Nord-upp

Känner någon till vilka program avsedda för ipaq, som visar navigationskartan med nord-upp.
Jag känner bara till Navman samt Fugawi.
Hur är det med exempelvis Destinator3.
 
Det är skillnad på program och program

Kartprogram visar en karta på iPAQ och om du kopplar till en GPS kan du se var på kartan du befinner dig.
Navigeringsprogram är kartprogram som dessutom har funktioner som gör att du kan navigera, dvs att du får en riktning att styra/köra/gå för att ta dig från där du befinner dig till en viss punkt.
Autoruttprogram är navigeringsprogram som dessutom kan välja kortaste eller snabbaste vägen från en punkt till en annan längs det vägnät som finns i kartan.
Vägvisningsprogram talar om för dig hur du ska köra längs vägnätet med grafik och/eller ljud "Om 200 meter håll till höger".

Jag har testat följande program för iPAQ:

Kartprogram
Microsoft Pocket Streets - alltid nord-upp.

Navigeringsprogram
Fugawi och OziExplorer. Båda visar alltid kartan som den är inlagd, dvs oftast nord-upp, men om du scannar in en papperskarta själv och lägger kartan i vinkel i scannern så visas den på samma sätt i iPAQ. (Fugawi i PC kan visa kurs-upp eller rutt-upp.)

Autoruttprogam
Destinator, SmartST Pro, TomTom Navigator. Samtliga visar nord-upp i kartläge eller när du inte har aktiverat auto-rutt-funktionen. I navigeringsläge eller auto-rutt-läge visas kurs-upp.

Vägvisningsprogram
Destinator, SmartST Pro, TomTom Navigator. I kartläge nord-upp, i navigeringsläge kurs-upp.
 
Jag har provat smart st pro, och den kan man navigera med valbart kartläge. Antingen kurs-upp eller Nord-upp.
Jag söker ett navigeringsprogram som i nav-läget har nord-upp. Eftersom kartorna i destinator kommer från Navtech liksom kartorna gör för Navman, så är min förhoppning att även kartorna i Destinator har valbarhet vad gäller kurs-upp/nord-upp.
 
Hjälper ju inte, men...

Nu gällde det ju ipaq, inte iQue, men jag tänker ändå berätta i i iQue har man gjort så här:

Det finns en inställning där man kan ställa att kartan alltid ska visas med norr uppåt.
Sedan kan man ändra så att kartan visas med färdriktningen uppåt när man kommer upp i en viss skala. Även när man kör bil kan det vara lättare att se var man är, mellan Helsingborg och Stockholm, om kartan är vänd som vi är vana, dvs med norr uppåt. Men när man kommer närmare ett avtag vill man se kartan i färdriktningen.

Jag tycker det är ett bra system. Då får man båda delarna, utan att de stör varandra.

Anders
 
Tack Anders. Skönt att någon är lyhörd för problemet. För mig är det elementärt att kartan ska vara rättvänd ! D.v.s nord-upp. När man kör exempelvis i stan med många riktningsändringar är det helt förvirrande för "lokalsinnet" med en karta som roterar. Valbart system så som navman har är ok, men vet du hur Destinator funkar i det här avseendet, tillsammans med ipaq?
 
Tvärtom

För mig, som orienterare sedan 1972, är det lika självklart att kartan ska vara vänd i färdriktningen. Allt annat tycker jag är synnerligen förvirrande, om jag inte bara sitter och studerar hur färden går.

Som passagerare i ett flygplan, eller som passiv (inte vägbeskrivande) passagerar i en bil, då är det bra med norr upp. Man ska ju inte relatera sina vägval (gör inga vägval) till omgivningen. Men så fort jag navigerar aktivt, då ska kartan självklart vara vänd i färdriktningen. Tycker jag.

Jag ska fråga min kusin om Destinator. Han samlar på prylar och kartprogram, fast just nu tror jag att han har vett att sova, så det får vänta lite.

Anders
 
Visst. Det är olika skolor.
Jag har sedan 20 år tillbaka varit utbildningsledare för båtnavigation.
Inom utbildningen använder vi fortfarande papperssjökort och "för bestick".
I styrhytten ligger alltid sjökortet "rättvänt"

Jag har "gett upp" då det gäller orienterare och fältflygare. Ni vill prompt vända hela sjökortet upp och ner när ni färdas söderut.
Men bestickföring på ett sjökort som inte ligger nord-upp är inte lika lätt att utföra på ett säkert sätt.

Jag har full respekt för att ni orienterare vill vrida kartan i färdriktningen, men för mig som gammal navigatör föredrar jag nord-upp, då det är naturligast för oss sjömän.
Men, man blir kanske aldrig för gammal för att lära. Kanske dom nya vägnavigationsprogrammen får mig på andra tankar. Just nu känns det tungt.
Dessbättre är fortfarande båtnavigationsprogrammen för sjön sea-clear, fugawi mm. "rätt" orienterade.
 
Inte är det väl en generationsfråga, men när jag orienterade för många år sedan tyckte jag att det var naturligt med norr upp. Kanske var det därför som jag sldrig blev någon duktig orienterare. (Viktigare var nog att jag aldrig tränade kondition, så när jag började bli trött efter andra eller tredje kontrollen försvann allt förstånd ur skallen och jag bommade nästa kontroll grovt som snus.)

Som "kartentusiast" har jag vant mig vid att nästan alltid ha norr upp. Men det hindrar inte att jag tycker att det är praktiskt att ha färdriktningen upp när jag använder en navigationsdator i bil och närmar mig en brytpunkt.

Ett exempel på när norr upp är överlägset är när man kör lite mer på måfå. Kanske för att ta en avkopplande tur ute på landsbygden, eller när man väljer att lämna stora vägen för att ta småvägar mellan två orter. Då får man mycket tydligare koll på att man inte av misstag drar iväg åt helt fel håll.

Den lösning som min namne berättar om i iQue är naturligtvis idealisk. Jag vet, för jag är sedan någon vecka själv med iQue. Mer om den någon annan gång, men den har fungerat överraskande bra hittills.

Anders Lj
 
Autozoom och autovändning.

Eftersom man med iQue kan dels definiera vid vilken skala kartan ska vändas i färdriktningen, dels använda autozoom, blir det hela fullständigt automatiskt, om man så vill.

Autozoom fungerar så, att om man färdas längs en uträknad rutt (inte bara tittar på kartbilden och kör på "måfå"), zoomar iQue in automatiskt. Den anpasar kartskalan så att nästa avtag syns på skärmen.
Ibland går det långa sträckor utan avtag, om man exempelvis ska följa E4 från Helsingborg till Stockholm. Det blev en sväng i Jönköping, om jag inte minns fel, men inget annat. Då visar iQue hela vägen från Helsingborg till Jönköping, och sedan från Jönköping till Stockholm. Efterhand som man färdas ökas kartskalan. Om man då har ställt in vändningen av kartan så att en kommer ganska "sent", innebär det att man får norr upp större delen av tiden, men avtaget, med sin korsning eller cirkulationsplats eller vad det är, vänd i färdriktningen.

Om man färdas på havet, alltså inte i kustsjöfart, spelar det ju ingen roll alls hur man vänder sjökortet. Det finns ju ändå inga referenser att titta på.
Men om man seglar bland kobbar och skär, tycker jag (det lilla jag nu navigerat på sjön) att det är bra att kartan och verkligheten är vänd på samma håll. Likadant om det är heltjockt, så att man inte ser någonting alls. Då stämmer ju radarbilden (om vi nu förutsätter att vi har sån) med sjökortet, enbart under förutsättning att sjökortet är vänt i färdriktningen. Likadant slipper man ju att tänka på om man ska gira åt styrbord eller åt babord, något som annars måste beaktas, om sjökortet inte ligger i färdriktningen. Det blir ju som att köra radiostyrd bil mot sig själv. Förvirrande i början, men där har man inte mycket att välja på.

Anders
 
Håller med dig Anders, med min ipaq o Fugawi/PPC så har jag inte den möjligheten att välja "spår upp" men det saknar jag verkligen när jag åker omkring med båt eller snöskoter och speciellt när sikten är dålig och koncentrationen är på topp då underlättar det att höger o vänster stämmer både på skärmen o i verkligheten. I båten har jag möjlighet att vrida på ipaq:en för att få "spår upp" och gör det också
/Runar
 
Kurs upp

Nu lyfter jag en gammal tråd........

I min 60CS går det att välja norr upp eller kurs upp. När jag åker småvägar med MC funkar det bra med kurs upp. Men när jag stannar, vänds kartan ibland vilket är mycket förvirrande . Zoomar jag sedan ut kartbilden för att orientera mig, försvinner småvägarna och pilen är mitt i ingenstans.

Varför vänds kartan när jag stannar?
 
Re: Kurs upp

mudder; sa:
I min 60CS går det att välja norr upp eller kurs upp. När jag åker småvägar med MC funkar det bra med kurs upp. Men när jag stannar, vänds kartan ibland vilket är mycket förvirrande . <SNIP> Varför vänds kartan när jag stannar?
En GPS har ju inte abolut noggrannhet. Även när du står stilla kommer GPSn att fortsätta att "vandra" vartefter mottagningsförhållandena förändras.

Om du slår på den elektroniska kompassen i din 60CS och ställer in att kompassen ska träda in vid hastigheter under 4 km/tim (när du går långsamt och står still) så ska det nog funka som du förväntar dig.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.