Österlen är allmänt skönt att cykla på, Havängs vandrarhem det gulligaste jag sovit på, men ta er inte bara fram längs stranden, utan även upp på höjderna - det blir mycket luft, långa siktlinjer mot havet och ett speciellt ljus. Till alla fina tipsen från Karpaterna kan jag bara lägga
Vitaby kyrka, som står just så vackert på en höjd.
Också på västkusten finns fina välbevarade fiskelägen, från lilla Vikhög och Barsebäckshamn i söder till Viken och Arild i norr.
Är ni på Kullaberg får ni inte missa att klättra runt i
Nimis och se "lillebror" Arx av Lars Vilks.
Öster om sjön Vomb finns Skånes i mitt tycke vackraste slottsanläggning,
Öveds Kloster.
Passerar ni mellan Ringsjöarna, så titta in på
Bosjökloster. I närbelägna
Höör finns Bernt Nybergs väldigt speciella och vackra 60-talskapell (Klockarebacken). Öster om Östra Ringsjön finns lilla
Fulltofta kyrka från 1100-talet, med fina välbevarade kalkmålningar.
I
Klippan finns Sigurd Leverentz mycket sevärda kyrka (en släkting till, men IMHO mer helgjuten än Markuskyrkan), i
Malmö hans storslagna Stadsteater och poetiska Östra Kyrkogård med kapellet och den gulliga blomsterbutiken, i
Falsterbo hans "villa Edstrand". Han bodde och arbetade i Lund sina sista år och hans ateljé finns kvar.
I
Falsterbo finns också flera väldigt personliga privatvillor av Josef Frank (ja, han med tygmönstren).
I
Frösakull finns Bruno Mathssons originella sommarhus, tyvärr lite nergånget men restaurering lär vara på gång.
I
Ljunghusen finns Per Fribergs otroligt fina dito, min absoluta favorit.
I
Hyllie finns en mycket intressant modern kyrka av Wolfgang Huebner.
Malmös Västra Hamn är en härlig plats och en sevärdhet i sig, på sommaren kommer hela staden hit för att idka urbant strandliv.
Lund är inte bara domkyrka, "Kulturen" och medeltida gatunät, utan också fullt av den speciella, sinnliga skåneversionen av svensk 40-60-talsmodernism. Min egen favorit är Klas Anshelms vackra Stadshall, Ingeborg Hammarskjöld-Reitz småskaliga radhuskvarter, Bengt Edmans vänliga Folkpark, Bernt Nybergs strama landsarkiv och Hans Westmans intima "negerby" (studentbostäder), men det finns mycket mer. Slå upp på resp. namn, så hoppar det fram.
Det där med bokskogen, åsarna, sandstränderna etc kan ni säkert redan, så jag bidrar med mina mer "yrkesskadade" tips

. Jag tar gärna fram mer exakta uppgifter om ni är intresserade, annars finns den utmärkta "Arkitekturguide Skåne" samt annan litteratur att få via Sveriges Arkitekter,
http://www.arkitekt.se/s57069