långcykling 3
danneman10 Cykla genom Norge 280 mil Juni 2019 Långcykling 42
frilufsnörden börja cykla Långcykling 4
Benny G USA cykla Långcykling 1
guldtramp Årstid flr att cykla centralasien+rutthjälp+ hur hittar ni? Långcykling 0
nisseson Någon som har erfarenhet av att cykla i Kenya? Långcykling 1
Mpetts Cykla Östergötland runt? Långcykling 0
easker Cykla Helgelandskusten, Norge Långcykling 3
Sopel22 cykla runt vänern - vilket håll? Långcykling 3
wendel90 Cykla från Sankt Petersburg Långcykling 6
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Sote Cykla till Italien? Långcykling 1
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2016? Långcykling 18
Sote Cykla till Frankrike? Långcykling 3
SeaFox Cykla genom Europa, någon som vill med? Långcykling 6
Krumbuktu Tid att cykla Hudiksvall-Örnsköldsvik? Långcykling 0
utsidan2007 Någon som har planerat/vill cykla ner i Europa i sommar? Långcykling 1
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Christian1 Cykla kategattleden 9/6-11/6 Långcykling 0
elowson Cykla Route 66 Långcykling 0
hannulan Cykla i Malawi och Zambia, ev Zimbawe Långcykling 15
wendel90 Cykla Balkan Långcykling 2
sandraA cykla nya zealand Långcykling 0
Nikhi Cykla från Nordkap Långcykling 13
Blattodea Cykla runt Island Långcykling 3
verasiren Cykla Treriksröset - Smygehuk, med mig? Långcykling 8
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2015? Långcykling 30
wendel90 Cykla i Tanzania och Rwanda Långcykling 0
Nitola Cykla längs Elbe? Långcykling 5
GostaAkermark Skrämmande oerfaren nybörjare drömmer om att cykla till Turkiet Långcykling 32
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
MariaSandgren Vill cykla långt, länge.. behöver tips! Långcykling 9
wendel90 Cykla i Afrike, Vad för cykel? Långcykling 1
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2014? Långcykling 48
Wilfried Någon mer som vill cykla till Murmansk och Lofoten sommaren 2014? Långcykling 12
wendel90 Cykla i Afrika för välgörenhet Långcykling 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.