Byxor: Lätta, Benfickor, Regntåliga

Letar efter ett par byxor att ha när man reser.

Krav:
* Benfickor på var sida (behöver lite förvaring, gärna utan dragkejda)
* Tål regn / lättare regnskurar
* Torkar snabbt
* Skrynklar ej för mycket
* För varmare klimat, Ej för grova, kanske då även ej helt vindtäta
* Låg vikt
* Civilt-utseende, tänkta att även ha i "stan"

Har kollat runt lit e på nätet och hittat:
Fjällräven Inka MT Trousers ca 1300kr
Fjällräven Karl MT Trousers ca 1100kr
Fjällräven Fiji MT Trousers ca 800kr
(Fiji finns ej på fjällräven.se så kanske utgående modell)

Fjällräven verkar vara bra, men tyvärr lite dyra. Men det får man väll kanske ta.
Har även kollat lite på ITAB som har bra priser.
Har dock svårt att få C-xx storlekar att passa riktigt bra, brukar bli lite korta (har 32/32 annars),
så vill gärna prova innan köp så det känns inte som något bra alternativ

Så om någon har tips på något annat jag ska titta på eller någon kommentar till någon av Fjällrävenbyxorna motar jag det gärna.

Itab Traveller är ju väldigt trevliga.
Har även haft ett par MT-byxor från Fjällräven. Jag vet inte om det vara jag som använde dem mycket, men en dag åkte handen rakt igenom tyget när jag tog tag i linningen baktill och skulle dra upp dem. Det har jag aldrig varit med om varken förr eller senare.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
ITAB Traveller som Martin föreslår har jag själv dock inte bra erfarenhet av gällande passform. Jag upplevde det som att de skar upp mellan skinkorna obehagligt, och när jag tog en storlek större så blev det för vida i midjan istället. Formodligen individuellt dock.

ITAB Allroundbyxa har jag däremot bra erfarenhet av, sitter som en smäck och är av lite tunnare "G1000"-matrial.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips