Nä nu får ni hjälpa mig!!

Hej gubbar.

Vet att jag dragit detta tidigare, men hur i helafriden ska man kunna använda en så urbota dum idiotisk och svårjobbad sökfunktion som den som finns i MapSource???

Skulle luska rätt på Ringvägen i Västerhaninge här om dagen.

I Vistan är det en baggis trots en aning pilliga knappar att fippla med.

Skulle göra det i MapSource, men höll på att gå upp i limningen av att man helt enkelt inte kunde fatta hur fan man skall gå till väga. Man får ju upp ett fönster med några allternativ. Slår man in gatunamnet, helt eller delvis så inta fan får man upp Ringvägen heller. Det närmaste man får fram är Ringvägsplan, K Å H!!!

Gav fan upp och drog eld på Vistan och saken var biff på 30 sekunder.

Återigen, det är urbota korkat och användarovänligt i MapSource.

Kan någon prata ner mig från tornet, så att jag fattar hur man söker gator och annat direkt i Mapsource utan att riskera att bli flintskalle på kuppen....

MVH Tony
 
Lyckades (till sist)

Jag håller med Dig att sökfunktionen har en hel del att önska. Jag anser att stödet för åäö inte är riktigt bra.

Först söker jag på orten (Västerhaninge) och sedan på gatan.
I Ditt exempel sökte jag först på ringvä, men ingen träff.
Sedan försökte jag med ring och då fanns ringvägen med i listan. Jag har inställt så att de 250 första gatunamnen visas i listan.
/Leif
 
Namnled och slutled

Jag begrep inte detta heller för ett tag sedan, men upplystes av Garmin om att sökningen bara sker på namnledet. Man kan alltså inte söka på Ringvägen eller Ringgatan eller Ringstigen eller Ringvadsomhelst, utan bara på Ring. Programmet behandlar namnledet (Ring) och slutledet (vägen) som två separata delar. Tanken är väl att man inte ska behöva vara säker på om det är -vägen eller -gatan eller -street eller -road eller vad det nu är som man söker efter.

Om man söker på Ring, med åtminstone 100 träffar som visas, finns Ringvagen i listan. Sedan kan man lägga dit Vasterhaninge i efterhand. Eller i omvänd ordning, det kvittar.

Anders
 
NÄ NU SATAN!!!!!!!

Ursäkta eruptionen, men nu har jag i 15 minuter försökt lägga in Ring, och 100 träffar i sökningen på MapSource. Hur går det då?? Inte ett piss!! Det finns inget Ringvägen eller Ringvagen bland det hundra träffarna, bara en massa hotell och dynga.

Försöker även lägga in Västerhaningen el Vasterhaninge, funkar inte, får tillslut inte ens Search-knappen att vara aktiverad!!!???

Det hjälper inte ens om jag startar om programmet eller önska 500 träffar, får inte fram det jag söker ändå!!!??

Ursäkta, men detta är en makalöst urkass dynga till sökfunktion, man ska väl för fan inte behöva en doktorand på KTH för att hitta Rinvägen i ett sketet kartprograms sökfunktion!!??


Ahhhhhhhhh...... vad det är skönt att vräka ur sig ilska..... ;-)

MVH Tony
 
Bara något förhöjd puls nu.....

Hej igen.

Nu har jag lyckets få till det en gång, fast jag är inte riktigt säke på hur jag gjorde. Får öva lite mer.

Men min åsikt står bergfast, detta ÄR ett makalöst tillkrånglat och obegripligt söksystem.

Tanken att man skall kunna söka även om man ej vet om det är väg gata eller street man letar efter, håller fan inte. För det funkar alldeles utmärkt i andra program, ja t o m i Vistan, att bara knappa in de första lämpliga bokstäverna och se vad listan finner som passar. Vill man slippa massor av träffar i listan så knappar man in fler bokstäver i namnet, och hela namnet ger naturligtvis mer exakt träff.

Enkelt och lättförståeligt.

Att ha det som nu, med två helt olikjobbande söksystem, är det samma som att två helt olikfungerande menysystem en nalle typ.

MVH Tony
 
Suck

När du landat igen, kan du fundera på om du matat in Ring i rutan märkt "Name". Där söker du på intressanta platser (Points of Interest, POI). Hotell och sådant.

Klicka på Select till höger om rutan märkt Address, ändra 50 till 100 i "Show first matches", fyll i Ring i fältet märkt "Street" (och dessutom numret i rutan ovanför, om du har ett speciellt gatunummer). Gå sedan neråt i listan tills du hittar Ringvagen. Markera den, klicka på Select address.

Nu kommer du ut till den ursprungliga sökrutan. Knappa in Vasterhaninge i rutan för City, tryck Select, sedan Select City och till sist Search.

Gå nu neråt i rutan med förslag på adresser, välj Ringvagen med lämpligt nummer, tryck OK.

