Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Caravan sovsäckar
- Trådstartare eboklund
- Start datum
Jag provade mina gamla på tidig vår så länge det var -5-7 gr med de säckar jag tänkt anv för sk Nordisk sommar på uteplats i tältet med planerat liggunderlag och lite olika alt på sovkläder,före jag köpte ny säck.
Hade flera inne i tältet och kröp över och värmde upp med kroppsvärme.
Ska testet bli bra får du ta några dagar med samma temp och prova en säck var gång.
Om du ska prova och sova och sedan sända åter gäller det att ha huva tex.
Jag avbröt testet när det blev ljust och väsen när grannar åkte till jobbet i bilar.
Hade flera inne i tältet och kröp över och värmde upp med kroppsvärme.
Ska testet bli bra får du ta några dagar med samma temp och prova en säck var gång.
Om du ska prova och sova och sedan sända åter gäller det att ha huva tex.
Jag avbröt testet när det blev ljust och väsen när grannar åkte till jobbet i bilar.
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.
Alla de bilder jag hittar här på forumet visar Caravan Arctic utan dragkedja. Mitt loppisfynd har dragkedja, är mörkblå med röd insida, och hela säcken väger ca. 1500g. Men det är samma lapp inuti den här som i de andra säckarna. Vad kan det vara för variant?
Den har bra fyllnadsgrad och fluff i dunet fortfarande. Men jag känner mer fjädrar än i mina Western Mountaineering... Den känns välgjord, och har en invändig krage. Det stod stämplat 76 och något annat tvåsiffrigt tal som kan ha varit månad på en märkning som lossnade från förvaringspåsen, så det gissar jag kan vara tillverkningsåret.
Provlåg den precis, och konstaterade att den hade blixtlåset till höger, vilket jag inte var beredd på, det kändes märkligt. Och mina 187cm är nog precis lite, lite för långt om jag ska dra åt innerkragen, den sitter ett par tre cm för lågt. Men utan den går det bra.
Den har bra fyllnadsgrad och fluff i dunet fortfarande. Men jag känner mer fjädrar än i mina Western Mountaineering... Den känns välgjord, och har en invändig krage. Det stod stämplat 76 och något annat tvåsiffrigt tal som kan ha varit månad på en märkning som lossnade från förvaringspåsen, så det gissar jag kan vara tillverkningsåret.
Provlåg den precis, och konstaterade att den hade blixtlåset till höger, vilket jag inte var beredd på, det kändes märkligt. Och mina 187cm är nog precis lite, lite för långt om jag ska dra åt innerkragen, den sitter ett par tre cm för lågt. Men utan den går det bra.
Bilagor
Senast ändrad:
Från Tysklinds katalog N1 1980: Caravan Arctic vikt 1700G. Stoppad med sjöfågeldun och tål stark
kyla. Kanalsydd med V-ställda fack utan genomgående sömmar, extra stoppning vid axlar, korsrygg och fötter. Tvåvägs delbart blixtlås .
Storlek 85x215 Tempområde + 17 - -9. Erfarenhetsmässigt lägst temperatur -20.Kan fås som vänster eller högersäck. Pris 999:- .
Har den ännu och den är skön att ligga i bland lite kallare fjäll.
kyla. Kanalsydd med V-ställda fack utan genomgående sömmar, extra stoppning vid axlar, korsrygg och fötter. Tvåvägs delbart blixtlås .
Storlek 85x215 Tempområde + 17 - -9. Erfarenhetsmässigt lägst temperatur -20.Kan fås som vänster eller högersäck. Pris 999:- .
Har den ännu och den är skön att ligga i bland lite kallare fjäll.
193 L går säkert vara 2,00 m utan trång sälj den Aldrig kvallitet högre än de dyraste som nu säljs.Alla de bilder jag hittar här på forumet visar Caravan Arctic utan dragkedja. Mitt loppisfynd har dragkedja, är mörkblå med röd insida, och hela säcken väger ca. 1500g. Men det är samma lapp inuti den här som i de andra säckarna. Vad kan det vara för variant?
Alla finesser finns på väldigt få nya säckar den har tom dubbla blixtlås som extra isolering och säkerhet samt kraftigt yttertyg.
Dock inte lika tät mot dun läckage som nya och ingen dun behandling så blir den fuktig så torka före du packar ner annars större risk för att luktar pga mögel och den lär då sitta i tills du tvättar den.
Den är varmare än tex en Rab nutrino 700 pro som är för varm på sommaren
Troligen ok -15.
Då jag hade den ny på 70 t hade vi Bomull T shirt och korta kalsonger och fick ha säcken helt eller delvis öppen även då det var snö på tältet när man vaknade på det vi kallar sommar i fjällen.
Nu anv i princip alla underställ i syntet eller ylle då kan man ha säck för -5 på sommaren även då du ser Glaciär och snö nära tältet bl för att du även har bättre liggunderlag än ca 10 mm cellplast eller som vissa hade renfäll som de gick runt med på långtur som vägde 1,5- 2,0 kg.
Ja rackarns, den har faktiskt V-fack. Och när jag känner efter har den också extra mycket dun vid fötterna, och i de två bafflar som bildar övergången från huva till kropp vid axlarna. Fast den här väger som sagt 1500g totalt, inte 1700. Provlåg den igen nu, och kunde efter att ha rättat till den noga undertill faktiskt använda kragen också upptäckte jag. Mycket trevligt fynd, och jag kommer ha nytta av den.
Efter att ha läst trådarna här om Caravan Arctic och sett att det fanns en Arctic Combi, var jag tvungen att gå ut och söka reda på det par gamla sovsäckar jag köpte för flera år sedan med tanke på att använda dunet i dem, men inte har tittat på sedan dess. De var gjorda för att användas i varandra, mörkblå, och inga dragkedjor...
Men nej, tyvärr, Helly-Hansen Ajungilak Grönland var det, ganska enkla säckar.
Stort tack för svaren, himla kul att ni hade koll!
De där Tysklindskatalogerna verkar ha varit viktiga för frilufts- och fiskeintresserade. Jag sökte runt i hopp om att hitta några inscannade, men hittade bara till försäljning på Tradera och Bokbörsen.

Efter att ha läst trådarna här om Caravan Arctic och sett att det fanns en Arctic Combi, var jag tvungen att gå ut och söka reda på det par gamla sovsäckar jag köpte för flera år sedan med tanke på att använda dunet i dem, men inte har tittat på sedan dess. De var gjorda för att användas i varandra, mörkblå, och inga dragkedjor...
Men nej, tyvärr, Helly-Hansen Ajungilak Grönland var det, ganska enkla säckar.
Stort tack för svaren, himla kul att ni hade koll!
De där Tysklindskatalogerna verkar ha varit viktiga för frilufts- och fiskeintresserade. Jag sökte runt i hopp om att hitta några inscannade, men hittade bara till försäljning på Tradera och Bokbörsen.

Aktuellt
ANNONS
Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.
Min Arctic har också blixtlåsen till höger, och är nog likadan som din: mörkblå/röd,
dubbla blixtlås, innerkrage etc... Min CombiDeLuxe (från augusti '76) har blixtlåsen
till vänster. Också mörkblå/röd men saknar (som väntat!) inre krage. Den var ju inte
uppfunnen ännu... Ingendera kommer nog att behöva ersättas under min livstid.
Så bra är de - trots snart 50 år nu för CDL'n...
/Odd

dubbla blixtlås, innerkrage etc... Min CombiDeLuxe (från augusti '76) har blixtlåsen
till vänster. Också mörkblå/röd men saknar (som väntat!) inre krage. Den var ju inte
uppfunnen ännu... Ingendera kommer nog att behöva ersättas under min livstid.
Så bra är de - trots snart 50 år nu för CDL'n...
/Odd

Det här var en rolig tråd att följa. Har själv en Isblå som jag fortfarande använder. Köpte den vintern 83-84 för 1200 kr om jag inte mins helt fel.
Min kallaste tältnatt hade jag i Muddus termometern gick i botten och vad jag vet så var det närmare 40 minus, tältet var ett caravan Nomad som Hilleberg designat. Kan inte komma ihåg att jag frös, på den tiden så räckte det tydligen med ett helgult Karrimatt ? 9,37 mm alltså 10 mm.
Jag jobbade på Friluftsmagasinet som senare blev Naturkompaniet så jag sålde dom här fortfarande fin fina prylarna.
Jag suktade efter en combi delux men den hade slutats att tillverkas så det blev en carry combi , men den kunde aldrig komma upp i samma klass som Isblå.
/Niclas
Min kallaste tältnatt hade jag i Muddus termometern gick i botten och vad jag vet så var det närmare 40 minus, tältet var ett caravan Nomad som Hilleberg designat. Kan inte komma ihåg att jag frös, på den tiden så räckte det tydligen med ett helgult Karrimatt ? 9,37 mm alltså 10 mm.
Jag jobbade på Friluftsmagasinet som senare blev Naturkompaniet så jag sålde dom här fortfarande fin fina prylarna.
Jag suktade efter en combi delux men den hade slutats att tillverkas så det blev en carry combi , men den kunde aldrig komma upp i samma klass som Isblå.
/Niclas
Min CDL användes en februarinatt i presenningsvindskydd (utan brasa!) med minst -25
samtidigt som min kompis sov i sin isblå Arctic - ingen av oss frös det minsta, men på
morgonen var yttersta textilerna alldeles infrysta i ett ispansar som krasade rejält när
vi skulle sätta oss upp...
Min långt senare inköpta Isblå har brorsonen fått, och han låter visst den magra flickvännen
använda den - när han själv använder sin CDL, eller 'bara' en vanlig mörkblå Arctic, om jag
förstått det rätt. Hon är MYCKET mer frusen av sig än han är... De har ju säsongat i turist-
branschen uppe i Kiruna-Abisko senaste året - och hade visst inte frusit det minsta senast
jag pratade med brorsonen. Bra säckar de där, synd att de inte går att köpa nya längre...
/Odd
samtidigt som min kompis sov i sin isblå Arctic - ingen av oss frös det minsta, men på
morgonen var yttersta textilerna alldeles infrysta i ett ispansar som krasade rejält när
vi skulle sätta oss upp...
Min långt senare inköpta Isblå har brorsonen fått, och han låter visst den magra flickvännen
använda den - när han själv använder sin CDL, eller 'bara' en vanlig mörkblå Arctic, om jag
förstått det rätt. Hon är MYCKET mer frusen av sig än han är... De har ju säsongat i turist-
branschen uppe i Kiruna-Abisko senaste året - och hade visst inte frusit det minsta senast
jag pratade med brorsonen. Bra säckar de där, synd att de inte går att köpa nya längre...
/Odd
Liknande trådar
- Svar
- 10
- Visningar
- 1 K
- Svar
- 0
- Visningar
- 487
- Svar
- 2