Hjälp mig välja Garmin GPS

Jag har kommit så långt att jag vet att det är en Garmin 60 som jag skall ha, men sen... C, CS, Cx, CSx det är frågan!

S = Barrometisk höjdmätare och elektronisk kompass.

Höjdmätaren känner jag att jag klarar mig utan. Skall inte ut och flyga, och ute i skogen vet jag inte om den fyller någon större funktion.

Den elektroniska kompassen är väl bara funktionell när jag står helt stilla? Finns det ingen elektronisk kompass i GPS:en så räcker det väl att jag går ett fåtal meter för att få kompassriktningen?


X = minneskort.

Först och främst är det friluftskartan som jag skall ha i GPS:en. Hur mycket karta får man in i det inbyggda minnet om man inte har GPS med minneskort? Vet att det kan vara svårt att säga, men mellan tummen och pekfingret? Handlar det om kvadratkilometer eller hela landskap?


Vad har ni för erfarenheter? Något som jag kankse inte har tänkt på? Är det så att ni märkt att ni inte kan klara er utan höjdmätare och elektronisk kompass, eller är det en liten typ av "lyx"? GPS utan minneskort, blir det till att byta kartområde till som tätt, eller är det mer om man har olika typer av karta, så som friluftskartan, blue chart, City navigator m.m?

Så vilken modell skall jag välja nu tro....? HJÄÄLP ;)
 
Med höjdmätaren följer även program för att visa höjdprofiler och en del annat krafs, direkt i din GPS.

Vill du syfta mot något du ser, exempelvis, behövs magnetisk kompass.

Rätt vad det är inser du att din navigator inte vore så dum i bilen heller, och då vill du plötsligt ha 1 GB kartor, eller nåt.

Med andra ord: Köp så dyr du har råd med.

Anders
 
Jag har en 60Cx som jag kan rekommendera. Funkar bra i fjällen på skoter och i skogen när man jagar eller fiskar. Går oxå bra i bilen tillsammans med CN dock utan röstkommando. Dock kan det bli dyrt innan du har alla kartor.
 
x är inte bara minneskort utan även mycket säkrare sattelitmottagning (SiRF III eller var det nu heter). Har inte testat C men skillnaden lär vara rejält stor. Mottagningen i CSx är i alla fall imponerande, tät skog är sällan något problem (som det ofta är med andra GPSer jag testat).

Jag kan inte säga i kvadratkm hur mycket Friluftskarta man får in på 64Mb men det är inga problem att klara en normal veckovandring fjällen ialla fall.

Sen är det ju himla trevligt att använda den som navigator och då klarar man sig som sagt inte med 64Mb.

Hela prylen är ju att betrakta som lyx och höjdmätare och kompass är extra lyxigt. Men jag håller med om att ska man syfta så bör man skaffa en riktigt syftkompass. Och ska man inte syfta så räcker det med att gå några steg för att få riktningen.

Kort sagt:
x = Absolut!
S = Nja.

[Ändrat av f_lindstrom 2006-07-13 kl 18:22]
 
Ja, då fick jag äntligen tummen ur och skickade iväg en beställing på Garmin 60CSx + Friluftskartan Pro.

Tusen tack alla som hjälpt mig med att komma fram till mitt val!

Nu är det bara till att sitta och vänta vid brevlådan och slita avin ur postgubbens hand när han väl kommer med den... =)
 
f_lindstrom; sa:
Men jag håller med om att ska man syfta så bör man skaffa en riktigt syftkompass. Och ska man inte syfta så räcker det med att gå några steg för att få riktningen.

En annan nackdel med kompassen är dess höga batteriförbrukning. På min 60CS mer än halveras den om jag råkar ha kompassen på. Använd den endast då du verkligen behöver den. Du stänger av den under Inställning -> Riktning.
 
Kenrih; sa:
f_lindstrom; sa:
Men jag håller med om att ska man syfta så bör man skaffa en riktigt syftkompass. Och ska man inte syfta så räcker det med att gå några steg för att få riktningen.

En annan nackdel med kompassen är dess höga batteriförbrukning. På min 60CS mer än halveras den om jag råkar ha kompassen på. Använd den endast då du verkligen behöver den. Du stänger av den under Inställning -> Riktning.
Det går väl att konfigurera så att den inte används över 4km/h eller att man ska ha stått still i minst X minuter.
Jag har inte 60 själv, men man kan hålla inne en knapp (läs manual) och växla kompass på/av.
Riktning mha GPS/satellit kräver nog att man rör sig lite mer än några meter samt rakt för at den ska vara någorlunda tillförlitlig. Det räcker nog för att passa kartan i alla fall.
 
apersson850; sa:
Vill du syfta mot något du ser, exempelvis, behövs magnetisk kompass.Anders

Ursäkta min okunnighet, men vad menas med att syfta med kompass? Är det att ta ut riktning till ett mål?

Att syfta mot något man ser, låter inte som om man behöver kompass till. Det är väl bara att gå mot föremålet man har i siktlinjen... ;)

En som har nollkoll på kompass!
 
Syfta

kan man ha användning för t ex om man vill krysspejla för att ta reda på sin position (rätt inaktuellt om man har fungerande GPS), eller för att veta vilken bergstopp som man ser eller om det är rätt ö man har kurs mot etc.

