Curlstång - undvika att viktmutter gängar loss under träning?

Jag har köpt denna curlstång för att träna hemma med och är i stort sett nöjd men en sak irriterar lite - när jag tränar t ex bicepscurls så gängar låsmuttrarna sakta men säkert upp sig, kanske ett till två varv på 3*10 repetitioner. Spelar ingen roll om jag drar åt väldigt hårt eller lämnar lite löst från start , inte heller om jag har en eller två viktskivor. De lossar lite nästan varje gång, ibland bara på ena sidan och ibland på båda sidorna.
Biltema säljer inte extra muttrar lösa så man kan kontra-dra två på varje sida och vill inte köpa en stång till bara för att få extra muttrar.
Jag vill inte stel-operera utan vill kunna byta vikt för olika övningar men vill att jag bestämmer när muttrarna ska loss och inte.
Finns något knep att få dem att hålla sig på plats?

Curlstång - Biltema.se

/Patrik
 
De där brukar ha någon skum diameter så vanliga 25 mm vikter fladdrar på stången. Är det fallet även här så funkar antagligen bara fjäderklämmor som man får justera så de funkar som de ska.

Alternativt en hårsnoddar utanför varje mutter.
 
Köp två muttrar - med samma gänga- och dra åt dom lite så kommer dom att låsa.

Det var precis min första tanke men som jag skrev i första inlägget så ser jag tyvärr ingen rimlig väg framåt med den lösningen, då biltema inte säljer lösa muttrar. Så här skrev jag:

" Biltema säljer inte extra muttrar lösa så man kan kontra-dra två på varje sida och vill inte köpa en stång till bara för att få extra muttrar. "

eller har du tips på var jag kna köpa muttrar med biltemas gänga, för en rimlig peng?

/Patrik
 
Ett bond knep att få lösa gängor att hålla är shim mellan gängan och mutter, vik en bit aluminumfolie dubbel ca 5 mm bred och lång nog för ett varv runt stånggängan, med naglar eller knivrygg gnind ner den i gängorna sen bör muttern sitta vida säkrare.
 


Den första ser tyvärr ut att ha grundare gängor, mer som denna:

Den andra skulle kunna funka om den har rätt diameter.

Ska nog först prova på "husmorsknepen" från seobserver och Brune. Brunes cykelslang är ju bra om man inte ska byta vikt så ofta, för det låter pilligt att få bort cykelslangen vid viktbyte.

Har även funderar på flytnade gänglås, typ locktite skulel kunna funka:

/Patrik
 
Lägg skivstången på marken, håll i båda
"Låsmuttrarna" om du nu når till båda.
Sedan drar du åt muttrarna samtidigt och vrider skivstången motsols.

Brukar göra så med mina hantlar. Var försiktig så du inte tar för hårt, en gång fick jag knappt upp dom.

Mina låsmuttrar har en gummipackning som ligger an mot den yttersta vikten.
 
Senast ändrad:
Ska nog först prova på "husmorsknepen" från seobserver och Brune. Brunes cykelslang är ju bra om man inte ska byta vikt så ofta, för det låter pilligt att få bort cykelslangen vid viktbyte.



/Patrik
1 cm av en avklippt punkterad cykelslag hade jag ett tag som parkeringsbroms (runt bromshandtagen och handtagen) på en av mina cyklar utan stöd och utan fotbroms Tog en sekund eller två att sätta dit resp ta bort
 
1 cm av en avklippt punkterad cykelslag hade jag ett tag som parkeringsbroms (runt bromshandtagen och handtagen) på en av mina cyklar utan stöd och utan fotbroms Tog en sekund eller två att sätta dit resp ta bort

Jag förstår och håller med i ditt fall med cykelhandbromsar men då är det slang längst ut på blankpolerade handbromshandtag resp styrhandtag - för mig handar det om 10-15 cm in på en grovgängad stång - så lite pilligare att ta loss blir det nog, men ska prova.

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Macke27 Att undvika överträning? Träning och hälsa 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.