Cykelkartan

Hej allesammans!

Som student är jag inte jätterik. Jag tänkte först att jag skulle köpt cykelkartan http://www.cykelkartan.se/ men insåg sedan att de kartorna jag skulle behöva skulle bli cirka 1000kr sammanlagt då. Så det går tyvärr inte, jag får då gå över till google maps. Men google maps säger ju inte vart det finns bra rastplatser och sevärdheter.

Finns det något sett man kan finna kartor för utskrift istället som då visar bra rastplatser för en cyklist.
Min budget för årets resa är redan oerhört begränsad så ser då hellre att lägga pengarna på mat istället för kartor som jag kanske kan komma o behöva.

Så om ni har tips på vart man kan skriva ut kartor. Förutom googlemaps skulle jag bli oerhört glad.
Eller någonstans som är billigare än t.ex. kartbutiken.se

Vänliga Hälsningar
Kristian
 
skippa cykelkartan!

Kollade för ett tag sedan på cykelkartan över det området jag växt upp i och den var skrämmande dålig. En smal tät trafikerad väg med höga hastigheter och mycket tung trafik var markerad som lämplig cykelväg (själv ledde jag cykeln längs den här vägen nyligen eftersom det kändes alldeles för riskfyllt att cykla...). En gammal banvall som är igenväxt med björnbärssnår, är avstängd med taggtråd och går genom en privat trädgård är utsatt på kartan som cykelled. Det fanns fler tveksamma exempel...

Kanske har de gjort bättre research på andra håll i Sverige men jag skulle inte betala en krona för denna karta.

Skaffa en rejäl bilatlas istället är mitt råd. Om du vill ha information om en väg är belagd, trafikmängd, m.m., kolla här: https://nvdb2012.trafikverket.se/
 
Ska du cykla i Sverige? Fråga på turistinformationerna om sevärdheter.

Om du har en smartphone kan du ladda ner Statens fastighetesverks app Sevärt som visar en del sevärdheter. Finns andra appar också. Tripadvisor har också en bra funktion.

Komplettera med en bilatlas med hög upplösning.
 
I Skåne använder jag mig av Skånetrafikens gratiskartor. De är inte jättebra men tillräckligt detaljerade för att man ska kunna ta sig runt.

Det borde finnas liknande kartor i fler län och även turistbyråer borde ha kartor. Dock är min erfarenhet att dessa kartor är ganska dåliga.
 
Äventyrskartan omfattar hela länet och för 200 kr får du en hyfsad grundkarta och en bra beskrivning på sevärdheter, cyklar du utan mat så behöver du byarna för butiker och cafeer. Utsiktpunkterna brukar annars vara fina matsäcksplatser.
go tur
 
En del kommuner har cykelkartor! Hör av dig till turistbyrån i kommunerna du tänker besöka! De brukar vara behjälpliga att skicka broschyrer och kartor!
 
Tack allesammans!
Då har jag mer koll, kör på de hedliga gamla kartorna och sunt förnuft!

Har på mina tidigare turer, tyckt att jag saknat en komplett karta. Men förstår nu att det kanske inte går att få en sådan med allt jag vill ha.
 
Om du ändå har en android-telefon med så är Osmand-appen ett bra alternativ. Där kan man ladda ner per land i förväg, och det finns ett läge som lyfter fram cykel-vänlig info.

den baseras också på openstreetmap-data, som f.ö.är det som Garmin har valt som kartleverantör för touring-anpassade GPS-enheter.

Appen finns i en gratisvariant samt i med några mer funktion för en billig peng...

/Andreas
 
Ett bra alternativ till datorn är Garmins Basecamp (gratis på deras hemsida). Till denna kan du ladda ned cykelkartor från velomap.org.

MVH
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.