Thure
 
Jozze72; sa:
apersson850; sa:
Vill du syfta mot något du ser, exempelvis, behövs magnetisk kompass.Anders

Ursäkta min okunnighet, men vad menas med att syfta med kompass? Är det att ta ut riktning till ett mål?

Att syfta mot något man ser, låter inte som om man behöver kompass till. Det är väl bara att gå mot föremålet man har i siktlinjen... ;)

En som har nollkoll på kompass!

Men du kanske tar ut riktning när du är högt uppe för att sedan gå ner så du inte ser målet, men vill ha riktning för vandringen.
Med t.ex garmin 60CS(x) kan du peka dit du vill och uppskatta avstånd och projicera din waypoint. Sedan är det bara att knalla med blicken fäst på GPSr :)
 
Jozze72; sa:
apersson850; sa:
Vill du syfta mot något du ser, exempelvis, behövs magnetisk kompass.Anders

Ursäkta min okunnighet, men vad menas med att syfta med kompass? Är det att ta ut riktning till ett mål?

Att syfta mot något man ser, låter inte som om man behöver kompass till. Det är väl bara att gå mot föremålet man har i siktlinjen... ;)

En som har nollkoll på kompass!

Om du har noll koll pâ kompassens funktion och handhavande sâ bör du nog ändra pâ det innan du börjar använda din GPS.
 
Nollkoll kanske var lite att ta i, lite koll har man ju. Men att navigera efter papperskarta och kompass i skogen hade nog tagit en stund för mig. Men skam den som ger sig =)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jackiie Zone 34, WGS84 - hjälp mig förstå! Navigering 6
Martin O Hjälp mig räkna Navigering 7
Elvah Hjälp, Inreach mini 2 slukar batteri! Navigering 8
HotellKantarell Vart ligger hotell kantarell? Navigering 13
anders-petterh Navigering med hjälp av galaxy watch. Navigering 5
pnothagen Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS Navigering 7
majjen Hjälp! Vad gör jag för fel? Navigering 3
Påveen Garmin dakota 20, göra rutter på datorn och lägga in på gps. Hjälp! Navigering 14
Långgång Hjälp med kartmaterial till iPhone/iPad Navigering 11
poppe_ Behöver hjälp med val av handburen gps Navigering 18
Nille08 Hjälp med gps-teknik! Navigering 23
lejonlejon Hjälp med shp filer till min Garmin Astro 320 Navigering 4
Aqua11 GPS för vandring Hjälp! Navigering 44
aksello etrex 30 hjälp Navigering 11
osseos PROBLEM Fril pro v2! Hjälp Navigering 1
M-Nilsson Akut hjälp:( Garmin Nuvi 200! Navigering 2
paulo Oregon 300 Hjälp! Navigering 1
NAB Lägga in gränser i Garmins gamla minneskort med hjälp av Mapwel Navigering 4
koskenkorva Hjälp med triton 2000, Topo Sweden + Navigering 0
Chimalli Hjälp med .gpi Navigering 2
bengt54 Konverterings/överförings hjälp Navigering 0
graylingman HJÄLP med konvertering av positioner i Excel till läsbart format för Garmin eTrex Navigering 15
mm123 Hjälp att reda ut gps djungeln Navigering 19
zetec Hjälp med min nya Garmin Oregon 300 Navigering 3
turbojohan Hjälp inför köp av GPS Navigering 2
Fredrik86 Barometer hjälp av Suunto Core Navigering 3
miiicke90 Garmin VS Blaupunkt, hjälp Navigering 7
stariander Hjälp, val av GPS Navigering 1
miiicke90 Format/filer till garmin enhet.. Hjälp! Navigering 6
Gab83 Garmin eTrex Vista problem - hjälp Navigering 6
ravesta Hjälp !, Problem med min GPS "No Map Data Available" Navigering 3
LightningRaket hjälp med val! Navigering 16
bengt54 Hjälp med råd Navigering 11
yyp Näst intill desperat efter hjälp med Garmin Nüivi 310 Navigering 0
groa i värmland Oteknisk Garmin ägare behöver hjälp.. Navigering 13
radbug Hjälp - fråga Navigering 9
Joosef_ Hejsan behöver hjälp angående val av gps Navigering 9
apfaktor Något stämmer inte, men vad? Hjälp önskas!! Navigering 2
apfaktor Hjälp, Råd, Stöd, Argument och PRIS Navigering 4
Sirius1 GPS-hjälp Navigering 16
mattosvensson garmin c310 hjälp! Navigering 0
torpet Hjälp! Navigering 3
sted0200 AIS-Hjälp Navigering 7
jasy Oziexplorer, hjälp Navigering 2
sted0200 HJÄLP Navigering 4
Monika1 Barometertryck - hjälp Navigering 22
zirkaloy Hjälp med att föra över karta Navigering 9
Loranga "Bättre" Mapsource kartor med hjälp av cGPSmapper? Navigering 13
linus501 HJÄLP med död garmin GPS Navigering 2
ewab Hjälp!! jag kan inte välja GPS Navigering 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.