Byta upp mig från GPS V till... ja vad?

Jag har en Garmin GPS V som fungerar bra förutom minnestorlek och lite långsam panorering över detaljkartan. Har använt den i ca fem år hittills.

Använder den mest monterad på MC.
Funderar på att investera i Garmin 276c men...

Vad rekommenderar du och varför?

Vara vädertålig.
Vara vibrationstålig.
Klara automatisk ruttberäkning.
Minnesmängd bör väl vara minst 128 MB.
Detaljkartor över Europa.
Dvs vägnät ner på gatu/större stig-nivå.
Gärna färgskärm.

Är väldigt nöjd med Garmin men det kanske finns andra fabrikat som håller måttet nuförtiden?
 
Om du inte har ont om pengar, och funderingarna på 276C tyder ju inte på det, skulle jag rekommendera att du avvaktar tills Garmin hinner få ut Zumo 550 utanför dörrarna.
Annars finns ju även TomTom Rider, om du inte tvunget ska ha Garmin.
Billigare men "simplare" än Zumo.

Anders
 
Garmin Zumo 550

apersson850; sa:
...Garmin hinner få ut Zumo 550 ...Anders

Den verkar onekligen intressant. Tack för tipset.
Trevligt att knapparna sitter på rätt sida relativt gas och bromsreglagen på hojen... Trevligt att kunna manövrera och se effekten utan att behöva flytta handen i tid och otid.
 
Grusbus; sa:
Vara vädertålig.
Vara vibrationstålig.
Klara automatisk ruttberäkning.
Minnesmängd bör väl vara minst 128 MB.
Detaljkartor över Europa.
Dvs vägnät ner på gatu/större stig-nivå.
Gärna färgskärm.

GARMIN GPSMAP 60CX
är vädertålig, vibrationstålig, har automatisk ruttberäkning, microSD upp till 1 (2?) GB kan användas och den har färgskärm.
Kanske har Du en City Select till din gamla med en licens kvar att utnyttja?
En robust apparat med bra batteritid. Kostar ca 5000:-
 
GV; sa:
GARMIN GPSMAP 60CX
är vädertålig, vibrationstålig, har automatisk ruttberäkning, microSD upp till 1 (2?) GB kan användas och den har färgskärm.
Kanske har Du en City Select till din gamla med en licens kvar att utnyttja?
En robust apparat med bra batteritid. Kostar ca 5000:-

GPSn är tillagd på observationslistan... :)
Det ingick ett deluxe-paket med GPS V som inkluderade alla kartor i europa för CitySelect. Hur kan jag få reda på om det finns en licens till att nyttja?
 
Jag skulle tro att Zumo kommer att kosta det dubbla, eller något sådant. Men den kommer att få en del finesser som inte finns på någon annan Garmin, kanske inte på någon annan GPS över huvud taget.

Anders
 
Får väl se om det stämmer. Jag ska få en om ett par veckor, men det sa de redan för mer än en månad sedan, så jag tror det när jag ser det.

Ska återkomma med kommentarer när det blir av.

Anders
[Ändrat av apersson850 2006-10-11 kl 00:06]
 
Grusbus; sa:
Jag har en Garmin GPS V som fungerar bra förutom minnestorlek och lite långsam panorering över detaljkartan. Har använt den i ca fem år hittills.

Använder den mest monterad på MC.
Funderar på att investera i Garmin 276c men...
Jag gick från just GPS V till 276C och är mycket nöjd. De främsta fördelarna anser jag vara:
1. Stor skärm som ger en helt annan överblick än på mindre enheter.
2. Overlay-läget med fyra datafält "flytande" ovanpå kartbilden.
3. Hastigheten, man behöver inte vänta på den som med GPS V (och Quest II).
4. Minnet, jag har 256 MB men skulle klarat mig med 128.
5. Möjlighet att snabbt växla över till marinläge då jag använder den i båt ibland.

Nackdelarna är förstås att 276C är klumpigare och kostar mycket.

En sak att tänka på är att gränssnittet ofta är förenklat i specialnavigatorerna. Jag tittade bara som hastigast på Zumo på motorcykelmässan Intermot i tisdags och hann inte kolla upp hur mycket som finns men det är en anledning till att jag funnit (åtminstone äldre) StreetPilot-modeller begränsade.

Jag gillar att själv välja vilka datafält jag har framme och har t.ex. normalt hastighet, Distance to next, klocka och ETA framme på kartbilden men vill ibland växla till VMG eller höjd. Batterispänningen är också suveränt att kunna få i ett datafält även om jag föredrar att ha det på en annan sida än kartan.

Är du van vid och gillar inställningsmöjligheterna i GPS V kan möjligen Zumo eller TomTom Rider kännas begränsade i det avseendet?

Det här med att kunna telefonera genom navigatorn finner åtminstone jag helt ointressant. Det räcker med alla vinglande bilister man ser som lägger alldeles för mycket uppmärksamhet på ringandet. Vi motorcyklister har inte marginal för att vara så okoncentrerade om vi skall klara oss helskinnade.

En annan fara med just Zumo är att den gissningsvis är utvecklad i USA och frågan är om funktionerna passar för europeiska förhållanden? Det skiljer en del på hur vi generellt använder hojarna på våra respektive kontinenter.

Trafikvarningar, SiRF-mottagare och blåtand (för körinstruktioner från navigatorn, inte telefonerande) upplever jag däremot som intressanta saker i Zumo (och Rider) om de fungerar bra.

