Cantilever på cross?

Varför sitter det alltid cantileverbromsar på alla cyclocross hojjar? Varför inte V-bromsar??

Det sitter ju aldrig cantilever på mountainbikes längre för att V-bromsarna är så mycket bättre, eller??

Finns det kanske inga bromshantag för bockstyre som är gjorda för V-bromsar...

Någon som har några ideér?

Bockstyre

Har en typ av bromshandtag som passar för racerbroms alternativt cantileverbroms. Skall du ha V-broms behövs en adapter. Var uppe i en tiidgare tråd nyligen. Där tipsade jag om Sheldon Browns förklaringar

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=40774

http://www.sheldonbrown.com/gloss_bo-z.html

"Cable Pull
Standard pull levers are designed to work with caliper brakes or traditional center-pull cantilever brakes.
Long pull levers are designed to work with "direct-pull" cantilever brakes, such as Shimano "V-Brakes" ®

Direct pull cantilevers have twice as much mechanical advantage as traditional brakes, so they require a lever with half as much mechanical advantage. Long pull levers pull the cable twice as far, but only half as hard."

Thure
[Ändrat av thureb 2006-11-27 kl 18:21]

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Det finns specialhantag för bockstyre och v-broms men det är ovanligt, minns inte vart jag har sett det.

Anledningen till att det inte finns standardkomponenter (från de stora tillverkarna) så att man kan montera v-bromsar på en cyclocross utan adaptrar tror jag är konservatism. Jag gissar (utan att veta) att det inte är tillåtet med v-broms i tävlingsammanhang, därför har heller inte grejerna utvecklats. Nån som vet?

Alla lär ju vara överens om att v-bromsar är effektivare i alla fall. (Om man generaliserar, dåliga v-bromsar kan säker vara bättre än bra canti i något fall.)

Cantilever bättre

Anders.Appelqvist; sa:
Varför sitter det alltid cantileverbromsar på alla cyclocross hojjar? Varför inte V-bromsar??

Det sitter ju aldrig cantilever på mountainbikes längre för att V-bromsarna är så mycket bättre, eller??

Anledningen till att V-bromsen utvecklades var att man slog i hälen i cantilevern på 26". Först provade man att minska utsticket på cantilevern men bromsverkan försämrades därför utvecklades en ny broms.

f_lindstrom; sa:
Alla lär ju vara överens om att v-bromsar är effektivare i alla fall. (Om man generaliserar, dåliga v-bromsar kan säker vara bättre än bra canti i något fall.)

Inte jag. Jag anser att en cantilever är en bättre broms än en V-broms, framförallt har den bättre modulation, och tycker därför inte din generalisering stämmer.

/Benny

Re: Cantilever bättre

bennys; sa:
Jag anser att en cantilever är en bättre broms än en V-broms, framförallt har den bättre modulation.
Det är väl det som stör crossfolket mest, att V-bromsar har en tendens att bita lite snabbare än cantis.

Mig veterligen är V-broms på cross tillåtet av UCI, däremot är skivbroms inte tillåtet enl reglementet (mek. skivbroms finns för racehandtag, t ex fr Shimano), och de är tunga jämfört med cantis.

/Håkan

Re: Bockstyre

thureb; sa:
"Direct pull cantilevers have twice as much mechanical advantage as traditional brakes, so they require a lever with half as much mechanical advantage. Long pull levers pull the cable twice as far, but only half as hard."

Helt riktigt, tittar man på handtaget till en canti/caliperbroms så brukar det vara runt 28 mm från handtagets ledpunkt till vajerinfästningen. På ett v-bromshandtag kan det vara 15 mm längre. Flera v-bromshandtag går att ställa ner för att fungera med canti/caliper, men vill man gå den andra vägen så är det nog en Travel Agent som gäller.

"Varför sitter det alltid cantileverbromsar på alla cyclocross hojjar? Varför inte V-bromsar??"

I begynnelsen satt det cantis på det mesta i mtb&cyclocrossväg. Sedan rusade prylmarknaden på mtb-sidan iväg fortare än för crossarna. På cyclocrosstävlingarna började mtb:s vinna aldeles för ofta. För att förhindra detta förbjöds mtb-komponenter på crossar. Var gränsen går vet jag inte, jag avskyr tävlande i alla former utom alfapet, men det är förklaringen till att canti lever kvar. Personligen ligger jag i krig med dem.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips