Cykel-utrustning etc

Hej!!
Jag håller på o planerar en liten cykelresa i värmland till sommaren o tänkte bara fråga vad som ni tycker är nödvändigt under en 2-3dagars resa. Såsom reservdelar, utrustning, kläder, tält etc...
Tack på förhand
 
Less is more

Kreditkort tandborste kamera penna och anteckningsbok. Extra strumpor kalsonger och t-shirt. Handduk ev badbyxor.

Nya däck och innerslangar. Behöver drivlinan bytas?

Karta och vandrarhemsförteckning/hotell.

Boka helst logi långt innan om det är under högsäsong.

Thure
 
Jag plockar ut ett par saker som jag har skrivit upp på min packlista inför en tur i sommar. Dock är den på ca 2 veckor men det r väl inte fel att vara garderad ifall nåt händer.

Kör du med rygga eller packväskor? Tältar du?

-Olja
-Multiverktyg (alt. en verktygslåda?)
-Punkteringslagningssats
-Vävtejp (alltid bra att ha)
-Minipump
-Förstärkingsplagg
-Cykelbyxa (vadderad!)
-Vinjacka
-Regnjacka
-Skavsårsplåster
-Vattenblåsa (alt. dubbla vattenflaskor)
-Bromsbelägg
-Kedjelås (SRAM Powerlink!)
-Div. skruvar till hojjen (alltid bra att ha!)
-Första hjälpen
-Värktabletter
-Liniment
-Skitpapper

//Andreas
 
tack för svaren =D
Jag kom även på lite andra frågor som jag glömde ställa...

1 - Är det någon som vet vart det finns lite billigare cykel-byxor/tröjor? Har aldrig provat en så det känns onödigt att läga ut 7-800 kr på sådant om man inte trivs i det.

2 - Jag har en pakethållare för ca 10kg, kan den tänkas räcka eller ska man kompletera med en ryggsäck också???

3 - Är det någon som känner till vart man kan få tag på lätta men prisvärda 2-manstält och liggunderlag. Och sedan någon bra sida med ex cykelväskor till någorlunda pris? Med lågt pris på grejerna i denna fråga menar jag mer priser på saker med Kvalitet, kanske inte biltema-kvalitet om man säger så.

Jag kommer säkert på fler frågor framöver, bara så ni vet ;)
 
Svar

Freake_86; sa:
tack för svaren =D
Jag kom även på lite andra frågor som jag glömde ställa...

1 - Är det någon som vet vart det finns lite billigare cykel-byxor/tröjor? Har aldrig provat en så det känns onödigt att läga ut 7-800 kr på sådant om man inte trivs i det.

2 - Jag har en pakethållare för ca 10kg, kan den tänkas räcka eller ska man kompletera med en ryggsäck också???

3 - Är det någon som känner till vart man kan få tag på lätta men prisvärda 2-manstält och liggunderlag. Och sedan någon bra sida med ex cykelväskor till
någorlunda pris? Med lågt pris på grejerna i denna fråga menar jag mer priser på saker med Kvalitet, kanske inte biltema-kvalitet om man säger så.

Jag kommer säkert på fler frågor framöver, bara så ni vet ;)

Fråga 1. Clas Olsson, Intersport, Cykelcity, Stadium. Jag kan förorda paddade kalsonger, finns på Cykloteket, och vanliga shorts med modesta sömmar i grenen.

Fråga 2. Köp en ny pakethållare och cykelväskor, en "Blackburnkopia" räcker långt. Undvik ryggsäck.

Fråga 3. Om du ska hålla dig utanför fjällterräng och inte avser campa många nätter per år i många år framåt så duger tält i 1000 kronors klassen.
 
Billiga och bra lättviktstält kan du köpa genom http://www.fritidsbutiken.com , kolla efter Lightent.
Spana då in Gallerian här på Utsidan så finns det möjlighet till lite rabatt på 2-manstältet. Finns två varianter, 1- och 2-manstält som båda kostar udner 2000:- och väger under 2kg.

Annars finns ett liknande tält hos http://www.northstar.se som heter RP. Light Star 2.1. Väger 1,9kg och kostar ca 1800:-. 2-manstält.

När det gäller liggunderlag så kan jag rekommendera Ridgerest frå Thermarest. Vikten ligger på ca 400g (låter mycket, men den är superlätt!). har själv ett sådant och ska ha den till min cykeltur på 65mil i sommar (i fjäll- och skogsmiljö). Liggunderlaget kostar under 400:- och finns på de flesta friluftsbutiker.

En pakethålalre för 10kg räcker nog ganska långt tror jag. Vi kommer att ha en maxvikt på 6-7kg per person när vi cyklar iväg i sommar. Tält och sovsäck på pakethållaren (Topeak QR BeamRack MTX, maxlast 10kg) och resten i ryggsäck (Lundhags T25 Endurance). Vi beräknar klara oss bra med den fördelningen.
Alternativt kan du också köpa dig en styrväska, större sadelväska eller tom. packväskor för fästning på framgaffel elelr pakethållare.

Lycka till!
 
Ventiladapter

Jag har nu pensionerat min Pnutter http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=9622 och köpt en sats med 3 st olika ventiladapter som gör att ”vanlig pump” passar till nålventil, bilpump passar till ”vanlig ventil” och nålventil.

Väldigt användbart, inte bara för eget bruk. Hjälpte senast i dag en dam att pumpa sin cykel på en bensinstation, när jag stannat för att köpa en glass.

Och glöm inte en bra pump. Man vet aldrig var man råkar ut för en punka.

Per Brune
 
Re: Svar

[QUOTE

Fråga 1. Clas Olsson, Intersport, Cykelcity, Stadium. Jag kan förorda paddade kalsonger, finns på Cykloteket, och vanliga shorts med modesta sömmar i grenen.

[/QUOTE]

Kan INTE förorda paddade kalsonger eller vanliga shorts om du ska cykla längre sträckor under många dagar. Har provat detta med uselt resultat i form av ont i ar-selet. Paddade k. funkar ihop med någon form av tights som inte veckar sej när dom blir blöta.
 
Re: Re: Svar

mördarsnigel; sa:
[QUOTE

Fråga 1. Clas Olsson, Intersport, Cykelcity, Stadium. Jag kan förorda paddade kalsonger, finns på Cykloteket, och vanliga shorts med modesta sömmar i grenen.

Kan INTE förorda paddade kalsonger eller vanliga shorts om du ska cykla längre sträckor under många dagar. Har provat detta med uselt resultat i form av ont i ar-selet. Paddade k. funkar ihop med någon form av tights som inte veckar sej när dom blir blöta. [/QUOTE]

Borde kanske ha uttryckt mig att det har fungerat för mig på dagsetapper på upp till 150 km. Givetvis så är väl detta individuellt och man får pröva sig fram. Sadeln är heller inte oväsentlig, jag kör på en Brooks B17.
 
Re: Re: Re: Svar

klippen; sa:
Givetvis så är väl detta individuellt och man får pröva sig fram.
Så är det utan tvekan! Jag kan cykla hur långt som helst (referens Vätternrundan) utan problem med kalsonger på min simpla plast-skumgummisadel.
 
Hur är det med cykeldatorer?
Finns det några överkomliga för 100-lappen eller är det lika bra att slänga in lite extra till en sådan?
Det beror ju givetvis på vilka finesser man vill ha, som ex: hastighet, maxh, medelh, trippdistans, totaldistans o tidtagare skulle vara bra. Dessa finesser är sånna som jag skulle behöva (såsom maxh är bara roligt o ha). Är det någon som kan komma med förslag på modell och inköpsställen?
 
Det beror på...

Clas Ohlson tar 98 spänn för en Sigma 401.
Hur mycket du ska lägga beror ju på vad du vill ha för funktioner och hur seriös du är. I princip alla cykeldatorer har de funktioner du räknat upp.
Generellt sett så är Sigmas produkter prisvärda.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bartod Utrustning till färd med cykel? Långcykling 25
jerklaren Grön vill ha tips på cykel och utrustning Långcykling 4
Max.M Cykel kompis sökes! Långcykling 0
G.Kraft Cykel och tåg Långcykling 1
MartinLA Ny cykel för kortpendling - stål/alum mm? Långcykling 2
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
olaab Packfickor till cykel? Långcykling 1
majjen Jag vet inte vilken cykel jag vill ha / behöver Långcykling 28
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Worldcitizen Cykel Sällskap Långcykling 0
skogshovet Cykel genom Östeuropa (med omnejd) Långcykling 2
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
JorgenB Kåpa till vanlig cykel Långcykling 9
SeekOut Hjullager till gammal cykel Långcykling 13
Minette förslag på cykel Långcykling 7
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
Gocraft Hårt, vattentätt skal till cykel Långcykling 4
Jote Transport av cykel i Sverige Långcykling 5
thureb Bromsljus på cykel Långcykling 29
wendel90 Cykla i Afrike, Vad för cykel? Långcykling 1
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
SeekOut Utrusta min cykel Långcykling 33
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
Christian1 Cykel för en veckas cykelsemster? Långcykling 3
I.Morgan Ny cykel! Långcykling 10
CptChernobyl Att posta en cykel [ Eller liknande ] Långcykling 4
didrok87 Kona Sutra 2013 en bra touring cykel? Långcykling 26
Gevalia1 cykel råd? snälla! Långcykling 12
volcán_e_hombre Cykel på tåg/buss/flyg Långcykling 28
emptyrings På cykel i södra Frankrike? Långcykling 2
monnes Är denna cykel bra för långfärdscykling. om inte, tips!? Långcykling 18
Brune Vad är vitsen med en trehjulig cykel? Långcykling 10
Takuyi Cykel på budget Långcykling 21
rundqvist Finns det någon cykel som passar till "allt"? Långcykling 52
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
TMW bra cykel butik?? Långcykling 9
Anette Grinde Cykel på flyg? Långcykling 15
colan Vilken cykel? Långcykling 6
colan Cykel till prag Långcykling 3
MajkyMan Typ av cykel - Från Sverige till Kina Långcykling 26
schager Örebro till Paris på cykel Långcykling 5
KristianMattiasson avståndsmätare med karta på internet för cykel Långcykling 3
Gohan Bästa sättet att ta sig till (& från) Gibraltar med cykel Långcykling 5
chicole Malmö - Indien på cykel Långcykling 20
Vinza Hjälp med att välja cykel! Långcykling 2
j_stellan Visum till USA Långcykling 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.