Cumulus sovsäck

Cumulus använder sig av den gamla Brittiska standarden för sina temperaturgränser så det är inga fantasisiffror tagna ur luften. Om du ska jämföra temperatur gränser för en Cumulssovsäck med en sovsäck som är graderad efter EN 13537 (ex Haglöfs, Marmot, Fjällräven, Roberts, Rab) så ska du dra bort 5-7 grader från Cumulus säcken.

Exempelvis Teneqa 700 har komforttemperatur -17 enligt Brittisk standard vilket motsvarar -12 enligt EN 13537 standard. Panyam 600 skulle ha -9 enligt EN 13537 standard.

Kontentan är att: vikt och värmemässigt ska Panyam 600 jämföras med exempelvis en Marmot Helium eller Western Mountaineering (WM) Apache, och inte en Marmot Lithium eller WM Antelope som man kan tro vid första anblicken.

Prismässigt slår Cumulus dock båda dessa märken få fingrarna rejält! :)
 
Det var bra o veta! Tack för den infon.

Men de har bra förhållande mellan vikt och temperatur ändå, tycker jag. Och prismässigt slår de de andra, ja.

Vet du för övrigt om brittiska Alpkit också går efter detta system? Har en sådan sommarsäck och tycker inte riktigt att den håller för den temperatur som angavs.
 
Det var bra o veta! Tack för den infon.

Men de har bra förhållande mellan vikt och temperatur ändå, tycker jag. Och prismässigt slår de de andra, ja.

Vet du för övrigt om brittiska Alpkit också går efter detta system? Har en sådan sommarsäck och tycker inte riktigt att den håller för den temperatur som angavs.

Jag håller inte med. Jag äger en cumulus med det finaste dunet. Enligt deras tempangivelse ska den klara minus 7. Jag har jämfört den med WM ultralite som ska klara minus 8.

Samma loft, samma tid för att fluffa upp sig och samma mängd dun. Samma "känsla" när man känner det komprimerade dunet.

Min slutsats-de är likvärdiga. Och deras tempuppskattning ligger ju bara en grad från WM, så jag har ingen anledning att tro att den inte skulle stämma med verklig komfort för en man.

...har erfarenheten att WM:s säckar stämmer för mig...

//J
 
Det var bra o veta! Tack för den infon.

Men de har bra förhållande mellan vikt och temperatur ändå, tycker jag. Och prismässigt slår de de andra, ja.

Vet du för övrigt om brittiska Alpkit också går efter detta system? Har en sådan sommarsäck och tycker inte riktigt att den håller för den temperatur som angavs.

Alpkit använder inte EN 13537 så jag skulle tippa på att de använder den Brittiska standarden.

Till saken hör även att Alpkit har ganska stora säckar så en mindre person (inte 180cm och 90 pannor) kommer att spendera mycket av sin kroppsenergi att värma upp tomrummet i sovsäcken. Det samma gäller Cumulus sovsäckar som också är mycket rymliga men det verkar som om man kan be dem om att göra mindre, kortare och smalare, sovsäckar vid behov. Om du inte är så storvuxen skulle du göra din sovsäck mycket mer värmeeffektiv på det sättet.
 
Hmm.. Då vet jag inte vilken jag ska ta. Hade först tänkt 600:n, men sen när du, Joakim, skrev det där om graderna så gick jag över till 700:n, men nu när du, Johan, skriver att temperaturerna visst stämmer så blir jag osäker. Man vill ju inte betala extra och bära på extra gram i onödan... Å andra sidan vill jag inte att den ska vara för lik den sommarsäck jag har som kanske klarar till nollgradigt.

Jag är inte så storvuxen, 166 cm lång, men vadå, syr de efter beställning? Det låter som om det tar lång tid...
 
Köp en alpkit Pipedream. Alpkit.com
Jag har en P400 och en P600. Är mycket nöjd med dem.
Har sovit i dem i flera minus utan at frysa.
Om du köper en P800 kan du använda den mitt i vitern utan problem. Har en kompis som sovit i en P800 vid -22C utan att frysa.

//torb
 
Hmm.. Då vet jag inte vilken jag ska ta. Hade först tänkt 600:n, men sen när du, Joakim, skrev det där om graderna så gick jag över till 700:n, men nu när du, Johan, skriver att temperaturerna visst stämmer så blir jag osäker. Man vill ju inte betala extra och bära på extra gram i onödan... Å andra sidan vill jag inte att den ska vara för lik den sommarsäck jag har som kanske klarar till nollgradigt.

Jag är inte så storvuxen, 166 cm lång, men vadå, syr de efter beställning? Det låter som om det tar lång tid...

Ja de syr efter beställning om du vill.

Här är ett inlägg från en som fått sina sovsäckar skräddarsydda hos Cumulus.
Om du är 166cm tycker jag absolut att du ska beställa en lite mindre säck än standard, du kommer spara vikt men framför allt få en mer effektiv värmehållning i sovsäcken, mindre tomrum att värma upp och mindre pumpeffekt. Köpa från Cumulus tar alltid tid oavsett om du väljer en skräddarsydd sovsäck eller inte.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
bientai Sovsäck Cumulus Lite Line el Haglöfs Lim +1 Bo och sova 20
david4077 Sovsäck ifrån cumulus Bo och sova 26
Gazzione Lätt och liten cumulus-sovsäck för vår/sommar/höst Bo och sova 8
WilliamGurebo Cumulus temperaturangivelser, filling weight för olika temperaturer (hjälp) Bo och sova 3
Ooscar Cumulus Excuistic-sovsäckar Bo och sova 11
Mrahvin Cumulus X-lite vs Lite line Bo och sova 14
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
Kimkim Cumulus Panyam / Pertex Quantum Bo och sova 0
Mr_Miyagi Nya quilts från Cumulus Bo och sova 1
behedwin Cumulus Underquilt (selva 600) - Hammock (hennysys hammock) Bo och sova 3
Dosferra Modifierad Cumulus Taiga 360? Bo och sova 10
Askan Cumulus-sovsäckar för Skåne Bo och sova 21
janneeden75 Cumulus sovsäckar Bo och sova 2
Silverswede Cumulus 400 lite line eller Roberts Superlight? Bo och sova 15
johanzell Cumulus Panyam 450 vs 600 Bo och sova 13
AriGold Cumulus comforter M vs. L Bo och sova 0
jonatan.olofsson Cumulus Quilt 350/450 Bo och sova 32
birru Cumulus sovsäckar korta? Bo och sova 8
Tiran Cumulus bredd? Bo och sova 0
Eliot Cumulus Cuantum 200-fråga Bo och sova 3
sibbe67 Roberts-cumulus Bo och sova 1
joanna Klassning av Cumulus sovsäckar i förhållande till EN 13537 Bo och sova 3
loljonas Cumulus dunsovsäckar Bo och sova 23
arniklasses Cumulus Lite 300 vs 400 Bo och sova 3
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...