Cykel runt Spanien!

  • Trådstartare jal@eudoramail.com (Johan Lantz)
  • Start datum

jal@eudoramail.com (Johan Lantz)

Gäst
Jag har planer på att någon gång cykla Spanien runt, om det blir 2001/2002 beror lite på omständigheterna. Anledningen till att jag skriver detta inlägg är dels att jag söker intresserade som kanske är sugna på att följa med ett par månader. Jag är också intresserad att höra av personer som cyklat i Spanien samt kan dela med sig av sina erfarenheter till mig. Resan är inte tänkt som en snabbvisit, alltså så snabbt som möjligt ta sig runt, utan jag hade tänkt att den också skulle bli en kulturell upplevelse. Har nämligen planer på att dokumentera mycket, ta mycket fotografier, dels skall man kunna följa expeditionen på nätet (dagligen hoppas jag), sedan har jag planer på att materialet som vi får fram skall komma till användning, kanske en utställning, bok mm. Så ni som haft liknande planer som jag hör av er. Vi kommer tillsammans att välja ut de platser vi anser vara värda att passera på vägen runt. Samla lokala specialitéer, matkultur mm. Ni som har intresse av foto, webbdesign, gillar att skriva eller bara tycker det skulle vara intressant att följa med hör av er till mig nu, vänta inte!!! Har ni andra idéer hör av er till mig, är öppen för det mesta.


MVH


Johan
 
Förra året cyklade jag och en kompis från Paris till Lissabon. Under den resan cyklade vi 30 dagar i Spanien, från Andorra via Barcelona, Valencia, Almería, Granada, Ronda, Gibraltar och Sevilla innan vi åkte in i Portugal. Spanien är ett mycket trevligt land att cykla i. Tänk dock på sådana saker som siesta, värmen samt att Spanien är ett av Europas bergigaste länder. Under våra 30 dagar skulle jag uppskatta att inte fler än tio var flacka (Barcelona-Valencia, Gibraltar-Portugal).

Några platser jag skulle rekommendera (som vi var på): Las Alpujarras (dalen mellan Sierra Nevada och kustbergen), de vita byarna (Ronda, Zahara, Grazalema osv), Pico Veleta (Europas högsta väg), Granada, Barcelona, Montserrat.

Några platser jag inte skulle rekommendera: Solkusten (åk istället genom Las Alpujarras), ostkusten mellan Tarragona och Valencia (måste finnas finare områden uppe i bergen, vi såg det som en transportsträcka till Andalusien).

Om du vill ha mer info om Spanien har vi en tipssida om Spanien här:http://cykelsemester.eurotourism.net/tipsen/spanien/. I vårt fotoalbum finns bland annat över 140 bilder från vår Spanientur, så där finns inspiration att hämta :).

/Erik Carlsson
http://cykelsemester.just.nu/
 
Cykla i Spanien

Hej!
Cykling i Spanien kan vara en mycket spännande och intressant upplevelse. Om man cyklar på sommaren skall man (som Eric påpekade) tänka på värmen och siestan. Jag var med om temperaturer på omkring 40 grader i skuggan samtidigt som man klättrar serpentinväg och det är inte roligt. Spanien är för det mesta bergigt och om man inte skaffar sig bra kondition genom att cykla ner till Spanien från Sverige kan det nog vara bra att öva i en vecka eller två i Sverige innan man reser så att man inte plågar sig igenom de första dagarna på plats (även om det går hyfsat snabbt att få upp flåset).

Jag rekommenderar småvägar i största möjliga mån även om jag fick erfara att det gick att cykla även på större vägar i Spanien (t.ex. 90-vägar, markerade med rött på kartan) något som inte gick i Frankrike -då blev man ordentligt "tutad". Naturligtvis kan man ju inte på någon plats cykla på motorvägar... Kuststräckor skall man undvika. Det kan ju vara kul att cykla ner till havet någon gång, kanske bo på en campingplats och ta en dag ledigt men man skall inte cykla längs med havet. Trafiken är intensiv, priserna är höga (camping kan kost mer än i Sverige), rånrisken är hög och man upplever ett turistjippo i stället för det riktiga Spanien.