276C har förresten möjlighet att påverka vägvalet i en rutt genom att ge prioritet till olika vägtyper vilket är mycket uppskattat av många hojåkare. Kolla om din tänkta enhet har det innan du köper om du tycker det verkar intressant.

Jag vet inte hur det fungerar med ruttplanering på dator när enheterna har integrerade kartor. Jag gillar att ha tillgång till kartorna på datorn och det är något jag kommer att kolla på väldigt noga den dag jag skall byta.

Vad gäller vibrationskänslighet så använder jag och är mycket nöjd med Touratechs MvG-hållare. De är dyra men bra och vackra (åtminstone för en tekniknörd).

Din GPS V-karta bör ha möjlighet till ytterligare en enhet. Jag köpte innan deluxe-kiten fanns men uppgraderade sedan till motsvarande och hade två licenser. Tänk dock på konsekvenserna av en delad licens om du säljer din GPS V. Uppgraderingen av kartor blir kanske inte helt lätt om du har andra åsikter än den du delar med?

Om du som jag ändå köper fordonskit till 276C följer karta (inkl. två licenser) med.
 
Zumo klarar ruttplanering på PC. Den garanterar dessutom att rutten blir exakt som på PC:n, inte omräknad efter vad Zumo själv tycker.

Det ska dessutom gå att dela rutter mellan motorcyklister, som har Zumo, genom att flytta rutterna på minneskortet.

Anders
 
apersson850; sa:
Zumo klarar ruttplanering på PC. Den garanterar dessutom att rutten blir exakt som på PC:n, inte omräknad efter vad Zumo själv tycker.
Ja det har en del motorcyklister efterfrågat så det är bra att den möjligheten kommer. Blir funktionen bättre än att slå av den automatiska omräkningen (det är vad de som använder GPS:en så idag gör)?

Själv har jag aldrig haft problemet eftersom jag tycker det är mycket bättre att skapa ett antal strategiskt valda positioner (P1, P2, P3 o.s.v.) som jag använder autorutt mellan istället för att använda statiska rutter. Jag får samma funktion, att en ruttomräkning inte leder mig fel, och jag har samtidigt större flexibilitet när verkligheten (köer, vägarbeten, tidsbrist, ett trevligt café, sämre väg än förväntat) förändrar det vägval jag de facto vill göra. Det händer väldigt ofta att jag ändrar mig när jag är ute och kör och ser vägarna i verkligheten, så personligen tycker jag bara att det är bekvämt med automatisk omräkning.
Det ska dessutom gå att dela rutter mellan motorcyklister, som har Zumo, genom att flytta rutterna på minneskortet.
Hur fungerar det praktiskt? Menar du att man lånar någon annans minneskort och tankar in en rutt från det till GPS:en? Det är i så fall också en bra funktion om man har likadana enheter.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Unnah Byta till ett nytt Garmin Navigering 77
Vandrare Byta färg på rutt 60CSx? Navigering 1
Curthan Byta karta Navigering 9
Setter2 Byta minneskort Navigering 3
olann 60cs byta från city select till friluftskartan Navigering 2
lagher byta battri på PDA. Navigering 1
Östanhol Byta GPS 12 mot Vista? Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
davst Friluftskartan Pro går ej längre att låsa upp Navigering 11
johnliungman Vad ska vara upp på en karta på en skylt Navigering 29
Coachmike Får inte upp V3 kartan i Base Camp! Navigering 4
bean2 "Kurs upp" i Fugawi 4.5?? Navigering 4
Jorden runt Upp i det blå Navigering 5
avslut1008 Låsa upp kartor?? Navigering 51
pookish Problem att ladda upp Geocachepunkter via Magellan Geocache manager. Navigering 3
Hawklord Friluftskartan - Kan inte låsa upp kartor Navigering 3
graylingfisher Sjökortet upp och ner Navigering 4
petho Tabell över solens upp- och nedgång Navigering 8
Byerum Låsa upp Friluftskartan! Navigering 1
Brune Dela upp Garmin Data Base (GDB) fil Navigering 2
Mezzner Nån fler GPS60CS som gett upp? Navigering 10
jonasolof Garmin Que 2.7 vägrar koppla upp till GPS10 Navigering 4
delta1 Låsa upp kartor till gps:en..?? Navigering 25
_Nicke_ Hur ladda upp *.img Navigering 5
maggi Nord-upp Navigering 11
buster23 Fuktkänsligheten stor för IPAQ- SE UPP! Navigering 1
jonasolof program för att plocka upp skärmdumpar av karta Navigering 18
Jackiie Zone 34, WGS84 - hjälp mig förstå! Navigering 6
andyyy Är Garmin eTrex10 ett bra val för mig? Navigering 9
mipert > Någon som jobbar med ArcGIS och kan ge mig lite stöd?, Jag behöver få lite koll på Navigering 6
Cyklisten88 Hjälpa mig välja handhållen friluftsGPS Navigering 2
Jozze72 Hjälp mig välja Garmin GPS Navigering 11
Martin O Hjälp mig räkna Navigering 7
Tony_Avesta Nä nu får ni hjälpa mig!! Navigering 13
Curthan Fungera för mig Navigering 0
henkywallmark Fel på mig eller GPS:en ??????? Navigering 10
laring1 Du som skickade Mapsource Worldmap till mig Navigering 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.