Carinthia sovsäckar

Jag använder Sea to summit Ultra Sil View Dry Sack:

L_SEA2SUMMITVIEWDRYSACK20_6.jpg

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Om man ska ha vadnings och paddlingssäkert får man väl köra nytt med rullstängning osv. enl ovan.

Men tyget i carinthia-påsen verkar ganska tätt. Om man bara är ute efter regnskyddat så kan det nog räcka att göra något åt de helt otätade sömmarna. Pensla med utspädd silikon?

Carinthia kompressions väska/fodral

på min har gummieringen släppt på insidan, men den är ju från 2004/2005 kanske dax att införskaffa en "drybag" av kvalité...

Mvh troswe

Det stämmer väldigt bra att PU inte håller ens en dekad.
Märkligt att på ett vandringsforum tunga syntetsäckar får så stor uppmärksamhet. Förvisso gedigna.
Ortliebs pvc säckar med rullstängning håller tätt och varar lite längre.
go tur

alright.. tack för svar :)

Ang. " tunga syntetsäckar " så kan jag säga - som har burit kronans äldre prylar tidigare i mitt liv, att min införskaffade Carinthia Defence 4 & Berghaus Vulcan II säck är hur lätta prylar som helst :cool:

Det stämmer väldigt bra att PU inte håller ens en dekad.
Märkligt att på ett vandringsforum tunga syntetsäckar får så stor uppmärksamhet. Förvisso gedigna.
Ortliebs pvc säckar med rullstängning håller tätt och varar lite längre.
go tur

Nja.. nu är väl Utsidan mer än ett vandringsforum. Kan bara lovorda att utbudet av diskussioner, tips och recensioner täcker in både tungt och lätt, billigt och dyrt, dun och syntet, köpt och DIY osv. Låt oss inte snäva in!

alright.. tack för svar :)

Ang. " tunga syntetsäckar " så kan jag säga - som har burit kronans äldre prylar tidigare i mitt liv, att min införskaffade Carinthia Defence 4 & Berghaus Vulcan II säck är hur lätta prylar som helst :cool:

Det finns en risk med att man köper fast sig i så tunga grejor att det inte blir till några vandringsturer. Fjällsäkerhetsrådets "säkra" utrustningslista som min kamrat vägde upp till 38 kg när även på den tiden en 26 kg nerlastad ung soldat ansågs ha begränsad räckvidd och uthållighet.
Nej jag är inte ute efter att hacka på fibersäckar, även ego har dylika, i säsongsvarierande tjocklekar och vikter för båtliv mm. Men tappar man perspektivet så kan målet bli svåruppnått.
go tur

Det finns en risk med att man köper fast sig i så tunga grejor att det inte blir till några vandringsturer. Fjällsäkerhetsrådets "säkra" utrustningslista som min kamrat vägde upp till 38 kg när även på den tiden en 26 kg nerlastad ung soldat ansågs ha begränsad räckvidd och uthållighet.
Nej jag är inte ute efter att hacka på fibersäckar, även ego har dylika, i säsongsvarierande tjocklekar och vikter för båtliv mm. Men tappar man perspektivet så kan målet bli svåruppnått.
go tur

Det är ju också en prisfråga. Alla har inte råd att tänka antal nätter per krona, även om just de verkligen borde göra det.

Undertecknad håller på och laborerar med ett nygammalt isoleringsmaterial, ekologiskt och etiskt. Faller det väl ut kommer det nog en liten rapport.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips