Coop / WigWam : Apache, tält fråga

Många tittar ner på instegsmodellerna från varuhusen eller postorderföretagen. Helt fel tycker jag. Man behöver pröva innan man vet vad man vill ha. Dessutom finns det ju fler användningar för yttertält, botten mm när man väl bestämt sig för något dyrare eller strunta i camping. Det har ju framkommit av tråden.
Själv har jag använt lätt begagnade billigtält som tygkälla, beslag mm för GDS projekt.

go tur
 
inköpt och väntar på användning.

Jo, jag köpte den för några veckor sedan precis innan prishöjningen ( på typ 100% ò_ó ), fick ge 450:- för det då.
Slog upp det hemma i vardagsrummet otålig som man är för att se så allt var med, och det verkade ok.

Jag kunde inte se något särskillt med det förutom några små saker :
¤ De två kanalerna för de längsgående stagen har någon satt en öljett vardera mitt i, vilket gör det lite trångt att få i och ur dem.
¤ Kanalerna kanske är i lite väl klent tyg för att klara en del misshandel i mörkret vid uppsättning men det återstår att prova.
¤ Sedan tror jag att pinnarna i glasfiber med aluminiumhylsor tillsammans väger lika mycket eller mer än tältduk/en/arna. Möjligt att man skulle kunna göra egna som är lättare?
¤ Längden på tältet kändes nästan på gränsen för mig som är ca 1,85 m om jag ligger raklång (men hur ofta gör man det?).
¤ Påsen det ligger i behövs modifieras eller göras en ny så inte pinnarna far ut, eller så stoppar man det i en extra påse med dragsko för några tior så håller det mot väta bättre med.

Så hittills i korthet skulle jag kunna påstå att jag känner mig ganska nöjd med det tält jag fick för pengarna.

Är bra sugen på att gå ut och testa det snart, risken är att det blir en recension här efteråt. ;)
 
Prishöjning...

Fasiken då! Var du tvungen att berätta om prishöjningen?! Nu känner jag mig nedslagen. Trodde jag hade hittat ett billigt bra tält, om man jämför med de dyrare märkena när jag skulle köpa middag för några dagar sedan. Aja, väntar spännt på en utvärdering av tältet.

Var det några andra tält som du verkligen var sugen på att köpa innan du köpte detta? Förutom de dyrare modellerna då.
 
Ah, sorry! ;)

Skall jag vara ärlig så kikade jag inte mycket på så många andra, det var mest en snabb koll på typ biltema, rusta, Classe osv.

Det här verkade ha vad jag var ute efter till en lagom prislapp, det är klart man oftast får vad man betalar för.
Ett dyrare tält håller troligen bättre för misshandel och har en del smartare lösningar än ett billigare som ofta är kopia.

Men för att komma ut och känna på hur det är, och ta i beräknandet att man inte har det bästa tältet när man är ute så får man iaf en känsla av om det är något som passar en.

Om man är missnöjd med allt när man är ute eller om det bara är tältet som man blir irriterad över.

Angående att göra själv och modifiera så kika på
http://www.andersj.se/
många bra tips där. :)
 
Jag har haft en Wigwamtält i många år. Jag vet inte vad modellen heter/hette. Det är dock ett tvåmans kupoltält. Det har funkat kanonbra och har hängt med på cykelsemestrar, fjällvandringar och paddelturer. Nu är det dock utslitet. Glasfiberstängerna går inte att laga mer och duken är slut. Visst det finns säkert tält som tål stormar bättre och har bättre ventilation. Men för mig har det funkat kanon.

Mitt senaste inköp var ett McKinley 6 pers familjetält. 1500 kr får väl anses billigt. Inget man bär med sig på fjällturen dock... Men det blir perfekt till bilsemestern.
 
Hej,

Köpte nyss ett sådant här tält på Coop för halva priset här i Örebro :)
Är ingen tältexpert men det verkar helt ok och kommer nog fungera bra för mig och min sambo. Ingen av os är proffs på detta men nu i sommar skall vi ut i naturen och då kommer det nog funka bra.

Tältet skall enligt uppgift väga 3.6 kg men jag testade på köksvågen och den stannade på 3.245 kg. Litet och smidigt verkar det.

Hoppas på en trevlig tur med detta tält uppe i Bydalen i sommar :)

/Christer
 
Billigt kan absolut funka

Låg en vecka i regn och snö i Börgefjell i ett liknande tält sommaren 1999. En del av de här billliga tälten har rätt tjock duk vilket gör att de tål regnet ganska bra. Sedan väger det förstås mer men man det ska vara lätt att ta sig iväg - också ekonomisk!
 
Några nackdelar jag hittat på tältet än så länge..

¤ Man inte kan resa yttertältet separat först och sedan resa innertältet. Vilket ger att man får ett blött innertält om det är dåligt väder då man skall sätta upp det. Särskilt om man är ovan och tar lite extra tid på sig.

¤ Absiden är lite väl liten, inget att laga mat i om det är busväder eller att ha en hund liggande i. Möjligen om man spänner upp en extra presenning över öppningen likt ett ryggåstält?
 
iofs sant.. sen har jag inte varit ute med tältet så särskilt ofta att jag inte kan ha överseende med dessa små skavanker. ;)
Uppdateringen var mest på grund av att jag sett dessa tält fortfarande säljs på coop och ifall någon annan var intresserad och hittade denna tråd så..
Mvh. B.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.