Caravan sovsäckar

Jag håller med Pask, den blå var tunnast och den som kunde brukas sommartid om man drog upp dragkedjorna och hade den som filt. Den röda och isblå var varmare.

//J

Det finns äldre trådar om Caravan Arcti. Enligt dessa ska den mörkblå ha komforttemperatur på -9 grader:



Den tråden ger också stöd för det som jag hävdar, att mörkblå är tunnast, röd i mitten och isblå tjockast.
 
Din de Luxe ser ut att ungefär motsvara innersäcken i min brorsons Combi de Luxe...
Vilket skulle kunna vara språkligt logiskt också.
Jag går gått igenom tidigare trådar och bifogade filer men hittar inget om just Caravan de Luxe. Ska gå igenom trådarna en gång till.
Jag tittade på min Caravan Combi Deluxe (inköpt 1974 eller 1975) och på den etiketten står det Combi Deluxe, inte bara Deluxe. Etiketten sitter i den yttre säcken, den inre säcken har ingen etikett. Etiketten ser för övrigt helt annorlunda ut. Så det verkar som om Caravan Deluxe är en egen modell.
 
Jag har 2 st Caravan dubbel-sovsäckar inköpta på 70-talet.
Den ena inköpt 1971 tror jag och modellen heter Combi de luxe. Beteckningen finns som nämnts i yttersäcken.
Den andra inköpt 1977 och heter bara Combi (innersäcken) och har alltid upplevts vara varmare. Har övernattat i både under alla tider på året. Den äldsta ger inte mycket värme längre då den släppt mycket dun. Med den yngre är ok att nyttja vår-sommar-höst, trots mycket användande. Båda säckarna har mörkblått yttertyg och rött på insidan. Caravan gjorde nog många olika modeller.
 

Bilagor

  • 20210515_002621.jpg
    20210515_002621.jpg
    5.7 MB · Visningar: 122
  • 20210514_103356.jpg
    20210514_103356.jpg
    4.9 MB · Visningar: 80
Menar förstås dubbelsovsäck!
Ja, Interlight:en är en precis lagom sommarsäck +5 som blir hur liten som helst med kompressionspåsen. Åker hoj o behöver tänka minimalistiskt när det gäller packning, därför blir 2 o 3-lagers säckar alldeles för stora i packningen. Dessutom är den ju snyggt Harley-färgad som passar in!
 
Jag har 2 st Caravan dubbel-sovsäckar inköpta på 70-talet.
Den ena inköpt 1971 tror jag och modellen heter Combi de luxe. Beteckningen finns som nämnts i yttersäcken.
Den andra inköpt 1977 och heter bara Combi (innersäcken) och har alltid upplevts vara varmare. Har övernattat i både under alla tider på året. Den äldsta ger inte mycket värme längre då den släppt mycket dun. Med den yngre är ok att nyttja vår-sommar-höst, trots mycket användande. Båda säckarna har mörkblått yttertyg och rött på insidan. Caravan gjorde nog många olika modeller.
Finns många varianter tydligen. Min etikett (som uppenbarligen har haft ett tuffare liv) ser ut så här:IMG_1510.jpg
 
Hej,

Finns det kunniga människor där ute som möjligen vet komforttemperatur på dessa 2 sovsäckar? Hittade dem i vindsförrådet.

Väcker lite liv i en gammal tråd för att jag ramlade över denna och ville se om det stod nåt skrivet om den. Man kan ju förfarande hitta fina exemplar av dessa och liknande modeller.

Hittade en begagnad Caravan "De Luxe" och visst verkar det vara en egen modell. På sovsäckspåsen framgår det att den är gjord åt Intersport, vilket kan förklara att den inte finns med i eget sortiment. Väldigt trevlig sovsäck. Komforttemp gissar jag ligger runt nollan.
 

Bilagor

  • IMG_20220607_132038.jpg
    6.4 MB · Visningar: 86
  • IMG_20220607_132104.jpg
    8.4 MB · Visningar: 72
  • IMG_20220607_132224.jpg
    6.8 MB · Visningar: 80
Väcker lite liv i en gammal tråd för att jag ramlade över denna och ville se om det stod nåt skrivet om den. Man kan ju förfarande hitta fina exemplar av dessa och liknande modeller.

Hittade en begagnad Caravan "De Luxe" och visst verkar det vara en egen modell. På sovsäckspåsen framgår det att den är gjord åt Intersport, vilket kan förklara att den inte finns med i eget sortiment. Väldigt trevlig sovsäck. Komforttemp gissar jag ligger runt nollan.

Köpte du den händelsevis på Blocket? I så fall blir jag sur (inte på dig) för jag tjingade den igår. Har en likadan redan, tänkte att ungarna skulle få var sin.

Runt nollan eller strax över stämmer nog, att den är genomsydd gör den mindre varm än den kunde ha varit. Min köpte jag i paket med en Arctic i samma färger, även den utan dragkedja. Vet inte om de var tänkta som dubbbelsäck?
 
Nej jag köpte den via facebook köp och sälj. Skulle gärna haft fler till barnen. Med 85 cm bredd mot det vanliga 75-80 cm, tyckte jag den var smidig att komma i och ur utan dragkedjan.
 
Nej jag köpte den via facebook köp och sälj. Skulle gärna haft fler till barnen. Med 85 cm bredd mot det vanliga 75-80 cm, tyckte jag den var smidig att komma i och ur utan dragkedjan.

Jag tycker min är toppen. Och för ungarna brukar dragkedjan mest vara jobbig. Sen har det sina fördelar att inte se tusenlapparna framför sig när knoddarna börjar leka med/i sovsäckarna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Zip99 Att köpa sovsäckar Utrustning allmänt 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.