Cumulus 400 lite line eller Roberts Superlight?

Hej! Ska beställa två säckar för sommarbruk i fjällen. Vilket märke och modell är att föredra? Merkostnaden för hydrofobt dun är ca40 euro/säck. Är det en god investering? Tacksam för råd!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Köpte en roberts superlight 300 i sommar. Alla vi 6 som köpte från roberts har varit supernöjda! 4 av säckarna var i Sarek i sommar med mycket väta som följd, men trots kondensproblem första natten med pölar i tältet och blöta sovsäckar som följd var det ingen som klagade över att de frös.
Jag frågade Roberts vid beställningen om de kunde silikonbehandla dunet, men de tyckte att det var en stor kostnad för liten nytta, deras dun var tydligen så tätt eller fett(?) att det inte behövde behandlas.
Dock så ska det sägas att de tappar en del dun. Jag vet inte hur mycket dunförluster som är normalt så du får ta detta med en nypa salt, men jag har iaf reagerat på att det kom förvånansvärt mycket dun från dom.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Köpte en roberts superlight 300 i sommar. Alla vi 6 som köpte från roberts har varit supernöjda! 4 av säckarna var i Sarek i sommar med mycket väta som följd, men trots kondensproblem första natten med pölar i tältet och blöta sovsäckar som följd var det ingen som klagade över att de frös.

Jag frågade Roberts vid beställningen om de kunde silikonbehandla dunet, men de tyckte att det var en stor kostnad för liten nytta, deras dun var tydligen så tätt eller fett(?) att det inte behövde behandlas.

Dock så ska det sägas att de tappar en del dun. Jag vet inte hur mycket dunförluster som är normalt så du får ta detta med en nypa salt, men jag har iaf reagerat på att det kom förvånansvärt mycket dun från dom.



Tack Ludvig! Låter som ett bra val, men det är bekymrande att säckarna tappar mycket dun. Någon som vet om Cumulussäckarna har samma problem?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Tack Ludvig! Låter som ett bra val, men det är bekymrande att säckarna tappar mycket dun. Någon som vet om Cumulussäckarna har samma problem?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jag har en Cumulus Panyan 600 och en Quilt 350. Min Panyan har inte förlorat alls mycket dun, medan min Quilt läcker en hel del. Dock vet jag inte hur mycket som är normalt.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Har Superlight 300 och en säck från Cumulus. Väldigt nöjd med båda. Kanske inte samma byggkvalitet som Western Mountaineering, men med tanke på att prisbilden är lite annan för de polska säckarna så kan man inte klaga. Visst kan något dun rymma, men skulle inte säga att jag märkt någon skillnad mot de andra säckarna i hushållet. Kör pertex quantum.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.