Clifford kajak

Derek H är en klippa i det här gänget, verkligen herr blygsamhet själv va..? Han får ju Clifford att framstå som nästan diskret i jämförelse. När det gäller Nigel F så är ju i alla fall extremt trevlig i sitt sätt att vara och lära ut.

Men jag säger det igen; upphör aldrig att förvånas över att den här sysselsättningen drar till sig en sån exempellös samling "pretentious blowhards" - nästan värre än inom konstsvängen. Frågan är väl egentligen om man måste ha läggningen innan eller om det utvecklas naturligt efter ett tag.. Och vad gör man själv här..
/ Ulf

Jag gick på Derek H's predikan istället i slutet av -80 talet, vilket i sammanhanget är lite grövre. Se, lyssna och njut.

http://dashpointpirate.typepad.com/the_dash_point_pirate_woo/2007/10/a-conversation-.html

Ja jösses vilken ödmjuk människa ;) Sista minuten av filmen var riktigt rolig... "My claim to fame is...", "But that was done aldready in ... ", "Thats bullshit" =)

I USA debatteras det friskt på bl.a. paddling.net. Och att UK inte skulle ha debatt om för/mot roder, fniss.
Vart kommer "Våga vägra roder", "Riktiga kanotister paddlar utan roder" ifrån? Inte är det enbart för att sticka ut lite.

Värderingarna kommer bl.a. från D.H, men även N.F. Inte helt omotiverat, men predikat till alla som paddlar långfärd.

Varför förespråkar dom att man ska paddla långfärd utan roder? Vad skulle vinsten vara med det? Någon som vet?

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Varför förespråkar dom att man ska paddla långfärd utan roder? Vad skulle vinsten vara med det? Någon som vet?

Jag tror dom bygger upp sina argument på samma sätt som de som förespråkar långfärdspaddling med roder. Det är ganska enkelt faktiskt:
1. Ställ upp dina egna subjektiva kriterier för vad du vill ha ut av paddlingen
2. Väg in dina personliga fysiska förutsättningar, skicklighetsnivå, ambitionsnivå
3. Fundera på vilka vatten du kommer att paddla på och vilken typ av paddling som intresserar.
4. Utifrån punkterna ovan bestämmer du om du ska satsa på skedda eller roder.
5. Sedan börjar det verkliga kraftprovet: -Försök att övertyga din omgivning om att du har gjort det enda korrekta valet och att alla som har valt annorlunda har valt fel. Vik dig inte en tum!

Som du ser är principen enkel. Men för att riktigt nå framgång med punkt 5 så kan det krävas både 30 och 40 års ihärdigt predikande innan du kan bli vår näste Hutchinson/Clifford.

Lycka till!

Just i det här fallet är det inte så svårt. Man behöver inte ens bete sig sektivistiskt och ha 30 års erfarenhet.
När man är på långpaddling så ser man bara till att trötta ut den andre, som förlitar sig på den andra konceptet.

Självklart vill denne byta till "rätt material" innan nästa långtur.

Det här är beprövat, och med rätt fysik är det väl t o m möjligt att genomföra det oavsett vilket koncept man valt som det rätta.

Nu känns det förresten som om den här tråden har spårat ur ungefär så som den förtjänar.

F ö tror jag det är dags att ändra på Godwins lag; till att alla internetforumtrådar förr eller senare slutar med en konflikt mellan roder- och skeddaförespråkare...

Det här är beprövat, och med rätt fysik är det väl t o m möjligt att genomföra det oavsett vilket koncept man valt som det rätta.

Det där med "rätt fysik"...

Oavsett "rätt" fysik är ditt beprövade koncept svårimplementerat på internetforum. Och på fikapaddlare.

Vi fikapaddlare tävlar i bakverk och matlagning, det är där striden avgörs. Alla är överens om att komma i gott skick fram till lägerplats/tävlingsarena!

Jag är nog mer känd för mina sockerkakor i ryggsäcken, än min fysik, på såväl paddlings- som klätterarenan.

Möjligen är det en ond cirkel, sockerkakor innehåller protein men...

Vad hade varit meningen med forum om det inte fick spåra ur? Helst ofta. Då blir det ju mycket mer underhållande att pillra med det!

Vi måste väl få tjabba lite fram och tillbaka, jag tror vi lär oss mer då.

Den där gubben Hutchinson var ju duktigt skum förresten. Vilken snubbe...
Nog för att den andre herrn ni avhandlar visste allt, men den här gubben var faktiskt sju resor värre. =)

Den där gubben Hutchinson var ju duktigt skum förresten. Vilken snubbe...
Ja skum snubbe, men utan honom hade havspaddling inte varit så stort som det nu är. Tack vare honom har många "lärt" sig paddla havskajak. DH var ute ett par decennier innan Nigel Foster. DH's Sea Canoeing var en riktig paddlingsbibel. Nu känns den lite mossig, men jag lärde mig rolla efter ha studerat skisserna i den.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips