Caravan sovsäckar

Det gör egentligen detsamma vad säckens ursprungliga märkning var. Den har nog inte ens i närheten av samma isolerförmåga nu.
Provsov säcken på balkong/altan eller liknande där du kan komma in o värma dig vid behov.
/John

Jag provade mina gamla på tidig vår så länge det var -5-7 gr med de säckar jag tänkt anv för sk Nordisk sommar på uteplats i tältet med planerat liggunderlag och lite olika alt på sovkläder,före jag köpte ny säck.
Hade flera inne i tältet och kröp över och värmde upp med kroppsvärme.
Ska testet bli bra får du ta några dagar med samma temp och prova en säck var gång.
Om du ska prova och sova och sedan sända åter gäller det att ha huva tex.
Jag avbröt testet när det blev ljust och väsen när grannar åkte till jobbet i bilar.

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.
Alla de bilder jag hittar här på forumet visar Caravan Arctic utan dragkedja. Mitt loppisfynd har dragkedja, är mörkblå med röd insida, och hela säcken väger ca. 1500g. Men det är samma lapp inuti den här som i de andra säckarna. Vad kan det vara för variant?

Den har bra fyllnadsgrad och fluff i dunet fortfarande. Men jag känner mer fjädrar än i mina Western Mountaineering... Den känns välgjord, och har en invändig krage. Det stod stämplat 76 och något annat tvåsiffrigt tal som kan ha varit månad på en märkning som lossnade från förvaringspåsen, så det gissar jag kan vara tillverkningsåret.

Provlåg den precis, och konstaterade att den hade blixtlåset till höger, vilket jag inte var beredd på, det kändes märkligt. Och mina 187cm är nog precis lite, lite för långt om jag ska dra åt innerkragen, den sitter ett par tre cm för lågt. Men utan den går det bra.

Bilagor

• IMG_20260422_192618931_AE~2.jpg
    IMG_20260422_192618931_AE~2.jpg
    3.5 MB · Visningar: 5
  • IMG_20260422_192720962.jpg
    IMG_20260422_192720962.jpg
    3.8 MB · Visningar: 5
Senast ändrad:
Från Tysklinds katalog N1 1980: Caravan Arctic vikt 1700G. Stoppad med sjöfågeldun och tål stark
kyla. Kanalsydd med V-ställda fack utan genomgående sömmar, extra stoppning vid axlar, korsrygg och fötter. Tvåvägs delbart blixtlås .

Storlek 85x215 Tempområde + 17 - -9. Erfarenhetsmässigt lägst temperatur -20.Kan fås som vänster eller högersäck. Pris 999:- .

Har den ännu och den är skön att ligga i bland lite kallare fjäll.

Alla de bilder jag hittar här på forumet visar Caravan Arctic utan dragkedja. Mitt loppisfynd har dragkedja, är mörkblå med röd insida, och hela säcken väger ca. 1500g. Men det är samma lapp inuti den här som i de andra säckarna. Vad kan det vara för variant?

Den har bra fyllnadsgrad och fluff i dunet fortfarande. Men jag känner mer fjädrar än i mina Western Mountaineering... Den känns välgjord, och har en invändig krage. Det stod stämplat 76 och något annat tvåsiffrigt tal som kan ha varit månad på en märkning som lossnade från förvaringspåsen, så det gissar jag kan vara tillverkningsåret.

Provlåg den precis, och konstaterade att den hade blixtlåset till höger, vilket jag inte var beredd på, det kändes märkligt. Och mina 187cm är nog precis lite, lite för långt om jag ska dra åt innerkragen, den sitter ett par tre cm för lågt. Men utan den går det bra.
193 L går säkert vara 2,00 m utan trång sälj den Aldrig kvallitet högre än de dyraste som nu säljs.
Alla finesser finns på väldigt få nya säckar den har tom dubbla blixtlås som extra isolering och säkerhet samt kraftigt yttertyg.
Dock inte lika tät mot dun läckage som nya och ingen dun behandling så blir den fuktig så torka före du packar ner annars större risk för att luktar pga mögel och den lär då sitta i tills du tvättar den.
Den är varmare än tex en Rab nutrino 700 pro som är för varm på sommaren
Troligen ok -15.
Då jag hade den ny på 70 t hade vi Bomull T shirt och korta kalsonger och fick ha säcken helt eller delvis öppen även då det var snö på tältet när man vaknade på det vi kallar sommar i fjällen.
Nu anv i princip alla underställ i syntet eller ylle då kan man ha säck för -5 på sommaren även då du ser Glaciär och snö nära tältet bl för att du även har bättre liggunderlag än ca 10 mm cellplast eller som vissa hade renfäll som de gick runt med på långtur som vägde 1,5- 2,0 kg.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.