Carstensz Pyramid/ Puncak Jaya

Nån som känner till nått om dom praktiska detaljerna?

Eventuellt kommer jag av andra anledningar att resa till Indonesien.

Är det dyrt om man redan befinner sig i landet?
Hur mycket tid går det åt?
Vilken utrustning?
Finns det någon lämplig att kontakta?

Vad jag förstår är inte själva klättringen särskilt utmanande.
 
En länk...

LRF; sa:
Nån som känner till nått om dom praktiska detaljerna?
...

Här finns lite info:
http://www.alpineascents.com/carstensz.asp

Jag tror att det är någon form av begränsning i antalet besökare till "parken" och att det är lång kö hos de arrangörer som gör turen. Att det sedan är rent ut sagt hutlöst dyrt verkar mest bero på utbud och efterfrågan. De tar 90000kr t/r Jakarta :)

Som jag ser det verkar det vara en ganska harmlös djungeltrekk i ca 2-3 veckor (t/r) beroende lite på om man tar helikopter till "sista byn" eller inte.

Om du finner att man får besöka parken/berget på egen hand så är det av största intresse.

mvh
/Niklas
 
Tackar...

Lite websök har gjort att jag insett att det kanske inte är fråga om en billig, kort avstickare när man ändå är i Indonesien några veckor.

Man får lätt intrycket att berget "kidnappats" av kommersiella äventyrsleverantörer. Delvis för att det är en av dom sju, delvis för att det är svårtillgängligt, delvis för att det är en väldigt läcker, lagom äventyrlig utflykt.

Men jag skall åtminstone kolla upp om det finns andra möjligheter till mer lokala arrangemang.

//Tomas
 
Carsten

Hej Tommas
Det går att klättra Carsten utan guide företag vilket naturligtvis blir biligare. År 2000 försökte jag och min flickvän klättra Carsten. Jag försökte att skaffa tillstånd i ett halvår innan men fick nej var gång. Vi åkte dock ner till Biak på vinst och för lust. Här fick vi ett tillstånd av den lokala polisen att åka till en plats som ligger norr om berget, Bilori. Vi var nekade att åka till någon annan by p.g.a. gerillan som skulle finnas i området. Vi lyckades ordna ett missionärs flygplan till byn. Här ifrån är det en vandring på ca 10-14 dagar. Byn hade inte fått besök av vita sedan 70talet och byborna var något förvånade. Vi tog kontakt med den lokale hövdingen först och sedan den stackars utsände polisman som troligtvis ville befinna sig på en helt annan plats än mitt i regnskogen. Ingen här snackar engelska så du bör kunna en del Indonesiska, många av monifolket snacka även dålig Indonesiska. Polismannen gav oss tillåtelse att vandra till berget eftersom han troligtvis inte kände till restriktionerna. Efter 3 dagars vandring med 30kg på ryggen på hala branta stigar nåde vi en by med namnet Emondi här blev befolkningen mycket chockade av vår närvaro och gåvor i form av godis och tobak hjälpte upp situationen. En del av männen i byn hade en ganska aggressiv ton men i regel var alla mycket tillmötes gående. Vid klart väder ser man toppen tydligt här ifrån, vår vandring fortsatte några dagar mot berget men efter 8 dagar fick vi ge upp p.g.a. sjukdom. För att göra denna resa bör du vara van att vistas i renskogen du bör också vara bered på att vakterna vid gruvan vid bergets fot är riktiga galningar som man inte vill bråka med. Vi träffade på den gerilla som polisen varnat oss för men de var endast hjälpsamma och bar till och med pernillas ryggsäck under flera timmar på vägen tillbaka till Bilori. Klättringen på berget är av grad 5+ med långt mellan bra säkrings möjligheter. Hör av dig om du önskar mer information med vänliga hälsningar Michael Gullvert och Pernilla Karlsson. Tel 0706420197 E-post m.gullvert@swipnet.se
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
carstenz pyramid info!!!! Alpin / Bigwall 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...