byxor+jacka eller torrdräkt

Så här menar jag.
Då jag redan har en jacka som tätar bra vid handleder, hals och kapell (och för övrigt var svindyr), undrar jag om jag kan spara några tusenlappar genom att kompletera med ett par lösa byxor och ändå få en axeptabel och trygg lösning som fungerar vid vinterpaddling. Det behöver inte vara ett par Kokatat byxor, kanske någon har ett förslag på några andra som fugerar bra.
 
Under en räddningsutbl i fors säkerhet i England använde jag mig ut av byx och jacka... Nookie Cag och Palm sidewinder bib, läckte inte in alls tyckte jag, och då simma man ganska mkt. Enda gången jag börja märka av att det läckte var när man Stog fast säkrad i forsen med vattnet ganska starkt strömmande mot en.....

Tror PeakUK kommit med ett par liknande nu, lite billigare bara....
 
"Testet" i Paddling

Nu har jag köpt och läst torrdräktstestet. Tycker det är helt omöjligt att kora en vinnare. Någon som blev klokare av den läsningen?
 
Nu har jag köpt och läst torrdräktstestet. Tycker det är helt omöjligt att kora en vinnare. Någon som blev klokare av den läsningen?

Kan nog hålla med om att det är svårt att kora en vinnare.
Har också lite funderingar om hur viktigt andningsförmogan igentligen är. Som jag skrivit ovan har jag själv en Kokatat jacka som enligt vad jag förstår skall andas bra, men jag blir trotts det ganska snabbt blöt under. Visst är det bättre än förut när jag hade en helt tät regnjacka. Med flytvaästen på och kapellet nästan i armhålorna blir det inte mycket över som kan andas. Allt under armhålorna är ju i i princip instoppat i en plastpåse, så där blir det inte mycket till andning heller. Är det någon som har en bra lösning på hur man håller sig torr om benen skulle jag gärna ta del av den. Oavsett vad jag har på mig under kapellet blir jag ganska fort genomblöt om ben och kalsonger. Jag vet att kapellet håller tätt så fukten kommer från mej.
 
Kan nog hålla med om att det är svårt att kora en vinnare.
Har också lite funderingar om hur viktigt andningsförmogan igentligen är. Som jag skrivit ovan har jag själv en Kokatat jacka som enligt vad jag förstår skall andas bra, men jag blir trotts det ganska snabbt blöt under. Visst är det bättre än förut när jag hade en helt tät regnjacka. Med flytvaästen på och kapellet nästan i armhålorna blir det inte mycket över som kan andas. Allt under armhålorna är ju i i princip instoppat i en plastpåse, så där blir det inte mycket till andning heller. Är det någon som har en bra lösning på hur man håller sig torr om benen skulle jag gärna ta del av den. Oavsett vad jag har på mig under kapellet blir jag ganska fort genomblöt om ben och kalsonger. Jag vet att kapellet håller tätt så fukten kommer från mej.

Rashguard och torrdräkt ihop fungerar bra för mig. Om den kombination du funderar på är trygg nog så är den troligen inte sämre på att andas. Men plagget under är lika viktigt som torrdräkten, jaghar ett par olika rashguards och långkalsonger och tröjor men som det ser ut nu är det alltid NRS tunna som kommer på om de är redo.

--- Mats ---
 
Allrounddräkten

För mig finns inget alternativ till torrdräkt men det är jag inte ett dugg ledsen för. Torrisen är moddad med neoprenstövlar och latextätningar vid handlederna, som även är försedda med manschettringar för täta torrhandskar. Jag använder ju torrisen till alla vattenaktiviteter och även till vandring när vädret är kasst. En bättre allroundklädsel hittar man inte, och beroende på årstid och aktivitet väljer jag underställ från tunnt fleece till dykarunderställ.


