Calazo eller Lantmäteriet?

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Båda ?

Jag är bergis udda...men befinner jag mig på ett område som täcks av båda typerna av karta...som t.ex Jämtlandsfjällen...så har jag båda med mig...

Tycker dom är sisemellan lite olika...1:100000-dels kartan ger fin översikt medans 1:50000 ger lite mer detaljer...

Men...det är som sagt var jag det...

// Pzon ..

Min jämförelse av de två tyvek-leverantörerna över Blekinge: utekartan versus calazo finner du i en annan tråd här
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=69698

Jag anser tyvek vida överlägset papper men har ändå tyvek i genomskinligt kartfordral då det håller exakt den vikning jag önskar. Motiverar gott och väl prisskillnaden.

Men om det är olika skalor blir det givetvis mer intrikat att välja. Men 1:100000 i fjällen till fots kan väl räcka i många fall.

/Patrik

Skalan

är oftast mera intressant än ett val mellan olika fabrikanter med nästan identiska kartor.

Ibland vill man ha ett större område och överblick och då kan 1/100 000 vara bra eller större kartblad.

Men skall jag röra mig i ett mindre område tar jag ofta en färgkopia från en av mina kartor och plastar denna för att slippa ett stort kartschabrak. Fast på kvällen i tältet är det trevligt att ha hela kartschabraket ovikt.

Thure

Vad är skilnaden på Calazo och Lantmäteriets kartor?
Jo materialet förstås!
Men är det någon skilnad på info i samma skala.?

För att ev. planera gröna/vita bandet är kanske Lantmäteriets utbud att föredra.
Fins det skala 1:50'000 för kungsleden? bara 1:100'000.

Inga N-S-meridianer

Calazos kartor har bara rutnät med SWEREF99 och inga N-S-meridianer. Skillnaden är ganska stor på sina håll så deras kartor är klart sämre att använda för att ta ut kompassriktning med.

Annars gillar jag tyvekkartorna bättre p.g.a. att man inte behöver vara så rädd om dem.

En annan lite irriterande sak med Calazos kartor, som man behöver vara uppmärksam på, är att de inte täcker in hela vägen fram till riksgränsen överallt, utan det finns mindre hörn som saknas här och där. Exempelvis finns inte Nasafjäll med på Kvikkjokk-Ammarnäs-kartan. Teckenförklaringen ligger också över riksgränsen på den kartan, något som inte riktigt framgår på deras bladindelningsbild.

En annan lite irriterande sak med Calazos kartor, som man behöver vara uppmärksam på, är att de inte täcker in hela vägen fram till riksgränsen överallt, utan det finns mindre hörn som saknas här och där. Exempelvis finns inte Nasafjäll med på Kvikkjokk-Ammarnäs-kartan. Teckenförklaringen ligger också över riksgränsen på den kartan, något som inte riktigt framgår på deras bladindelningsbild.

Är de sponsrade av Norge?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips