Camping i Frankrike

Sitter här och planerar sommarens äventyr. Vi funderar på att åka iväg till Frankrike, campa lite, trekka lite, kanske klättra - ja göra vad som faller oss in. Det finns ju dock alltid en hake med resandet - budget. Här det någon som har koll på vad campa med tält kostar i Frankrike och andra tips på roliga aktiviter i Frankrike tas gärna emot.

Tack

Nicke
 
Planerandet går vidare

Nu har jag kommit vidare i mitt planerande av resan till Frankrike. Vi kommer att bege oss till Bretagne och troligen gå en del av sträckan G34. Men nu reser sig ju nya frågor, hur stort det till med rödsprit i Frankrike? Har googlat men får ingen bra bild, måste jag fixa fram ett gaskök eller tillsats?

Tack för hjälpen

Nicke
 
Det bästa som hänt

i mitt friluftsliv var när dom stal mitt Trangia ur förrådet.
Först blev jag förbannat men efter att köpt ett gaskök så blev det så mycket lättar att laga käk.
Om sedan alla tillverkare bara kunde enas om att köra med gänga så vore allt kanon.
När jag paddlar och cyklar kör jag med ett 2 lågigt kör från Primus där man använder småflaskorna. Tillverkas åter och kostar 500 sek. Lite tungt när man vandrar men är man en större grupp på 3-6 pers så är det oslagbart. Man kan koka pasta, ris eller potatis och steka till nått dött djur samtidigt. MUMS!
Sedan finns det bensin och annat flytande som man kan få tag i överallt så klart.

Lycka till med turen, Stefan
 
Kan rekommendera vandring i södra Frankrike: les Cevennes - bergsområde med vidsträckta lövskogar, toppar på mellan 900 och 1500 m, högst 1600/1800 m - och i anslutning därtill les grands Causses - tämligen flacka men dock lätt böljande kalkstensplatåer, separerarde av 5/600 m djupa raviner (gorges: gorge du Tarn mfl.) Välmarkerade vandringsleder - GR - finns i överflöd. Lätt att själv planera router till tid och plats. Mycket stabilt sommarklimat utan regn under kanske 1 månad. Lätt att slå upp tält där det passar även om allemansrätten som bekant saknas i Frankrike. Inga problem att proviantera veckovis i smärre städer(village). Passande för den som inte vandrat så mycket utomlands.
 
Hej,

Lite OT: har än egentligen ganska allmän fråga ang. logistik vid vandring utomlands. Hur göra med barlast som inte behövs för just vandringen? Säg att man t.ex. kombinerar klättring och vandring men ger sig ut på vandring enbart... Hur har ni lite mer erfarna löst saken? Bär ni med på extragrejerna på vandringen? Och hur packar man ner vandringsstavar på 140 cm i baggaget som ska med på flyget?

/J.S.
 
Vad kostar capming i frankrike?

Ja, du skriver att du kommit vidare i planeringen, men vad kostade campingen i frankrike? (råkar ni mot förmodan veta vad det kostar i spanien och tyskland är det bonus, eller var det går att få tag på information om detta)

Själv ska jag campa med ett litet tält och cykel i sommar och undrar därför vad det kostar att campa i frankrike, förstått att de allmänna campingarna ska vara billiga, men inte orkat sätta mig in i det jättemycket... mer tänkt att det löser sig på turistbyrån någonstans. :O
 
Campingpriser Frankrike

Betalade allt från 35-150 spänn på campingarna i Frankrike. Priserna beror på standard och var dom ligger: fin Camping i typ Chamonix = dyrt, sliten camping municipale på landsbygden = billigt. Räkna med att få billiga campingar håller standard som i sverige, det kan vara rätt slitet och skitet på vissa, men det funkar.

...Johan...
 
rödsprit

Rödsprit är inget problem alls att få tag i, kallas alcol a bruler och finns i mataffärer. Fotogen till stormlyktan däremot är mycket svårare.
 
Nu är vi tillbaka

Tack för alla er som kommit med inlägg och funderingar och nya frågor. Nu är vi hemma igen efter en dryg vecka i Normandie. Planen var för början GR34 och vandring i Bretagne men nu blev det ett par dagar för att studerna landstigningsstränderna (är doktorand i militärhistoria så det var mycket intressant) och sen begav vi oss till Suisse Normandie (trakterna kring Clecy) för mer äventyrliga aktiviteter - vandringar och kajak blev det denna gången.

Området går dock att rekommendera för alla som vill klättra, vandra, paddla eller cykla. Många leder, vi hittade en bra camping i Clecy som även kunde hjälpa till lite med kontakter.

Vi har inte bott på utstuderat billiga campingar och två vuxna och ett tält har gått på ca 110 kronor.

Området kring Clecy gav mersmak så vi får se om vi inte återkommer dit.

Endast ett minus på resan - fransmännens ovilja till att prata engelska och även förmågan. En iaktagelse var att ju äldre personen var desto bättre engelska!

Nu blir det Sverige för resan av sommaren.

Ha det gott/Nicke
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.