Camping Gaz: Passar andra gasolpatroner?

Jag har ett gammalt gasolkök "Camping Gaz". Försöker bifoga bild av det men tyvärr av dålig kvalité då köket för tillfället finns på annan ort, så jag har klippt ur en gammal campingbild.

Nu börjar gasolen ta slut - i förrådet hittade jag endast ett par gasolpatroner av andra märken som jag köpt till fyndpris på någon rea någongång i tiden. Försöker bifoga bild av dem.

De tycks ha samma diameter och höjd som orginalpatroner, men frågan är om de faktiskt går att använda i mitt gasölkök? Någon som vet?
 

Bilagor

  • Gasolköket.jpg
    Gasolköket.jpg
    41.5 KB · Visningar: 1,568
  • Gasolpatronerna.jpg
    Gasolpatronerna.jpg
    59.8 KB · Visningar: 1,556
190 gram punkteringspatroner är standardiserade så det kan stå vilken märke som helst på tuben så länge de är av 190-gram modellen utan ventil.



finns också på biltema (art.nr 17-603) och var för ett par år sedan skitbillga med typ 9.90:- st men nu kostar 19.90:- st.

Gasolpriserna har stigit ganska mycket dom senaste 2-3 åren...
 
det sistnämnda gäller iofs. all utspilld bränsle som bensin, T-sprit mm. med skillnad att spill där är farliga under längre tid då detta är uppsuget av underlaget och gasar brännbart hela tiden - medans gasol kokar undan väldigt kvickt, späds ut i luften och blir ofarligt.

en besinbehållare/kök som är våt och droppar bensin är precis lika brandfarlig som en punkterinsbehållare som inte är tät och droppar flytande gas - det smäller och brinner precis lika bra om det är rätt utblandat i luft...

och luften över den flytande T-spriten i dunken har precis rätt blandning för explosion även när korken är stängd...
 
Jag minns när jag satt och lagade mat på mitt läskburksspritkök och en kille kopplade loss slangen från sitt Nova 3 meter bort och sprutade bensin en halvmeter från mig.... (vet inte om nyare Nova har ventil på slangen så det inte sprutar om man glömmer släppa ur trycket?).
 
det sistnämnda gäller iofs. all utspilld bränsle som bensin, T-sprit mm.
Japp, med den stora skillnaden att jag hittills aldrig lyckats välta ut sprit motsvarande en hel gastub trots många tusen lagade mål mat :) Vad gäller bensin och fotogen har jag ingen större erfarenhet av hur söligt det är.

Min poäng är att oavsiktligt spill verkar vara långt mer sällsynt med gastuber med inbyggd ventil (eller t-sprit). Varför inte välja ett säkrare alternativ när det bara kostar några tior per gasolburk? För min del domineras bränslekostnaderna ändå av resorna till och från mina friluftsäventyr.

Mvh, Klas
 
190 gram motsvara ca 3 dl bensin, med skillnad att 3 dl bensin spilld på marken gör att det är eldningsförbud i området i minst 12 timmar framöver om det är varmt ute (längre om det är kallt ute) medans en läckande 190 gramsburk så är faran över långt innan 10-15 minuter efter när det slutat pysa och att sista flytande gasdropparna har dunstat iväg - dessutom stinker gasolen långt innan halterna är brännbara i luft, det gör inte ångor från spilld heptan/akylatbensin//T-sprit.

Men annars håller jag med om att punkteringsbehållar-kök bör undvikas och man bör överväga annan kök med självförslutande ventiler på tuben istället - det handlar om några extra kronor per tub och säkerhetsnivån är mycket högre och mycket lägre drullighetsrisk
 
Stort tack för alla svar!

Det var ju skönt få veta att dessa patroner är standardiserade! Jag hade nog befarat att det istället handlade om snarlikt efterapade produkter, som inte var "kompatibla".

Patronen jag har som det står "welding gas" på känns lite mysko. Orden betyder väl svetsgas?

Ang risker tycker jag den konstruktion av gasolkök jag har, riktigt inbjuder till farligheter vid installation av en ny patron. Har man inte själv läst den bruksanvisning och varningstext som jag innerligen hoppas medföljde när det var nytt - eller är glömsk - ligger det ju snarast närmast till hands att man försöker pressa in patronen utan att först ha skruvat av brännardelen från kåpan som fästbyglarna för patronen sitter på.

Och vad jag minns finns det tyvärr ingen information och varning tryckt på gasolköket som upplyser om att man MÅSTE skruva bort brännardelen från kåpan innan man spänner fast gasolpatronen med fästbyglarna. Försöker man spänna fast patronen utan att ha gängat bort brännardelen, lär gasolen strömma ut helt okontrollerat när patronen punkteras av spetsen som sitter nederst på brännardelen.

Patronen ska ju FÖRST fixeras korrekt och stadigt med fästbyglarna. SEDAN skruvar man dit brännardelen, vars packning ska täta mot patronen på exakt rätt ställe, innan spetsen punkterar den.

Jag undrar om den packningen finns att köpa och går att byta själv?
 
Jag använder ofta 190-gramstuben. Använder en adapter från Markill som spänns runt tuben. När den sitter på fungerar 190-gramstuben som en vanlig Primus-gängad gastub och man kan plocka av sin brännare utan att gas läcker ut. Ingen risk att något råkar komma åt ratten på brännaren, med andra ord.

Fördelen med 190-gramstuben är att den är billig och finns i hela världen. I vissa fattigare länder kan de köpas på varenda supermakret eller lanthandel...
 
Pakningen holder så lenge den er fri for sprekker, og elastisk. Tror ikke du får tak i ny.

dsk
 
190 gram punkteringspatroner är standardiserade så det kan stå vilken märke som helst på tuben så länge de är av 190-gram modellen utan ventil.



finns också på biltema (art.nr 17-603) och var för ett par år sedan skitbillga med typ 9.90:- st men nu kostar 19.90:- st.

Gasolpriserna har stigit ganska mycket dom senaste 2-3 åren...

Jag såg sådana nämnda patroner på Överskottsbolaget igår för visst 10:-.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.