Ha lämpligen en spegel tillgänglig, så du kan se fågelholken uppenbara sig. :)

Var det "jasy" som skrev att bara mesar läser anvisningarna? Hur man gör står där, förutom det här med namnled och slutled i adresserna.

Du hann skriva ett inlägg till, medan jag svarade. Vistans sökfunktion fungerar faktiskt likadant. Nu har jag inte rätt karta inladdad för att söka på samma väg som du gör, men om du knappar in "Ringv", lär du komma förbi Ringvagen i listan även där. Du ska nöja dig med "Ring" för att komma rätt.

Med de kartor jag har inladdade ligger exempelvis Ringvagen före Ringargatan, eftersom Ring kommer före Ringar, och något mer sorterar den inte efter. Skillnaden är möjligen att när du knappat in "Ringv", och alltså kommit för långt i listan, kan du gå baklänges (uppåt) i listan i Vistan (extra enkelt nu, fr.o.m. 2.29d, när zoomknapparna fungerar som bläddra sidvis även vid sökning på namn). Det kan du inte göra i MapSource, bara neråt.

Anders
[Ändrat av apersson850 2002-09-25 kl 11:16]
 
Skrapar med foten lite då....

Ok, sökfunktionen kanske har sina fördelar med. Men alldeles superlogiskt lättbegriplig kan väl ändå inte påstå att den är, eller??

Men med träning och envishet sitter antagligen även detta i ryggmärgen.

Det är bara så att när man pillat med nåt annat logiskt så var det som att köra huvet i väggen när man skulle finna det man ville i MP.

Finna förresten, jag var ute vid Kaknäs och nosade mig fram till stompunkt 24557, och det gick ju bra. Skrev lite om det på den tråden.

Du nämner nåt om att det numera går att backa och scrolla eller nåt med zoom-knapparna!?

Jo jag läste det i nya versionen, men inte fan har jag fattat vad de menar, och inte märkt någon skillnad mot förut!?

Är jag dum igen tro ;-) kan du ge en förklaring om detta, alltså hur knapparna nu kan funka.

MVH Tony
 
Zooma sidvis

När man får upp en lista, så att man ska kunna välja något ur listan, har man tidigare alltid fått åka upp eller ner med click-stick (för de enheter som har sådan, förstås). Detta blir ett ihärdigt klickande i långa listor.

Med Legend och Vista kan man nu använda zoomknapparna för att gå upp- eller neråt en sida i taget. För Legend fungerar det i de flesta listorna. För Vista fungerar det i allihop (gäller enbart 2.29d; Kommer troligen till Legend också snart).

Går mycket snabbare att hoppa omkring i långa listor med den funktionen. Speciellt sök städer efter namn är otroligt trög med den gamla metoden.

Anders
 
Vilopuls.....

Sedär.... det funkade ju riktigt fin det däringa sidbläddringen, bara man hade rätt programversion i Vistan!!

Hade för mig jag läst nåt på deras hemsida om just det med bläddringen, och laddat hem den nyaste versionen med, men det vete fan vad som hände med det.

Nu fanns ju 2.29d i listan, men på downloadlänken stod det 2.29c.

Likaså när man laddade ner den och installerade, men vid efterkoll i Vistan så hade 2.29d landat i minnet.

Å du, jag hade nog virrat till det lite ett tag med gatusökningen, stoppat in det på name och så. Men det strulade lite även då jag sen la det rätt, men det löste sig till slut.

Nu skall jag träna lite till på att söka. Höll ju på för ett tag sen och försökte hitta Eiffeltornet, men gick bet. Ska terra igen och se om jag kan finna det på kartan.

MVH Tony
 
Stava på franska

Eiffeltornet finns med, till och med två gånger, av någon anledning, men det stavas på franska. Viktigt att veta om du ska söka på det.

Anders
 
Kom på en sak

Många gåner när man söker en stad med Vistan. Sen när man zoomar in på staden, så ser man ju själva pricken med staden namn, men flera gånger så har jag sett att det finns en till prick en bit bredvid med samma stads namn. Har det att göra med att baskartan och MapSource har olika positioner på denna stad och därför s a s krockar lite med varandra??

Hur som helst så ser de ju lite korkat ut med två olika positioner att vela mellan.

MVH Tony
 
På pricken

Denna gången har du fattat helt rätt.

Man kan ha flera kartor som täcker samma område. Baskarta, WorldMap och MetroGuide, exempelvis.

Sökning på närliggande städer kan ske på MG, WorldMap och baskartan.

Sökning på namn kan ske på MG och baskartan.

När du gjort en sökning i Vistan, kan du öppna extramenyn (knappen till vänster om [X]) och där välja karta. Om du söker "Nära kartpekaren" kan du bara välja kartor som finns inladdade över det område som du panorerat till.

Det här med att välja vilken karta man ska söka på infördes i utgåva 2.28 till Vistan.

Eftersom det då är lite skillnader, mellan olika kartor, på var punkten som representerar städerna ligger, får du olika positioner som sökresultat och kan också se samma namn på mer än en plats.

Anders
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.