Coop / WigWam : Apache, tält fråga

Med risk att jag blir idiot-förklarad mm men.
---
Har kikat på ett sådant tält och undrar om det är någon här som har någon erfarenhet av det?

Undrar över vad det klarar/duger till eller om det finns andra tält i samma prisklass (ca 500:) som är bättre?

Att det inte är något tält avsett för långvandring i fjällen på vintern förstår jag med..

mvh.
 
Pratade med en tant i Salto som hade ett WigWamtält, hon tyckte att det var jättebra.
Men å andra sidan kanske hon kör en Volvo 343DL -77 och tycker den är jättebra. :)

/Ulf
 
Man är inte en idiot bara för att man köper ett billigt tält. Bara det uppfyller de kraven man har på det.
Nu har jag inte sett tältet i fråga men andra "lågpris" alternativ finns att hitta på Biltema, Clas Ohlson eller Harald Nyborg.

Dessa tält håller fullgod kvalitét i förhållande till priset (299-899kr).

Jag skulle kanske inte rekommendera att använda dessa till att vandra med eftersom de är relativt tunga men till vanlig "Svenssoncamping", sommartid duger de alldeles utmärkt.

Har du mer info om vad du skall använda tältet till så hör av dig så kan jag se om jag hittar mer specifik information till dig!

//Peter
 
Planerna var att sen-vår/sommar/höst tälta i jämtlands trakterna 2-5 dygn, inga större strapatser mao.
Apache är ju ett 1-2 pers tält, och verkade inte så fasligt tungt som 'nybörjar tält'.

Men är ju å andra sidan inte så instatt i tält så tänkte jag skulle fråga här på forumet om någon hade erfarenheter av det innan jag ränner och köper ett då det kan finnas andra tält i samma prisklass som är bättre/mer prisvärda. Letar helt enkelt efter mest prisvärda kupol/tunnel-tältet för ca. 500 kr.

Tänkte ha det innan jag köper ex. ett Haglöfs genius 12 eller liknande för att se om jag trivs med att tälta. Käns lite trist att ha lagt ut en 3-4000 på ett tält (även om det är avsevärt bättre), använder det 1 gång och det sedan blir liggande.
 
Om du är ute efter att ha ett billigare tält så skulle jag rekommendera att du spanar in Kupoltält "Kevon" på Biltema.
Det är ett 2-manna tält som klarar 1500mm vattentryck (enl beskrivning) och kostar 299kr.
Jag har själv ett sådant tält, även om jag har modifierat det lite för att minska vikten på det.
Det kan jag rekommendera.
//Peter
 
Jag använder bara yttertältduken!

Så jag har sytt till en tunn presenning och använder den som underlag och fäster tältstängerna i ytterkant på denna.
Detta har sparat mig ungefär 500gr!
Presenningen är inte dyr och är man bara lite händig så löser man det på några timmar. En symaskin är dock en förutsättning!

Det funkar mkt bra.
Det kan bli lite dragigt men har man bara en bra sovsäck och tillräckligt med kläder på sig så fryser man inte.
//Peter
 
Har inte erfarenhet av just det tältet men har ett wigwam som varit med på flera fjällturer och en hel del camping de senaste 12-15åren. Nu sjunger dock duken på sista versen men de första 10åren var det bra. Inga problem alls att ha med det till fjällen varesig på sommaren eller vintern. Lite tyngre och inte fullt lika enkelt att sätta upp som de bästa men helt klart ett bra tält för de pengarna
 
Wigvam.

Hej.
Mitt apache har hängt med både i kebnekaise jotunheimen, det funkar väl. Kan inte säga att det blev utsatt för större påfrestningar. Det fungerar under normalt väder åtminstonde.
//Jocke
 
Funderar också på att köpa ett wigwam apache på coop för 899:-. Har du hittat något annat som du letade efter eller har du köpt wigwamen?

/Niklas
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...