Cumulus 400 lite line eller Roberts Superlight?

Hej! Ska beställa två säckar för sommarbruk i fjällen. Vilket märke och modell är att föredra? Merkostnaden för hydrofobt dun är ca40 euro/säck. Är det en god investering? Tacksam för råd!

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Köpte en roberts superlight 300 i sommar. Alla vi 6 som köpte från roberts har varit supernöjda! 4 av säckarna var i Sarek i sommar med mycket väta som följd, men trots kondensproblem första natten med pölar i tältet och blöta sovsäckar som följd var det ingen som klagade över att de frös.
Jag frågade Roberts vid beställningen om de kunde silikonbehandla dunet, men de tyckte att det var en stor kostnad för liten nytta, deras dun var tydligen så tätt eller fett(?) att det inte behövde behandlas.
Dock så ska det sägas att de tappar en del dun. Jag vet inte hur mycket dunförluster som är normalt så du får ta detta med en nypa salt, men jag har iaf reagerat på att det kom förvånansvärt mycket dun från dom.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Köpte en roberts superlight 300 i sommar. Alla vi 6 som köpte från roberts har varit supernöjda! 4 av säckarna var i Sarek i sommar med mycket väta som följd, men trots kondensproblem första natten med pölar i tältet och blöta sovsäckar som följd var det ingen som klagade över att de frös.

Jag frågade Roberts vid beställningen om de kunde silikonbehandla dunet, men de tyckte att det var en stor kostnad för liten nytta, deras dun var tydligen så tätt eller fett(?) att det inte behövde behandlas.

Dock så ska det sägas att de tappar en del dun. Jag vet inte hur mycket dunförluster som är normalt så du får ta detta med en nypa salt, men jag har iaf reagerat på att det kom förvånansvärt mycket dun från dom.

Tack Ludvig! Låter som ett bra val, men det är bekymrande att säckarna tappar mycket dun. Någon som vet om Cumulussäckarna har samma problem?

Tack Ludvig! Låter som ett bra val, men det är bekymrande att säckarna tappar mycket dun. Någon som vet om Cumulussäckarna har samma problem?

Jag har en Cumulus Panyan 600 och en Quilt 350. Min Panyan har inte förlorat alls mycket dun, medan min Quilt läcker en hel del. Dock vet jag inte hur mycket som är normalt.

Har Superlight 300 och en säck från Cumulus. Väldigt nöjd med båda. Kanske inte samma byggkvalitet som Western Mountaineering, men med tanke på att prisbilden är lite annan för de polska säckarna så kan man inte klaga. Visst kan något dun rymma, men skulle inte säga att jag märkt någon skillnad mot de andra säckarna i hushållet. Kör pertex quantum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips