Carinthia sovsäckar

Defence 4 skall vara i Carinthia tropen.
Jag har inte sett någon stans att man skall stoppa en säck i Defence 4.

Mvh Dan.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Det är tvärtom i dessa säckar. Tropen ska alltså vara inuti defencesäcken, därav frågan kring rymligheten. Jag dubbelkollade detta, då det i de flesta sovsäckssystem är sommarsäcken som gör över vintersäcken. Jag tänker dock (om jag köper den), komplettera Defence 4 med carinthias liner istället

Säckarna är nog lika stora när de är ner packade, jag såg då ingen skillnad.
Vikten kände jag ingen skillnad heller.
Jag har 4 an och polarn en 6 a, men han är mer frysen så det var därför han köpte den.
men vi har legat bredvid varann i samma kyla och båda sovit gott.
Förvarings säcken är en sån att man kan krympa den ordentligt när man drar åt alla snören å remmar.
Förra säcken stod det att den hade komfort till 10 minus men det vete f...
Det här är första gången man handlat grejer som till kvaliten är billigt och håller mer än vad som står.
Är du tveksam, lugna dej till hösten för nu kan du inte sova i den i alla fall, det blir alldeles för varmt.
Mvh Johan

Det är tvärtom i dessa säckar. Tropen ska alltså vara inuti defencesäcken, därav frågan kring rymligheten. Jag dubbelkollade detta, då det i de flesta sovsäckssystem är sommarsäcken som gör över vintersäcken. Jag tänker dock (om jag köper den), komplettera Defence 4 med carinthias liner istället

Jag har Carinthia liner, det väger, ska kolla upp vikten. men kvalité är det! När vi var vid One Mosse sist hade jag en FMV Carinthia 2000 vintersäck, och den var alldeles för varm, hade den mest som täcke inne i min bivy

Fördelen med sovsäcks systemet 2000 är att man får 3 sovsäckar från 2, vår & sommarsäck, höst & vintersäck och tillsammans en extrem vintersäck.

Jag kan rekommendera Carinthias produkter, dom håller vad dom lovar, det ända negativa är att vissa produkter väger lite mera än civila liknade produkter, men då får man betala mycket mera... så har man gott om pengar så får väl pengarna tala, men hur de civila produkterna är vs militära, vet vi när det gäller hållbarhet, då vinner ofta de militära då dom ska tåla hårdare krav...

Mvh troswe

Jag har nu i 15 graders värme nattetid testat Defence 4. Säcken är alldeles ypperlig att använda i en hammock. Rymlig, skön att ligga i och lätt att öppna ovanifrån om det blir för varmt. Jag kan som ni förstår inte säga ett jota om den håller måttet värmemässigt, men det var väldigt skön. Mycket skönare än någon annan sovsäck jag har sovit i.

Kul att jag hittade den tråd. En Defence 4 blev mitt val av sovsäck till den nya hammocken.
Skönt att höra att fler verkar tycka den passar bra till detta ändamål :)

Savotta

Nån som har testat den här varianten? Verkar vara en kopia på Carinthia Defence 6. Gnistskyddad nederdel som skydd mot glödsprätt. Kostar 990 kr på blocket och påstås klara ner till -25.

Någon som har erfarenhet?

Militarya.jpg

http://shop.saunaeverywhere.se/product_info.php/militarsovsack-p-115

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips