Byta upp mig från GPS V till... ja vad?

Jag har ingen Zumo än, så jag vet inte exakt, men såvitt jag har förstått ska hela det här överförandet av rutter baseras på minneskortet (eller det ska åtminstone gå att göra med kortet också).

Alltså kan man då ladda rutten på kortet, i datorn, och sen sätta kortet i Zumon, eller i en Zumo plocka ett loggat spår, som man gör om till en rutt, lagrar på kortet och sen flyttar man kortet till en annan Zumo och hämtar in rutten där.
Finessen ska naturligtvis vara att man slipper ränna omkring med hela GPS:n. Det räcker att ta med kortet.
Jag antar att man kan för över rutter direkt till Zumon också, om man ansluter den till datorn. Vore ju märkligt annars.

Jag inbillar mig att rutterna i Zumon visst kan räknas om, ifall du inte följer dem, men så länge du faktiskt följer den tänkta rutten "misshandlas" den inte i Zumon, utan blir som du gjorde den på datorn. Om de skicka med de dolda waypoints som en rutt passerar, eller hur det går till, det har jag ingen aning om. Men jag vet att rutthanteringen i Zumo kommer att få några andra nyheter också, som jag inte sett tidigare. Vet dock inte riktigt hur de ska göra där, så det får anstå tills jag ser det själv.

För övrigt vill jag tillägga att även om man inte vill prata i telefon på MC, går ju Zumo att använda i bil också. Dessutom är det ju inte alla som alltid far fram så fort som möjligt på MC, bland så många andra bilar som möjligt. Man kan ju dessutom stanna och prata, när man nu hade möjligheten att svara innan det slutade ringa, om man så vill.

Anders
 
apersson850; sa:
Finessen ska naturligtvis vara att man slipper ränna omkring med hela GPS:n. Det räcker att ta med kortet.
På motorcyklar väljer de flesta av andra skäl (stöldrisken) att "ränna omkring" med GPS:en när man lämnar hojen.

Visst kan det någon gång vara en fördel att bara behöva ta minneskortet till datorn men en betydligt intressantare grej för många motorcyklister, om det fungerar så, vore att använda minneskortet som ett direkt överföringsmedium mellan olika enheter.
Jag inbillar mig att rutterna i Zumon visst kan räknas om, men så länge du faktiskt följer den tänkta rutten "misshandlas" den inte i Zumon, utan blir som du gjorde den på datorn.
Ja det var inte ämnat som kritik mot Zumo och jag tror säkert att det går att få den att räkna om rutten när man verkligen vill det. Jag kom bara med ett tips om hur man genom att ruttplanera på ett annat sätt kan uppnå i stort sett samma sak, även på enheter som saknar funktionen.
För övrigt vill jag tillägga att även om man inte vill prata i telefon på MC, går ju Zumo att använda i bil också.
Ja men poängen med att koppla telefonen till GPS:en är betydligt mindre i bilen. Visst är det skoj för oss tekniknördar men för de allra flesta är det nog inte speciellt viktigt.
Dessutom är det ju inte alla som alltid far fram så fort som möjligt på MC, bland så många andra bilar som möjligt.
Helt bortsett ifrån både hastighet och övrig trafik så ställer motorcykeln högre krav på uppmärksamhet och koncentration hos föraren än bilen beroende på att det är betydligt:
viktigare att ha kontroll på underlagets beskaffenhet
fler situationer som kan utgöra allvarliga olycksrisker
svårare att bromsa maximalt
svårare att väja


Även i måttliga hastigheter och på vägar med låg trafikintensitet finns det alltså därför anledning att på motorcykel undvika distraktioner som i bil möjligen kan vara acceptabla, även om jag gärna skulle se en uppmärksamhetsskärpning också hos många bilister.
Man kan ju dessutom stanna och prata, när man nu hade möjligheten att svara innan det slutade ringa, om man så vill.
Tyvärr så ingår också att stanna på olämpliga ställen för att prata i telefon i de farliga situationer jag ofta reagerar över. Men visst, om man säger åt den som ringer att hänga kvar tills man står stilla på en anlagd parkeringplats så är det nog inte så farligt störande för motorcyklisten.

Å andra sidan är det nog ytterst få människor som egentligen har behov av att kunna ta emot samtal under motorcykelfärd och för de allra flesta går det nog utmärkt att istället använda meddelandefunktionen och ringa tillbaka när man i lugn och ro stannat. Alldeles oavsett trafiksäkerheten tror jag dessutom att en positiv bieffekt är att många människor skulle må bättre av impulser att stänga av sin mobil då och då.

Zumo och TomTom Rider blir naturligtvis inte sämre av att telefonfunktionen finns och var och en gör sina egna bedömningar, men som förhållandevis erfaren motorcyklist blir också fortsättningsvis mitt råd att avstå ifrån att använda telefon under körning på motorcykel.
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag menade närmast att man inte behöver ta med sig Zumon hela vägen till datorn. Det räcker att gömma den för klåfingriga, och sen ta kortet till datorn.
Tror jag. Jag har ju inte sett den än.

Det är i alla fall lättare att stanna vettigt med en motorcykel, för att exempelvis prata i telefon, än att göra det med en bil. Motorcyklar brukar vara mindre än bilar.

Anders
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips