Colorado 300 - mina första intryck

Jag har mina aningar. Det kan för övrigt vem som helst få, om man läser lite på forumen. Men om det är just därför, eller om de har hittat något annat också, det vet jag inte.
Rent allmänt tycker jag det är bra att de tar ansvar för sina dumheter, istället för att bara blåneka till att det skulle vara något problem och sen köra på som vanligt.
 
Det är skit samma jämfört med exempelvis en GPSmap 60 CSx. Eller ja, 60 CSx är lite bättre, för när den väl sitter på min cykel är det "klyddigare" att komma åt att hantera hjulet och dess knapp på Colorado än vad det är att hantera knapparna på 60 CSx.
 
Det är skit samma jämfört med exempelvis en GPSmap 60 CSx. Eller ja, 60 CSx är lite bättre, för när den väl sitter på min cykel är det "klyddigare" att komma åt att hantera hjulet och dess knapp på Colorado än vad det är att hantera knapparna på 60 CSx.
Tack för ditt svar.

Jag tänkte dock i det närmaste på kartorna som finns som tillval till den och hur bra de lämpar sig för cykling och ev. funktioner i GPS-mottagaren för att göra rutten man skall företaga sig cykelvänlig.

En GPS avsedd för bil är ju inte cykelvänlig eftersom den inte inkluderar stigar och dessutom har den med motorvägar i beräkningarna.
En vildmarks-GPS är inte cykelvänlig eftersom den räknar med att man kan korsa en skog, berg och liknande.

Nej, jag har inte insatt alls insatt i området och jag har säkert fått något om bakfoten, men jag tror att ni förstår min fråga.
 
En till fråga:
På vissa GPS-mottagare finns det en funktion som loggar data om var man befunnit sig, vilka tider och liknande. Man kan sedan ladda upp dessa data på vissa sidor och då få en mycket tydlig grafisk presentation av resan, genom att den ritas upp på en karta.

Har Garmin Colorado 300 en sådan funktion?
 
Kartberoende

Harald_67:
De cykelfunktioner du efterfrågar är (i stort sett) enbart kartberoende.
Med en lämplig karta i GPSen funkar dess ruttning för cykling oavsett om det är en Garmin Nuvi, Colorade eller Edge 705.

Tyvärr är det så att Garmins kartor med stöd för ruttning (City Navigator), är en ren bilkarta utan sådant som tex cykelbanor.
Garmins topgrafiska karta (FriluftskartanPro) har inte stöd för ruttning.

Det finnsd iofs vägar runt detta.
Man kan planera sin rutt mha ngn websida, tex http://www.bikeroutetoaster.com/ och sedan föra över den till GPSen och då följa det spår som ritas upp i displayen.

Ett annat MYCKET intressantare alternativ är strunta i de dyra Garmin-kartorna och istället gå på OSM http://www.openstreetmap.org
Introduktion till OSM på svenska http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Introduktion_på_svenska
Garmin OSM-karta för Sverige finns här: http://josefsson.org/osm/garmin/
För lvg-cykel/pendling (dvs bla ruttning på cykelbanor) http://www.velomap.org/
För MTB http://openmtbmap.org/

ffa Velomap-kartan har jag använt eftersom den har ruttning på cykelbanor (där sådana finns inlagda)

Dessutom går det snabbt från uppdatering av OSM till färdiga IMG-filer, ändringar jag gjorde i OSM i början av en vecka fanns inlagda i IMG-filen hos VeloMap redan i slutet av veckan!
ftp://ftp5.gwdg.de/pub/misc/openstreetmap/download.openstreetmap.de/aio/velomap/gps_ready/


OBS
Om du i 1a hand skall ha din GPS för cykling så rekommenderar jag att du väljer Edge 705 (eller 605). Formatet är MYCKET smidigare än hos friluftsGPSer, dessutom går det helt OK att använda den handhållen och tom i bilen.
Jag hade tidigare en friluftsGPS som jag ffa använde när jag cyklade, jag har nu bytt till en Edge 705 och jag ångrar mig INTE.

PS
Alla GPSer jag känner till har den loggningsfunktion du efterlyser.
 
Tack Håkan för ditt informativa och utförliga svar!

Beträffande GPS-spårdata så ringde jag faktiskt till Garmins support och frågade om Garmin Colorado 300 kunde logga var man befunnit sig under en rutt så att man sedan kan lägga in det i datorn och då få en grafisk överblick på en karta, tillsammans med information om hur snabbt man färdats och sådant.
Garmins support sade att den inte har en sådan funktion, utan att jag borde titta på Edge 705 istället eftersom denna stödjer en sådan funktion.

Vänligen bekräfta att du är helt säker på att Garmin Colorado 300 har en funktion för att spara GPS-spårdata. Jag vill helst inte ha några obehagliga överraskningar då jag precis köpt den.
Såhär står det i bruksanvisningen till Garmin Colorado 300:
Spårloggen börjar spela in så snart enheten får en
positionsbestämmelse. Ytterligare spår kan arkiveras
från det aktuella spåret och delas med andra användare.
Om du vill använda Spår väljer du Genvägar >
Vart? > Spär.
Arkivera det aktuella spåret:
1. Välj Aktuellt spår.
2. Välj Alternativ > Arkivera.
3. Följ instruktionerna på skärmen.
Rensa det aktuella spåret:
1. Välj Aktuellt spår.
2. Välj Alternativ > Arkivera.
Arkiverade eller inlästa spår visas i listan på sidan Spår.
Du kan visa spåren på kartan, visa höjdprofiler eller
navigera längs spåret.
Det kan man väl bara tolka som att den stödjer lagring av spårdata?

Beträffande kartorna så är det ju helt klart synd att det inte finns några dedikerade cykelkartor för GPS:er från de stora tillverkarna. Man kan utgå ifrån att efterfrågan är för liten för att det skall vara värt att ta fram sådana. Det var i vilket fall som kul att det finns gratisalternativ. Det är kul när användbara saker skapas på en icke-profitär grund som Ubuntu och liknande.

Jag ämnar att använda GPS:en för att hitta då jag färdas i bil (sällan), då jag går (ofta) och då jag cyklar (nästan alltid). Emellertid är jag inte ute efter funktioner i GPS:en som man finner i cykeldatorer med allt vad det är. Jag vill helt enkelt ha en GPS som visar mig vägen. Träningsfunktionerna som Edge 705 tillhandahåller är inget jag är ute efter.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Barfoba Skärmbyte Garmin Colorado 300 Navigering 14
thontz Fastighetskartan Colorado 300 Navigering 3
Löparn73 Garmin Dakota 20 eller Garmin colorado 300 Navigering 3
Sjobbe Minneskortet i- Colorado 300 stängs av Navigering 3
Sensonic Hur får Alla kartor samtidigt i en Colorado 300? Navigering 5
Sensonic Garmin Colorado 300? Kan de va ngt ? Navigering 28
Leo XIV Colorado 300 vs Oregon 400t Navigering 0
Långbåge USB problem med Colorado 300 Navigering 0
Tavve Colorado 300, mini-USB standard Navigering 10
Rawmetalmedia Problem med irrationell kompass på Colorado 300 Navigering 8
Argusgranskare Colorado 300 spontanavstängning Navigering 4
Scalarius Colorado 300, Friluftskartan, Mapsource Navigering 3
jasy Ny Firmware Colorado 300 / Oregon 300 Navigering 7
oasus Felvisning av colorado 300 Navigering 9
Ehrsa Kontaktproblem från datorns USB med Colorado 300 Navigering 3
Ehrsa Finns Dag/Natt/Auto på Colorado 300 ?? Navigering 0
Benjamin Å. Magellan Triton 1500 vs Garmin Colorado 300 Navigering 0
Mija F Garmin Colorado 300 och spara spår Navigering 3
Sjobbe Colorado 300 på reparation- inget fel... Navigering 3
Jan W Garmin Colorado 300 Navigering 2
Jan W Garmin colorado 300 Navigering 1
Jan W GARMIN Colorado 300 Navigering 10
Davidalb Colorado 300 och fartkamerabevakning Navigering 26
Sjobbe Egna Koordinater till Garmin Colorado 300 Navigering 6
joala Colorado 300 SD problem Navigering 18
svab Colorado 300 + Bluechart Atlantic v9.5 Navigering 6
Dalmasen Colorado 300 Navigering 1
navet Grundkartan Garmin colorado Navigering 12
manlan Spara data från Färddatorn i Colorado? Navigering 12
Glidern Colorado software version 2.92 Navigering 1
Jossa Colorado problem Navigering 1
ei78 Colorado vs Oregon Navigering 16
Sjobbe Garmin Colorado- Avstånd till waypoint Navigering 3
niklaz Uppgradera: Garmin eTrex Vista HCx, Colorado eller Oregon? Navigering 11
Glidern Ta bort spår på Colorado Navigering 7
thureb Drivande position Garmin Legend Vista HCx Colorado Navigering 61
rascar Windows GSM-PDA eller Garmin Colorado? Navigering 8
Peaches74 Garmin Colorado friluftskartan Pro Navigering 8
oberg_niklas Skärm, mm., Garmin Colorado eller Vista HCX Navigering 7
Metallaren minneskort till colorado Navigering 1
Dalmasen Colorado och SD-kort Navigering 14
sjuntorparn Garmin 60csx eller Colorado? Navigering 4
grodanbolle Colorado vs 60CSx Navigering 54
tommiehedberg Sökning i colorado Navigering 0
Dalmasen Colorado, waypoints Navigering 4
AxelM Colorado med 3D Navigering 3
jonasolof Olösta och lösta problem med Garmin Colorado Navigering 1
Dalmasen Colorado och SD-kort Navigering 10
Tony-Avesta Frågor om Garmin Colorado Navigering 6
Tony-Avesta Funderingar om 60CSx Colorado och kartor Navigering 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.