Byxor för vardagsvintercykling?

Jag cyklar fram och tillbaka till stan varje dag (drygt en mil enkel) och tycker att det fungerar bra med jeans. Under vinterhalvåret har jag ett par "andande" regnbyxor över. Det är smidigt då jag bara kan dra av mig överdragsbyxorna när jag är framme och behöver inte byta om. Ibland kan det bli lite för svettigt och jeansen drar åt sig och blir väldigt obehagliga att ha på sig.

Finns det någon som har tips på byxor att ha under som torkar fort och som ändå ser OK bland folk? (Alltså inga tighta cykelbyxor) Och som inte kostar skjortan.

Cheap Monday-jeans är svaret! Ser bra ut, är trendsäkert och billigt. Stretchen gör att de funkar utmärkt att cykla i, särskilt om du drar en vindbyxa över i kall väderlek. Du kan säkert klättra och springa i dem också!

Men, det står inte Arc'teryx på dem, och det kan upplevas som en nackdel av somliga.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Själv vill jag både duscha och byta om

Men insiterar du så rekommenderar jag en halvsyntetbyxa och ett torrt plastställ under.
Det gäller ju att sprida ut svetten.
Regattas blandfiber byxor sitter fint, torkar fantastiskt, är lätta och sköna men det är klart att imponerande faktorn är måhända låg
Det kvittar mig.

God tur

Johan K

Det borde väl duga med vilka hiking-byxor som helst. Fjällräven, McKinley, Halöfs, Northface eller ITAB har flera modeller som ser OK ut och torkar fort.

Är det riktigt svinkallt har jag ett par mörkblå överdragsbyxor av "täckjacksmodell" från obestämbart 80-tal. De är lite diskretare än de illröda high-tech jag har till fjälls och lättare att ta av på jobbet än långkallingar som kräver att man drar sig in på muggen om man vill vara diskret vid ombytet.

I brist på yrkesdress (en förmån som somliga av oss åtnjuter) så skulle jag lägga upp ett par-tre socialt acceptabla byxor på jobbet. Jag kan inte röra på mig utan att svettas, och på så vis kan man välja ett par mer cykelvänliga byxor. Bytet á la Stålmannen tar max 2 min.

För mig blir det i praktiken så, eftersom jag har arbetskläder, och det funkar finemang.

Söm i dalen eller ej

Viktigt är ju att kallingarna inte har söm i dalen och helst inte undestället heller, bäst blir det som du förstår i cykelbyxor vilka inte alls har några sömmar i dalen. Fantomen dusch och ombyte 3 min!
Skåp på jobbet underlättar mycket.

God tur

Johan K

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips