Cykla Centralasien

Tjena!
Om man ska cykla centralasien genom bergskedjorna, hur många mil klarar man per dag ungefär om man är bra tränad och cyklar på i hyffsat tempo?

Hej,

Nu har jag aldrig cyklat i centralasien men jag har cyklat en del i några europeiska berg och där cyklade vi väl ung 6-8 mil och jag är inte särskilt vältränad. Men det beror självklart på massor med saker såsom kvalitén på vägarna, vinden, lutningen, hur mycket packning, om du har tillräckligt låga växlar och hur mycket upp & ner det är. T.ex. tyckte jag det var jobbigare att cykla över Ardennerna än vad det var att cykla över Pyreneerna. På flera ställen cyklade vi i ca 6-7 km/h när lutningen var runt 10%, dvs det gick nästan lika fort att gå.

/Johan

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Mina sista 21 cykeldagar i Kirgisistan under sommaren snittade jag 63 km/dag. En del dagar kändes 40-50 km jobbigt andra dagar funkade det fint med 80-90 km innan jag kroknade. Somliga dagar var slödagar då det inte cyklades så mycket. Andra dagar blev kortare än vad jag velat för att jag ville stanna vid nåt särskilt ställe.

Det hela beror väldigt mkt på vägval. Kolla in stigning/pass o underlaget (asfalt går fort fort o grus långsamt långsamt).

Eftersom lutningen på vägarna är rejält mkt mindre än i Europa (eftersom dom byggdes för svagare fordon) så klarar du generellt sett mer i Centralasien än i bergiga delar av Europa, skulle jag säga. Klarar du 150 en bra dag på svenska vägar så klarar du 90-120 en bra dag på centralasiatiska vägar - självklart mindre dom dagar du bara "klättrar" dock, men i snitt är inte skillnaden större än så.

Dagsdistanser i centralasien varierar mycket

Hej, jag har cyklat i centralasien i sommar (Turkiet, Iran,Turkmenistan, Usbekistan, Tadjikistan, Kirgyzistan och Kina). Dagsetapperna blev olika långa och berodde dels på terrängen och dels på vår hälsa. Vi var tre (jag, min son och hans kompis) och uppfattar oss inte som sportcyklister. Du kan se dagsetapperna under resan på min webbsida www.outdoorsea.se. Där finns även en hel del foton från resan som förhoppningsvis inspirera dig att cykla längre än till jobbet :=))

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips