Cortisoninjektion i hälen?

Re: Bättre

thellan; sa:
Haha, ja alla tycker nog inte att det är lika spännande med idrottsskador, men vi är ju alla olika...

Jo, den sena som fick sig en smäll, är inte hälsenan, utan plantar faschian, senan som ligger under foten, i fotvalvet typ.

I en första studie som gjorts kom man fram till att ca hälften av patienterna blev helt hjälpta av detta. Det är ju ett mycket bra alternativ som man definitivt bör prova innan man injicerar cortison som en sista utväg.

Om någon är intresserad kan jag försöka beskriva hur tejpningen går till, men det är ganska mycket info och detaljer, så jag besparar er det här och nu.
OK, läste inte så noga, fattade inte att det var i en sena under foten det small till. Bra, då har du ju en fungerande metod för läkningen i a f.

Ja, jag är en av de nördar som tycker idrottsskador är intressant, och jag skulle vara väldigt tacksam att få ta del av tejpningsmetoden, även om den är avskräckande komplicerad. Det finns så många konstiga idéer om vad man kan tejpa (och hur, typ fotleder, knäskålar mm), så det är bra med lite tejpmetoder som faktiskt är vetenskapligt prövade. Tråden är din, så det är bara att börja skriva!

Och jag håller definitivt med om att kortison gör sig bättre i slemsäckar (bursor) än i anslutning till muskelfästen, av ovan nämnda anledning. Men, samtidigt vet jag att kortison på muskelfästen kan göra små underverk (även om det bara skulle vara placebo så hjälper det somliga!). Dock är det benhårt med att inte belasta ens halvhårt den första månaden, varför det troligen passar bättre för äldre och inaktiva än för hetsiga idrottsmän och -kvinnor.
 
Har en spretans kajak i garaget. Ska paddla så fort jag är ledig i dagsljus.

Är det klokt att vänta med cortisonet tills jag paddlat och kan klara mig utan detta ett litet tag??
Vi snackar ju bursa här och inte heller alltför stora momentana belastningar...
 
Den frågan ska du nog ställa till din läkare istället, jag är inte så säker på just ditt fall att jag vågar säga något. Men jag tror inte det ska vara något problem, eftersom belastningen i varje paddeltag inte är så stor. Man brukar rekommendera att undvika tunga lyft, men man kan leva som vanligt. Det är ju inte så att t ex tricepssenorna snappar av så fort du lyfter ett mjölkpaket eller öppnar en bildörr, trots kortisonet. Styrketräning eller flytta pianot skulle jag dock inte rekommendera.
 
Jo, läkaren ska jag ju rådgöra med under alla omständigheter. Han verkar veta en del om sånt där förresten...

Fast sen är det väl inte omöjligt att jag är lite försiktigare än han säger att jag måste vara. Faktiskt.

När man paddlar kan man ju ta det lite lugnt, men det är också viss risk att man tar nåt tag som är betydligt hårdare än planerat istället för att ta sig ett vinterdopp. Kajaken är inte av turistmodell, och det är ju lite sent på säsongen.

Antar att det faktiskt är lite dumt att belasta en så pass inflammerad armbåge även utan cortison...
 
Mezzner; sa:
Antar att det faktiskt är lite dumt att belasta en så pass inflammerad armbåge även utan cortison...
Bra att du skrev detta själv, jag iddes inte i mitt förra inlägg. Det är inte så att du dragit på dig inflammationen genom idogt paddlande? Det är ju en väldigt repetitiv rörelse i armbågen, även om den kanske inte direkt belastar bursan. I s f verkar det ju bakfram att t ex käka antiinflammatoriska och samtidigt köra kajak.
 
Nej, det är helt sjukt, jag har inte paddlat sedan oktober och knappt klättrat heller och DÅ får jag knas i armbågarna! Klättringen är annars rätt påfrestande.

Det var ingen smäll heller som var utlösande och i början hade jag lite i båda armbågarna.

Jag tror nästan att det är nåt allmänt jag fått i kroppen, även om jag inte direkt misstänker amalgamet eller nåt sånt :).
 
Var till doktorn idag. Tyvärr var den tidigare doktorn på semester och eftersom jag har semester nästa vecka provade jag en annan VC och doktor. Dessvärre en AT-läkare (=pryoelev?).

Han började i god stil med att fråga vad han skulle göra med bursan. Sen var det lite fummel i behandlingsrummet tills han fått fatt på nån som jag tror var sköterska som kunde hjälp till och plocka fram lite prylar. Hon körde med lite bra förhörfrågor, typ: Tänker du vara steril i det här fallet? Varvid han höll med om att det var en bra idé och hon tog fram ett par handskar.

Jag tyckte därvid att han kunde vänta med cortisonet till nästa gång ifall det inte läkte ut, och bara tappa lite denna gång. Efter att jag två gånger förklarat att han inte behövde bedöva så tappade han bursan (8 ml), men det var lite svårt att se om det var klar vätska eftersom det kom med lite blod.

Nåja, om en dryg vecka får jag väl gå och pytsa i lite cortison hos den första läkaren som verkade lite snitsigare.
Enligt AT-läkaren kunde jag dock belasta och paddla utan restriktioner. Så då kanske jag paddlar lite försiktigt om jag får tillfälle.
 
Om det lindrar, så var det säkert ännu värre för AT-läkaren än för dig. Någon gång måste man lära sig, så är det ju inom alla yrken.

Låter väl OK att paddla om du ändå inte har kortison i armbågen, det bör ju gå lättare när du lättat på trycket i bursan. Knasigt det där med hur det uppstod, men ofta uppstår ju bursiter i armbågen pga upprepad nötning, t ex att sitta vid ett skrivbord med huvudet tungt lutat i händerna. Det är inte för inte som det kallas "Student's elbow"... Så, det hade säkert varit nyttigare för dig att klättra istället för att göra, ja, vad du nu gjorde under den där perioden.
 
Tja, jag kanske suttit för mycket i kontorsstolen och nött mot armstödet. Fast jag misstänker att jag kanske sitter för lika i bilen, med armbågen mot fönsterkanten, om det nu är punktbelastning som kan vara utlösande. Jag får väl paddla lite, men akta mig för att nöta på armbågen.

Förhoppningsvis var det inte för jobbigt för läkaren, eftersom jag snabbt bestämde att jag inte ville ha cortison (eller kortison?), så var jag inte orolig och var förhoppningsvis en snäll patient.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Slemsäcksinflamation bakom hälen Träning och hälsa 3
millans Sena under hälen? Träning och hälsa 4
JSG ont under hälen Träning och hälsa 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.