Curlstång - undvika att viktmutter gängar loss under träning?

Jag har köpt ett par olika (billiga) hantelset genom åren och vissa muttrar har en O-ring/gummipackning på sidan som gör att de inte lossnar lika lätt (friktion mot yttersta vikten alltså). Men jag tror att det bara är 4 av mina 8 muttrar som är såna (jag har för mig dessa är från Rustas hantelset, men är inte helt hundra).

Googlade lite snabbt och om man kollar på bilderna till detta set så har de en sån mutter.

Det är väl standard-gänga på de där så de borde ju gå att köpa bättre muttrar på annat ställe (dock tenderar lösa delar att vara dyra, det är därför jag köpt en massa olika set på rea :) ).
 
Jag har köpt ett par olika (billiga) hantelset genom åren och vissa muttrar har en O-ring/gummipackning på sidan som gör att de inte lossnar lika lätt (friktion mot yttersta vikten alltså). Men jag tror att det bara är 4 av mina 8 muttrar som är såna (jag har för mig dessa är från Rustas hantelset, men är inte helt hundra).

Googlade lite snabbt och om man kollar på bilderna till detta set så har de en sån mutter.

Det är väl standard-gänga på de där så de borde ju gå att köpa bättre muttrar på annat ställe (dock tenderar lösa delar att vara dyra, det är därför jag köpt en massa olika set på rea :) ).

Tack för tipset men problemet är nog just att det inte finns någon standardiserad gänga. Till ch med biltema har olika gängor på sina hantlar respektive curlstång.
Och skulle det mot förmodan vara samma som de från decathlonså blir det två muttrar för 549 och sedan två hantlar + vikter jag inte behöver på köpet....

/Patrik
 
Aluminum shim är billig och du kan göra den så tjock du önskar. Gängor från SO Asien kan vara luriga en bekant till mig som hade en äldre Honda mc den hade hälften JSS och den andra Metriska gängor. JSS skapades då USA städade efter WWII produktionen och som bistånd skänkte Japan överblivet i fabrikerna. Japanerna såg att det var hårt slitet men tog fram JSS standarden, löpte ur skar nya JSS-gängor samt härdade om. efter 15 år var de ledande. Därmed blev de åter Metriska.
 
Den enklaste lösningen är att reklamera stången och sedan antingen köpa en vanlig slät 25 mm stång med fjäderlås eller analysera om behovet av en EZ-stång faktiskt finns.
 
Den enklaste lösningen är att reklamera stången och sedan antingen köpa en vanlig slät 25 mm stång med fjäderlås eller analysera om behovet av en EZ-stång faktiskt finns.

Jag är i övrigt nöjd med stången som används flera ggr per vecka så jag vill inte reklamera den och köpa en dyrare.

Just nu provar jag Brunes tips med cykelslang utanför muttern och det verkar hålla muttrarna på plats hyfsat bra. Får se hur länge de håller, särksilt då man monterat muttrarna av och på några gånger för viktbyte.

Ska också överväga att shimsa med alufolie enligt seobservers tips.

Återkommer med rapport efter längre tids test.

/Patrik, som curlar sina armar :cool:
 
Jag är i övrigt nöjd med stången som används flera ggr per vecka så jag vill inte reklamera den och köpa en dyrare.

Just nu provar jag Brunes tips med cykelslang utanför muttern och det verkar hålla muttrarna på plats hyfsat bra. Får se hur länge de håller, särksilt då man monterat muttrarna av och på några gånger för viktbyte.

Ska också överväga att shimsa med alufolie enligt seobservers tips.

Återkommer med rapport efter längre tids test.

/Patrik, som curlar sina armar :cool:

liten återrapport - har kört med en stump cykelslang och det funakr ganska bra - håller muttern på plats men svårt att få den "sista millimetrarna ända intill" så det bli lite glapp efter ett tag men muttrarna gängar inte av sig helt som tidigare. Ska prova att shimsa med alufoile också och det hur det funkar.
Alla som tipsat om extralåsen - de flesta funkar tyvärr inte då stången är 30mm och dessa klämmor är till för 25mm stång.
Hittar någon motsvarande dessa i 30mm diameter så säg gärna till
Klämmor funkar allmänt dåligt på gängad stång - de hamnar snett i gängorna.

/Patrik
 
Jag fick tipset för några år sen att köra silvertejp på gängorna och sen tvinga på muttern över detta. Efter ett tag går det lättare, men ändå tillräckligt trögt för att stoppa muttern för att gänga upp sig.
Testade tyvärr aldrig då jag köpte upp ett parti gymgrejer, där en 50 mm curlstång hängde med med klämmor.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Macke27 Att undvika överträning? Träning och hälsa 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.