En sak som inte många tänker på är att har man torrdräkt och ett rejält underställ så kan man lämna flytvästen i land för att sjunka är totalt omöjligt. Jag demonstrerade det hela för tre gamla fiskargubbar i vintras och låg och flöt i packisen varm och torr och nöjd och det resulterade i att alla tre köpte varsin torris veckan efter till fruarnas och barnens förtjusning.
 
En sak som inte många tänker på är att har man torrdräkt och ett rejält underställ så kan man lämna flytvästen i land för att sjunka är totalt omöjligt.

Jag vet att du tidigare skrivit att luft i benen inte är något problem, bara att böja benen så rätar det upp sig. Men om du knockas medvetslös av kajaken när du vräks omkull av den där plötsliga vågen?

Visst, man kan inte gardera sig mot precis allt om man ska kunna ha roligt...
 
Jag vet inte hur det skulle gå till att kunna knockas medvetslös av nåt man sitter i, men allt kan ju hända tydligen men jag ser inte det som nån risk alls för egen del.

Luft i benen drabbar uteslutande dykare där man har vikter över midjehöjd och får "komfortluften" i benen men en torris med underställ under är omöjlig att sänka på det viset. Testa får du se, du kommer att misslyckas och hamnar antingen på mage (minst troligt) eller på rygg.

Jag har ju lite erfarenhet eftersom jag, året runt, avslutar paddlingen med 2-300 meter ryggsim för att sträcka ut ryggen. Det enda som är lite jobbigt är att försöka simma genom ett drivisbälte med kajaken på släp, då tar det tid.
 
Jag vet inte hur det skulle gå till att kunna knockas medvetslös av nåt man sitter i, men allt kan ju hända tydligen men jag ser inte det som nån risk alls för egen del.

Inte brukat jag heller oroa mig för det, men kanske om man välter på grunt vatten och slår huvudet i botten? Eller om man efter en wet-exit plaskar omkring på läsidan av kanoten i grov sjögång och får kanoten i huvudet?

Hur som hellst garanterar inte alla flytvästar heller att hålla ansiktet ovan vatten på en medvetslös person. Min egen flytväst uppger sig uttryckligen vara gjord för "simkunnig, vid medvetande varande person". Ligger jag slapp och orörlig med den på i vattnet hamnar jag oftast på mage. Inte lika illa som att ligga med huvudet neråt, men illa tillräkligt för en medvetslös. De flytvästar som automatiskt vänder en medvetslös person på rygg och håller huvudet ovan vatten, s.k. räddningsvästar, brukar å sin sida var både eländiga att simma med och obekväma att paddla i.
 
Jag vet att du tidigare skrivit att luft i benen inte är något problem, bara att böja benen så rätar det upp sig. Men om du knockas medvetslös av kajaken när du vräks omkull av den där plötsliga vågen?

Visst, man kan inte gardera sig mot precis allt om man ska kunna ha roligt...

Ingen flytväst vi paddlare normalt använder är designad för det scenariot, medvetslös i vattnet alltså. De är att betrakta som flythjälp, inget annat. Sen tycker jag frågan om flytväst+torrdräkt eller om torrdräkten i sig räcker är intressant. Vet ju att nästan alla rekommenderar att den ska vara på och ok, punkterar man dräkten så förstår jag varför men förutom det? Om man skärskådar orsakerna alltså.
 
Ingen flytväst vi paddlare normalt använder är designad för det scenariot, medvetslös i vattnet alltså. De är att betrakta som flythjälp, inget annat. Sen tycker jag frågan om flytväst+torrdräkt eller om torrdräkten i sig räcker är intressant. Vet ju att nästan alla rekommenderar att den ska vara på och ok, punkterar man dräkten så förstår jag varför men förutom det? Om man skärskådar orsakerna alltså.

Det vi användare när vi paddlar har inte rätt till namnet flytväst (som skall klara ansiktet över vattnet på en medvetslös person). På engelska finns skillnaden kvar mellan flytväst och flythjälpmedel. Troligen finns den det i svenskan också, vi har bara slarvat med vad vi kallar den.

--- Mats ---


--- Mats ---
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HjalmarGL Bergans Ally, tips ang 16,5 eller 17? Paddling allmänt 7
Fiskens Uppblåsbar eller med ram? Paddling allmänt 25
Schwemil Rodervajer eller Roderlina? Paddling allmänt 6
stefan.svard Prijon Kodiak eller Grizzly ? Paddling allmänt 5
tango Billig grönlandspaddel, gärna kolfiber (eller glasfiber)? Paddling allmänt 12
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
MartinR Kajakpaddel till barn, vingpaddel eller inte? Paddling allmänt 4
Camomilchen Aktivitetsklocka eller liknande Paddling allmänt 16
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Rastabob Härån eller Lagan med packraft? Paddling allmänt 3
Quantumlight tipps för Å eller älv paddlingsled Paddling allmänt 13
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
Ralphandersson Vento Arc 4.9 Eller Havspaddeln Jokkmokk till hustruns skärgårdspaddling? Paddling allmänt 3
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Wibrån Transportkapellets vara eller inte vara vid bilfärd Paddling allmänt 13
CAX MRS Adventure X2 ISS eller Alpacka Oryx? Paddling allmänt 4
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
Andreas80 Tahe Reval Midi eller annan första kajak? Paddling allmänt 5
erik_sylvan Vet ni något om kajakerna Ramberg eller Wassara Paddling allmänt 1
paddla Kajakpaddel – alu eller glasfiber i skaftet? Paddling allmänt 12
saffran Köpa på hösten eller våren? Paddling allmänt 1
Utvandraren Sitta tajt eller rymligt? Paddling allmänt 2
Flamingon Vattentät solcellsladdare eller annan lösning? Paddling allmänt 29
Flamingon Huva eller mössa i neopren? Paddling allmänt 8
magnushjersen_gmail.com Skynda fynda - eller grundlurad? Paddling allmänt 40
RoineK Paddla i Vaasa eller Larsmo skärgård Paddling allmänt 7
Sigi Ally kanadensare, dr 15 eller dr 16,5? Paddling allmänt 8
McO Val av kajak (PE eller glasfiber) under 10.000 kr? Paddling allmänt 10
BSundgren Mad River eller Wind River? Paddling allmänt 0
anna.kristiansson Tahe lifstyle solo eller annan kajak till 9-åring? Paddling allmänt 5
acke93 Köpa eller inte köpa Paddling allmänt 4
Jones Aquilo K1 GF proXplore, bra eller dålig? Paddling allmänt 13
Raftö Skäddakajak eller roder? Paddling allmänt 29
Haga17 VKV Paddel, Vind eller Euro-Speed? Paddling allmänt 7
anlu Laga eller slänga? Paddling allmänt 7
Långben Surfski eller kajak? Paddling allmänt 21
Klurar Gumotex Palava eller Baraka Paddling allmänt 15
avslutad140107 Att snöra eller inte snöra, det är frågan... Paddling allmänt 83
avslutad140107 Skada i glasfiber eller endast färg/gelcoat? Paddling allmänt 16
decido Epic V8 eller Seabird Wave 5.5 Paddling allmänt 4
Henkes 1-lagers eller 3-lagers? Paddling allmänt 11
agadiver Plast eller aluminium för kanadensare Paddling allmänt 4
Jörgen Larsson Var kan man köpa delbar kajak i Sverige eller Europa? Paddling allmänt 59
puckelsnook Tjockis-kajak - Prijon Kodiak eller Yukon Expedition Paddling allmänt 13
plenty1 "Man får vad man betalar för" eller? Paddling allmänt 31
JonasBergdahl Braveheart, Xcite, Alaw Bach vs CetusMV, eller Beaufort? Paddling allmänt 42
Utvandraren Prijon Kodiak eller Marlin. HTP eller PriLite Paddling allmänt 12
MarkusF Faltkajak K1 eller K2? Paddling allmänt 19
FredrikÖ Knätub eller nät? Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.