Cykelfäste till GPSMap 60CSx

Tack

Bra att kunna få lite info från andra användare.
Garmins fäste kommer nog att fungera bra för mig.

Pa
 
Brune; sa:
Har ingen erfarenhet av Garmins cykelfäste till 60C, men mitt RAM fäste till 60C har gått sönder (underdimensionerat), så jag har beställt ett Touratech. Jag har inte fått Touratech hållaren än, då en annan hållare (till Legend C) som jag beställde samtidigt är restnoterad, då efterfrågan är större än produktionskapaciteten. Jag har nyss ringt och bett Touratech att dom ska skicka det i min beställning de har fått från Tyskland.

Så förhoppningsvis har jag min Touratech innan midsommar.

Per

Jag är tydligen inte den första vars RAM hållare gått sönder. Men det kanske beror på handhavandefel. På måndag har jag en Touratech i aluminium.

Ett klipp från Garmin_GPSmap_76C@yahoogroups.

I'm on my third actually, but now I get the trick:)

This seems to be in the manual, but never having read it (how hard can it be) I did it wrong for quite some time. And indeed resulting in harming my mount.
(for 60c)

WRONG:
The wrong way is to use the eyeclip on top of the mount (the o-shaped thing with a flap on top), pulling it away from your GPS.This will indeed weaken the plastic just under the curved plastic beneath the eyeclip. And break it eventually.

RIGHT:
Use one hand to grab the bracket backside, use the other hand to grab the sides of your GPS from the front. The right way, one you would never guess without the manual, is to pull the GPS away from the bottom side of the bracket parralel to the bracket, and then, when the bottom of the bracket does not grab your GPS anymore, lever the GPS bottom slightly away from the bottom of the bracket. When the GPS bottom is free of the bottom bracket completely: stop pulling and free your GPS.
This will tend to damage the rubber bottom part of the 60C though if you don't pull hard enough, slightly scraping it against the bottom clambs of the bracket. It cost me two rubber 'nipples', but the bracket still lives after 1.5 years now. Without a flaw.

Hope you understand it a bit. I am swimming in work right now, so I'm not thinking that clearly off (work)topic:).
 
Touratech

Nu har Touratech hållaren kommit. En gedigen mekanisk konstruktion, men hållarn nöter lite på gummit på GPSen vid sidan -under knappsatsen. Det går kanske att åtgärda med lite isoleringsband eller genom att runda av kanterna på hållaren med fil eller smärgelduk. Sedan är det lite svårt att komma åt Mark och Meny då man har handskar på händerna. Notera gummiupphängningen.

Vad jag kan förstå så finns 3 st olika Handlebar Touratech för Garmin 60. En med fäste runt själva styret, en RAM kompatibel och en låsbar.

Jag köpte den RAM kompatibla modellen, då jag sedan tidigare har några RAM fästen och det är trångt på styret. Har efter många års uppehåll tänkt att åter montera en kamera på styret.

touratech_ovan.jpg



touratech_under.jpg


Per Brune
 
Ärligt talat så tycker jag Touratech ser ut som ett herrejössesmickel av onödigt omfångskrävande proportioner. Vad jag förstått så är det även rätt dyrt och kan man sen inte se till att GPS'en inte riskerar att nötas så känns det lite meningslöst för mig i alla fall.

Utan att veta så skulle jag tro att gummiupphängningen inte gör så himla stor skillnad för vare sig GPS'en hållbarhet eller läsbarheten av den, då GPS'en är relativt lätt och därför inte torde ge så mycket motstånd mot plötsliga rörelser att den orkar påverka gummiupphängningen så mycket, ja så att gummit börjar absorbera krafter.

Det känns istället som om den i jämförelse smäckra originalhållaren från Garmin, ja den som GPS'en klickas fast i, skulle vara ett bättre val för de flesta cyklister som inte kör i full sprutt utför stenbrott hela dagarna, utan kör på lite mer sansade underlag. Är sen fastsättningen mot styret även smäckrare så får det bli den lösningen för min del. Jag har svårt att tro att det ska vara någon stor risk att GPS'en riskerar att hoppa ur klickgreppet i Garmins hållare.

MVH Tony
 
Jag hade en gång en GPS hållare gjord av en mobiltelefonhållare från Clas O (efter ide’ från Harald Nordius på http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=19127 ) och mobiltelefonhållare ligger betydligt bättre till i pris än Touratech och RAM, men klart över Festisvarianten ovan.

324807_X_2005-11-08_154752_249.jpg



För övrigt är det märligt hur man kan ändra prisreferenserna. För 2 ½ år sedan tyckte jag på http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=23440 att RAM var ”superdyr” men det är nu bara småpengar mot en Touratech. Beror det på att jag är lite prylgalen eller på att kvalitén på RAM inte uppfyllde mina för väntningar?

