Byxor för varmt klimat?

Houdini Liquid Rock Pant

Jag gillar Houdinis Liquid Rock Pant: tunna, smidiga, lätta, snabbtorkande, skrynkelfria, slitstarka och snygga. Går att hissa upp till 3/4-längd på ett smart sätt.
Vet inte hur brått du har innan du behöver dem, just nu är det bara mörkgrått på Houdinis hemsida men när säsongen närmar sig vår/sommar brukar de finnas i ljusare färg också.
Går ju att leta om de finns i nätbutiker eller på stan i andra färger.

http://www.houdinisportswear.com/se/products/Liquid/MensLiquidRockPants

Annars är det ju många som gillar zip-off-byxor.
Leta efter t ex Columbia, The North Face, Fjällräven etc. för modeller/färger/tygval. Lätta syntet-tyger som är svala och torkar snabbt.
Kanske inte riktigt säsong för ett stort urval just nu dock.

Kolla på Naturkompaniets hemsida, de har en kategori "Svala resebyxor" även om den just nu mest är Fjällräven-sortiment:
http://www.naturkompaniet.se/Product/ProductList.aspx?Id=6311
 
Senast ändrad:
Lundhags Trotter

...är mina absoluta favoritbyxzor när tempreaturen stiger här hemma.
Lätta, luftiga och med stretch.
Något kraftigare än Liquid Rock som nämndes tidigare, avsevärt följsammare än Fjällrävens modeller i MT.
Torkar otroligt fort!
 
passform prio ett

Jag har byxor i både bomull, linne och div "microfiber" men tycker det är mer passformen och funktionen än materialet som avgör vilka som helst används i olika sammanhang.

För mig är det bra med viss stretch (resåraktiga) i midjan, inte för låg midja, rymliga kring låren, och (viktigt !) bra med fickor som INTE har det förtretliga meshfodret inuti fickorna (där nycklar och annat vasst alltid tycks fastna, alltid). Avtagbara ben är säkert bra ibland, men jag använder sällan funktionen trots allt, vet jag att shorts eller 3/4 funkar tar jag sådana hela dagen istället.

Om man tänker sig att tvätta (lämna till nån för tvätt) på plats så är bomull/linne ett säkert kort men konstmaterial kan lätt förstöras av framför allt den ofta stekheta strykningen (i vissa länder skulle det räcka om strykjärnen bara hade en fast inställning på "linne"). Men konstmaterial kan man ju oftast tvätta själv, på med lite tvål och vatten och sen några skakningar i vinden - torrt och klart !

Och det där med att köpa på plats, klokt att du redan valt att skippa det (för även om det kanske finns något krävs ofta en hel del både tid och tur att hitta något riktigt bra om vi talar funktionella resplagg) .
 
Har använt både Haglöfs och North face byxor för varmt klimat när jag vart ute och rest, men aldrig riktigt gillat dem av olika orsaker. De byxor jag enbart använder nu när jag reser i varmare länder är amerikanska militärbyxor. Torkar snabbt, slittåliga, många fickor, många olika färger att välja mellan och det jag tycker bäst är att de är billiga. Kostar runt 5-600kr om man jämför med ett par ex. Haglöfs som ligger på runt 1200kr.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
komfortPerZonen KM Asynja - byxor Kläder 3
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
niklaz Byxor med skalmaterial till knäna endast? Kläder 9
Elvah Vaxa byxor i bomull och elastan? Kläder 2
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
Sarano Lundhags Jamtli MS byxor Kläder 0
tango Festival-zip-byxor? Kläder 3
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Moga Bib-byxor i G1000/bomull för turskidåkning? Kläder 8
Mattias på myren Byxor liknande grönlandsbyxan/canadabyxan Kläder 0
oloeve Byxor/bibs för jakt och fiske Kläder 0
Erker Erfarenhet av beyond nordic byxor Kläder 0
tezooo Byxor som är någorlunda nätta? Kläder 2
Jaxxx Identifiera arcteryx byxor Kläder 3
mrrova Vindtäta byxor med ordentlig ventilation, fickor och bälteshällor Kläder 2
jjohan Bättre byxor än Fjällräven KEB? Kläder 19
Arvidsjaur Myggsäker tröja och byxor Kläder 3
AnteÅ Krokar till byxor Kläder 9
Bärsystem Hjälp med byxor Kläder 11
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
Mr7932 Omagert barn vs byxor Kläder 10
tango Byxor att cykelpendla i, vindtät, vattenavvisande fram, stretch bak, signalfärgade Kläder 10
MartinLA Spruckna Keb Gaiter - byxor, rekommendationer? Kläder 0
Zartok Hjälp mig hitta bra byxor Kläder 16
Bhappy Recention av PlusMinusNoll - Byxor. Önskas. Kläder 1
FruNalleman Fjällräven Keb byxor - hållbarhet? Kläder 13
Roejler Hjälp att identifiera byxor! Kläder 6
J-r Fjällräven keb byxor Kläder 9
Silver Fang Vilka byxor för vandring Kläder 18
Mummis (vintervandring)Byxor för plumsiga breda höfter (Dam) Kläder 10
CarMaPal Byxor med vattentät bak Kläder 2
marr Fjällräven byxor med rålängd? Kläder 4
seasteel Byxor till sen höst/vintervandring? Önskar förslag på Budgetalternativ? Kläder 21
Adventurejonas Nya byxor till vintern Kläder 3
Ondast Byxor för vardag/fiske/skogsaktiviteter Kläder 2
CarlM Byxor för lång och smal kille Kläder 6
MagArne Byxor för långa och smala Kläder 5
Glännman Valet mellan tre totalt olika byxor från Haglöfs, Norröna och FJ Kläder 10
Knoparn Hjälp med byxor Kläder 4
Nirrebosse Klättermusen GERE byxor. Kläder 24
funio Byxor som inte håller för mygg och tillverkarens brist på ansvar Kläder 133
pelka Lundhags Rocketeer Byxor Kläder 2
Tapio_ut Konstig kravspec på byxor tydligen Kläder 11
Tringa Sot på gore tex byxor Kläder 5
knolpak Köpråd, byxor eller zip off-byxor Kläder 14
Zip99 Tips på byxor Kläder 41
waltruz Vilka byxor är lämpliga för mig? Kläder 42
7S Tåliga, stabila byxor som även är snabbtorkande och inte för varma?? Kläder 28
beer grylls Köpa byxor på Gekås? Kläder 19
Brauer Förstärkningslager byxor Kläder 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...