Cortisoninjektion i hälen?

Löpning efter cortison

Hej hej,

nu har jag provlöpt efter cortisonet. Kändes lite småont och konstigt under hälen på lördag och fick ont i hälsenan efter en kvart. Löpte bara 20 min lätt.

I söndags löpte jag 40 min lätt. Kändes i det stora hela bra under hälen men lite ont i hälsenan igen, tror det är hälsenan som fått vila för länge då man gått på tå för att avlasta den onda hälen. Tar det lite försiktigt med löpningen någon dag o ser hur det utvecklar sig.

Det mest positiva är att jag inte har någon smärta under hälen på morgonen nu, trots löpningen. Hittills kan jag säga att jag är mycket nöjd med att ha tagit cortisonet. bara 12 dagar sedan injektionen nu och det känns bättre än på 6 månader...

:)

Happy happy...
 
En dryg månad senan kotisonet...

...och i lördags löpte jag i 6 timmar. (Litepac PowerBar Rogaine). Känns mkt bra!

Glad att jag tog cortison mot just mitt problem.

Case closed...?

:)

/Maria
 
Grattis! Jättekul att höra!

Hur höll du igång när du inte kunde löpa? Brukar ta lite tid att komma tillbaka när man inte kan träna grenspecifikt, även om man håller kondisen igån på annat sätt.
 
alternativ träning... blääää :)

Jag simmade, körde en del styrketräning samt cykling och rullskidor.

Men klart det är ångestladdat när man inte kan träna som man vill, och när det gör ont och tar emot. Men det går ju alltid att hålla igång som du säger. Den tuffaste biten är väl att hantera den mentala påfrestning och stress man känner över sin skada.

Men det hjälper att röra på sig, på nåt sätt :) Lite endorfiner så känns det bättre?

Sedan kan jag ju inte påstå att benen är varken uthålliga eller speediga just nu. Men de funkar! Och det går snabbt åt rätt håll :)
 
Lite trasigt...

Säg den glädje som varar...

Det small till i senan som sitter under foten i förra veckan. Den var uppenbarligen försvagad sedan cortisoninjektionen. Några trådar i senan har gått av. Det börjar läka nu så smått, får prova löpa om 3 veckor. Verkar inte lika efterhängset som originalskadan, tack och lov!

Men vad jag ville säga egentligen är att jag nu har fått del av både det goda och det onda med cortison.

Ångrar för den skull absolut inte injektionen.

Dessutom funkar det kanon att åka rullskidor och längdskidor redan nu :)
 
Ska du köra excentrisk träning nu för att läka senan eller? Vilka råd har du fått (Idrottsmedicin i Umeå där jag bor har ju lett forskningen inom just excentrisk träning för hälseneskador, så jag är lite nyfiken)
 
Den här diskussionen var mycket intressant att läsa med en hel del kunskap och erfarenheter. Mot slutet blev det som en spännande film, där hjälten får skörda framgångar och när hälsenan sedan sa ifrån kommer uppladdningen för hur det ska gå i slutet. Typ Rocky III *S* Skämt å sido. Hoppas det går bra!
 
Bättre

Haha, ja alla tycker nog inte att det är lika spännande med idrottsskador, men vi är ju alla olika...

Jo, den sena som fick sig en smäll, är inte hälsenan, utan plantar faschian, senan som ligger under foten, i fotvalvet typ.

Läkningen av denna är samma som läkningen av tillståndet plantar faschit (dvs när senan "bara" är inflammerad) och går ut på att avlasta och att hålla sig till alternativ träning. Det har gått ganska bra. Jag fick kontakt med en ortoped på Samariterhemmets sjukhus som varit med och tagit fram en metod (Malmö-metoden) att tejpa foten för att avlasta just plantar faschit, vilket lite slarvigt ibland kallas hälsporre fast det inte är samma sak.

Det funkar utmärkt bra. Tejpad känner man kanske 10-20% av den smärta man kände otejpad redan vid första tejpningen.

I en första studie som gjorts kom man fram till att ca hälften av patienterna blev helt hjälpta av detta. Det är ju ett mycket bra alternativ som man definitivt bör prova innan man injicerar cortison som en sista utväg.

Jag har löpt igen och det gick bra.

Om någon är intresserad kan jag försöka beskriva hur tejpningen går till, men det är ganska mycket info och detaljer, så jag besparar er det här och nu.

Normalt så får patienterna komma tillbaka ca en gång i veckan för att få förnyad tejpning eftersom ortopeden/systern anser att det är för svårt att göra själv. Jag tycker dock att det går utmärkt att lära sig själv.
[Ändrat av thellan 2005-12-29 kl 13:24]
 
Sån där fascism i fotsulan du nämner är väl ett förstadium till hälsporre?

Hade P F:it sjävl för några år sen p g a badminton, men märkte det mest på morgnarna när man steg ur sängen och var stel och öm i fötterna.
Slutade med badminton helt, och det hela läkte ut. Badminton är kul, men man hinner ändå inte med allt och jag har hört att hälsenorna lätt går av för den som spelar badminton alltför sporadiskt.

Just nu har jag nog att se fram emot en cortisoninjektion i armbågens bursa, den är tappad en gång, men behöver nog tappas igen och verkar inte läka ut trots 14 dagar Diklofenak.

Har dock förstått att en slemsäck är ett rätt bra ställe för cortison, eftersom det inte skvalpar omkring och försvagar muskelfästen?
Är ju lite orolig att slita av nåt när man klättrar eller paddlar...
 
Mezzner; sa:
Har dock förstått att en slemsäck är ett rätt bra ställe för cortison, eftersom det inte skvalpar omkring och försvagar muskelfästen?
Är ju lite orolig att slita av nåt när man klättrar eller paddlar...

Ja det är min uppfattning efter alla dessa turer. Om någon riktigt kunnig utför injektionen så är en slemsäck ett bra ställe att sätta cortison i. Senor och senfästen ska man akta sig för så långt det är möjligt.

Lycka till!

Citerar Christina Sahlberg i Tidningen Apoteket 4/2001:
(http://www.apoteket.se/apoteket/jsp/Crosslink.jsp?d=510)

Förr var det vanligt att läkaren sprutade kortison i hälen, men idag vet vi att det kan vara direkt skadligt menar Christina Sahlberg och avråder från den behandlingen. Kortison är en effektiv medicin mot inflammationer men det har också bieffekter som inte är bra. Fettvävnaden kan brytas ner och huden blir tunn och skör. Kortison kan i värsta fall förstöra vävnaden i fotsulan så att muskel och senfästen går av!


PS. Här kan man läsa en mer medicinsk beskrivning av Plantarfasciepati: http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=444 DS.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Slemsäcksinflamation bakom hälen Träning och hälsa 3
millans Sena under hälen? Träning och hälsa 4
JSG ont under hälen Träning och hälsa 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.