Per
 
Garmins cykel fäste

Hej

Jag kör med Garmins cykel fäste på min MC, det fungerar bra och det blir ju inga slitskador på GPSén (60CSX), den sitter bra fast även på sämre vägar. Det är en sak som jag vet är problem, det är att batterierna inte klarar vibrationerna som blir på en MC, efter jag kört ca 60mil och tog ut batterierna så hade dom börjat läka, ingen synbart men dom luktade "batterisyra" och det är inge bra för GPSén om det läker in, så man får tänka på att ha en ciggtändar uttag och extern ström så man kan plocka bort batterierna före färd. Sedan så vet jag inte hur mycket själva GPSén klarar av vibrationerna, för det blir ju mycket små vibrationer av själva motorn V-Twinn. Så jag funderar på en Touratech lösning, men jag vet inte om den klara bättre dom små vibrationerna bättre, någon som vet ?
 
Re: Garmins cykel fäste

steko; sa:
Sedan så vet jag inte hur mycket själva GPSén klarar av vibrationerna, för det blir ju mycket små vibrationer av själva motorn V-Twinn. Så jag funderar på en Touratech lösning, men jag vet inte om den klara bättre dom små vibrationerna bättre, någon som vet ?
Touratech-hållarna som har "MvG" i produktnamnet är bra vibrationsisolerade men Tony har rätt i att de "vanliga" hållarna för en amatör som mig inte upplevs vara lika effektiva i detta avseende.

Nu innebär detta naturligtvis inte att GPS:en är helt och hållet stilla monterad där vibrationer förekommer (tvärtom kan det t.o.m. tänkas att den faktiskt rör sig mer) men min magkänsla säger att de rörelser som GPS:en utsätts för blir betydligt "snällare" även om den fortfarande rör sig.

Jag är ingen överdängare i att bedöma hur saker påverkas av vibrationer men eftersom en GPS kostar ganska mycket pengar vill jag helt enkelt inte ta risken med att använda ett fäste som eventuellt på sikt kan vara sämre för enheten. Av samma skäl fortsatte jag att plocka ur batterierna när jag bytte från ett vanligt Touratech-fäste till ett MvG.

På trampcykel där man i och för sig kanske ibland har mer vägvibrationer, men inte de evigt malande motorvibrationerna skulle inte jag bekymra mig så mycket för vibrationerna utan mer för att fästet känns stabilt och pålitligt.
 
ang Touratech

Du skriver om "MvG" märkt Touratech fäste, har du någon direkt länk till en sådan ? då gärna en med fäste för styret så jag bara kan ersätta Garmins original på ett enkelt sätt.
 
Re: ang Touratech

steko; sa:
Du skriver om "MvG" märkt Touratech fäste, har du någon direkt länk till en sådan ? då gärna en med fäste för styret så jag bara kan ersätta Garmins original på ett enkelt sätt.
Jag har ingen 60:a och uttalar mig bara om Touratechs fästen generellt. Jag skriver om MvG eftersom jag byggde om ett fäste från vanligt till MvG och därmed hade möjligheten att jämföra. Men nej, jag kan inte heller hitta någon MvG-hållare till just 60-serien. Om du söker på ordet "MvG" i Touratechs butik så ser du vilka GPS:er de finns för. 60-serien som är mer friluftsenhet än renodlad fordonsnavigator kanske inte är tillräckligt vanlig på motorcyklar för att de skall ta fram en MvG-variant av den? Eller så kanske det kommer? Jag har tyvärr ingen aning.

Touratechs fästen för motorcyklar är vanligen avsedda för montering på "fågelpinne". Det finns mängder av alternativ att komplettera med om man inte har "fågelpinne" men det är beroende av vad du har för motorcykel och dina personliga önskemål så den dialogen är bättre att du tar direkt med Touratech.

Möjligen skulle du kunna använda Touratechs trampcykelfäste om du vill ha den direkt på styret men då styrdiametern varierar beroende på motorcykel och vissa styren dessutom är koniska är det nog bäst att du frågar Touratech om detaljerna.
 
Gummiupphängning

PR; sa:
steko; sa:
Du skriver om "MvG" märkt Touratech fäste, har du någon direkt länk till en sådan ? då gärna en med fäste för styret så jag bara kan ersätta Garmins original på ett enkelt sätt.
Jag har ingen 60:a och uttalar mig bara om Touratechs fästen generellt. Jag skriver om MvG eftersom jag byggde om ett fäste från vanligt till MvG och därmed hade möjligheten att jämföra. Men nej, jag kan inte heller hitta någon MvG-hållare till just 60-serien. Om du söker på ordet "MvG" i Touratechs butik så ser du vilka GPS:er de finns för. 60-serien som är mer friluftsenhet än renodlad fordonsnavigator kanske inte är tillräckligt vanlig på motorcyklar för att de skall ta fram en MvG-variant av den? Eller så kanske det kommer? Jag har tyvärr ingen aning.

Touratechs fästen för motorcyklar är vanligen avsedda för montering på "fågelpinne". Det finns mängder av alternativ att komplettera med om man inte har "fågelpinne" men det är beroende av vad du har för motorcykel och dina personliga önskemål så den dialogen är bättre att du tar direkt med Touratech.

Möjligen skulle du kunna använda Touratechs trampcykelfäste om du vill ha den direkt på styret men då styrdiametern varierar beroende på motorcykel och vissa styren dessutom är koniska är det nog bäst att du frågar Touratech om detaljerna.

Jag köpte en Touratech med artikelnummer 01-065-0075-0 till min Garmin 60C. Hållaren är gummiupphängd, se mina bilder och beskrivning från 2006-06-26 ovan.
Jag hade en del RAM detaljer sedan tidigare, dessutom är det trångt på mitt rätt så smala (bredden, inte diametern) och lite korkiga cykelstyre så jag valde den RAM kompatibla Touratech modellen, framför den speciella cykelmodellen och den låsbara modellen. Till ”min” följde det med några smådetaljer som man ska använda om man vill använda extern strömförsörjning via serieporten (ej USB).

Till kanoten har jag via den lokala skeppshandeln (Watski) köpt en fågelpinne + lite mer RAM detaljer, som jag inte hade förut och som Touratech i Sverige inte har i sitt sortiment.

Värt att notera är att Touratech har leveransproblem. Jag väntar fortfarande på Touratech till Garmin eTrex C, en RAM Kamera adapter och en ”RAM Mount ball unit plate” som jag beställde i slutet på maj (dessa ska en kompis med MC ha).

Så mitt råd är köp en Touratech till GPSen på MC:n och ska du ha RAM detaljer så kolla med RAM Nordic http://www.r-a-m.nu/page/1/ efter någon återförsäljare som förhoppningsvis har de RAM detaljer du vill ha i lager.

EDIT förtydligande om smalt styre

Per Brune

[Ändrat av Brune 2006-07-04 kl 13:18]
 
Re: ang Touratech

steko; sa:
Du skriver om "MvG" märkt Touratech fäste, har du någon direkt länk till en sådan ? då gärna en med fäste för styret så jag bara kan ersätta Garmins original på ett enkelt sätt.

Det finns en stor PDF fil (87 MB, 685 sidor) över Touratech hela sortiment på http://www.touratech.de/new/main.php?content=19 men trots storleken på filen blir inte bilderna bra om man zoomar.

Så gör som Pelle Ringar föreslår i ett annat svar, ta telefonen och ring Touratech i Sverige. Detta gjorde för övrigt jag också :) innan jag beställde, för att förvissa mig om att jag fattat det hela rätt.

Per Brune
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
Materialaren Offline-kartor för fjällbruk till Apple Watch? Navigering 3
Elvah Kmz till gpx-konvertering Navigering 6
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
Swedak wgs84 till csv Navigering 30
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
Robban3000 Alpha 100 ladda karta till sdkort Navigering 1
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
eloserik Batterilucka till Gpsmap 64 serien. Navigering 9
Totteman Elektronik som komplement till karta Navigering 12
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
fson Typa om TOPO v5 PRO till Forerunner 945? Navigering 9
L.A. gpx till kml? Navigering 5
Joakim.e Alternativ till BaseCamp Navigering 2
Nordiska Motorcyklister Fysisk karta till digital - Överföra Navigering 11
Richard69 Kartor till Galileoapp för android? Navigering 5
bosseiskogen Program till lantmäteriets kartor Navigering 6
Uffevbg Terrängkartan till Garmin nuvi 500 Navigering 5
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
The Crow Vad används en clinometer till? Navigering 25
BengtS Hur använda Garmin 64st när uppkopplad med USB-kabel till dator? Navigering 9
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
thureb Flytta gamla kartor till ny hårddisk i Mapsource Navigering 3
johanssonol Fäste för Garmin GPSMAP 64st till snöskoter Navigering 3
kindla Kan man importera den nu öppna Topo-kartan till macen? Navigering 5
Askel Norsk motsvarighet till Lantmäteriet? Navigering 4
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
Tstevg11 Gps app till iphone Navigering 14
andy69 GPS till Hund...? Navigering 1
rJohansson Lägga till rutter Etrex 30 Navigering 4
vm368879 Displayskydd till Oregon pekskärm / GPSMAP 64s Navigering 2
Långgång Hjälp med kartmaterial till iPhone/iPad Navigering 11
UnderEnTarp Kartmapp till Terrängkartan/Gröna Kartan! Navigering 16
freij.j Gratis kartor till garmin Navigering 10
awerner Egna kartor till Garmin Navigering 13
Jorden runt Bluetooth GPS till dator Navigering 6
grodanbolle Kartor till android? Navigering 2
Grönt är skönt Göra .jnx av geotaggad tiff till hackad Garmin Navigering 0
niklaz Någon som har GPS-spår för Kungsleden? (till STF) Navigering 18
Brus-Nilsson Bättre baskarta till Garmi Montana Navigering 1
freij.j mest detaljerad gratiskarta till android ? Navigering 11
Unnah Byta till ett nytt Garmin Navigering 77
Davva2 Karta över Estland till Garmin Navigering 11
xidor RT90 doc till Garmin Astro Navigering 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.