Cykling i inlandet har även det nackdelar dock. Jag träffade inte på en enda engelskspråkig person på sträckan Andorra - Ronda!!! D.v.s. viktigt att kunna spanska eller vara duktig på kroppsspråk. Som tur var kunde min resekompis en del spanska så det klarade sig. Dessutom är campingmöjligheterna extremt bergränsade vilket innebär många nätter under bar himmel, t.ex. under olivträd. Billiga hotell finns det i och för sig men då de antagligen saknar air-condition är det nog behagligare att sova utomhus då det är kvalmigt inomhus på sommarkvällarna. Problem med att sova utomhus fick aldrig vi även om vi blev ertappade en gång. De bara vinkade glatt och fortsatte åt sitt håll...

Snabbtips: Cykla inte mitt på dagen. Utnyttja morgontimmarna och kvällstimmarna till det yttersta. Cykla ej nattetid -det lönar sig ändå inte i längden + att det är farligt. Var inte rädda för stigningar. Det är faktiskt det som "är" långfärdscykling på ett sätt -att känna att man "erövrat" ett pass är en underbar känsla. Ta med mycket vatten -dock inte så mycket att det blir en överdriven börda. 6-7 liter eller så kan rekommenderas. Mer om man är lite grövre och/eller svettas lätt. Man kommer ändå att behöva fylla på vatten någon gång under dagen.

P.S. Bensinmackarna i Spanien är riktiga räddare i nöden. Där kan man köpa glass och vatten plus att man kan gå på toa, tvätta sig, ibland t.o.m. duscha, tvätta sina kläder i handfat osv.

Ha det så bra och lycka till med turen!!!
Magnus Fritzell
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
honkydory Nytt jorden runt rekord på cykel! Långcykling 17
i Grycksbo Jorden Runt På Cykel - Kartor! Långcykling 3
Eleuthera Europa runt på cykel Långcykling 3
seas Island runt på cykel i sommar! Långcykling 5
Markus.M Skåne runt på Cykel? Långcykling 18
Max.M Cykel kompis sökes! Långcykling 0
G.Kraft Cykel och tåg Långcykling 1
MartinLA Ny cykel för kortpendling - stål/alum mm? Långcykling 2
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
olaab Packfickor till cykel? Långcykling 1
majjen Jag vet inte vilken cykel jag vill ha / behöver Långcykling 28
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Worldcitizen Cykel Sällskap Långcykling 0
skogshovet Cykel genom Östeuropa (med omnejd) Långcykling 2
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
JorgenB Kåpa till vanlig cykel Långcykling 9
SeekOut Hjullager till gammal cykel Långcykling 13
Minette förslag på cykel Långcykling 7
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
Gocraft Hårt, vattentätt skal till cykel Långcykling 4
Jote Transport av cykel i Sverige Långcykling 5
thureb Bromsljus på cykel Långcykling 29
wendel90 Cykla i Afrike, Vad för cykel? Långcykling 1
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
SeekOut Utrusta min cykel Långcykling 33
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
Christian1 Cykel för en veckas cykelsemster? Långcykling 3
I.Morgan Ny cykel! Långcykling 10
CptChernobyl Att posta en cykel [ Eller liknande ] Långcykling 4
didrok87 Kona Sutra 2013 en bra touring cykel? Långcykling 26
Gevalia1 cykel råd? snälla! Långcykling 12
volcán_e_hombre Cykel på tåg/buss/flyg Långcykling 28
emptyrings På cykel i södra Frankrike? Långcykling 2
monnes Är denna cykel bra för långfärdscykling. om inte, tips!? Långcykling 18
Brune Vad är vitsen med en trehjulig cykel? Långcykling 10
Takuyi Cykel på budget Långcykling 21
rundqvist Finns det någon cykel som passar till "allt"? Långcykling 52
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
TMW bra cykel butik?? Långcykling 9
Anette Grinde Cykel på flyg? Långcykling 15
colan Vilken cykel? Långcykling 6
colan Cykel till prag Långcykling 3
MajkyMan Typ av cykel - Från Sverige till Kina Långcykling 26
schager Örebro till Paris på cykel Långcykling 5
Bartod Utrustning till färd med cykel? Långcykling 25
KristianMattiasson avståndsmätare med karta på internet för cykel Långcykling 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.