program för att plocka upp skärmdumpar av karta

Vill dumpa inzoomade skärmbilder av belgiska digitala scannade topokartor för eget bruk(exportfunktionen ger för dåligt resultat) att använda i IPAQ och PalmTT. Dumparna ger 2560x1024 pixels.
Lämpligt program?

Sammanfogningen lär kunna ske i Panavue.

Hejonas

Bryssel& Öland
 
Jag vet att i alla fall PSP har utomordentliga funktioner för skärmdumpning, den kan dumpa såväl skärm som fönster eller objekt. Och man kan välja om den skal göra det direkt, efter en inställbar tidsfördröjning eller vid en "hot-key"-tryckning. Och man kan välja om den bara ska göra en dump eller om flera skall följa.

Och sammanfoga bilder kan man väl göra i vilket bildprogram som helst (PSP går bra där med men man får böka lite med att utöka ritytan).
 
nermander; sa:
Jag vet att i alla fall PSP har utomordentliga funktioner för skärmdumpning, den kan dumpa såväl skärm som fönster eller objekt. Och man kan välja om den skal göra det direkt, efter en inställbar tidsfördröjning eller vid en "hot-key"-tryckning. Och man kan välja om den bara ska göra en dump eller om flera skall följa.

Och sammanfoga bilder kan man väl göra i vilket bildprogram som helst (PSP går bra där med men man får böka lite med att utöka ritytan).

F'låt men det blev lite oklart. Gör du skärmdumpen inne i Paint Shop Pro?? Jag måste ju ha kartprogrammet uppe för att få fram skärmbilden som ska dumpas. Körs PSP samtidigt?`

Hejonas
 
jonasolof; sa:
F'låt men det blev lite oklart. Gör du skärmdumpen inne i Paint Shop Pro?? Jag måste ju ha kartprogrammet uppe för att få fram skärmbilden som ska dumpas. Körs PSP samtidigt?`

PSP är igång samtidigt, när man startar skärmpdumpfunktionen minimerar den sig automatiskt. Jag har t.ex. använt den för att piratkopiera smådelar av gröna kartan från Lantmäteriets Kartsök. Jag ställer in den på att dumpa "object" var 10:e sekund. När 10 sekunder gått så blir det en ram runt det "object" som musen pekar på. Bara att klicka på kartbilden så grabbas bara kartbilden. Sen har jag 10 sekunder på mig att panorera kartan innan dumpläget aktiveras igen. När jag har fått mitt tiotal bitar så går jag till PSP där varje dump ligger som en egen bild.

(Fast det är ett hästjobb att försöka sno större kartbitar på det viset, det är billigare att köpa en gröna kartan än att sitta i 2-3 timmar och klistra småbitar. Men om man vill snabbt vill få till en liten kartbit och inte har tid att åka och köpa så funkar det rätt bra. Kartsök har ju heller inte koordinatnätet med på kartan så det funkar ju inget bra för orientering när man inte vet var norr är....)
 
skärm dump för fugawi

tack!

Fick indirekt svar på min tidigare oinitierade fråga: Programmet har en egen Grab function så man använder inte Print Screen knappen på tangentbordet - och då lär det väl vara så med PSP också.

Progeny verkar funka även i win2000. Ser ingen kvalitetsförsämring på skärmbilden i Progeny, har inte kollat sparade filen än. Och jag kan spara i jpg, bmp och gif. Vilket är bäst för vidare export till Fugawi? Bör man transfomera tíll något annat format?

Hejonas
 
PSP

Tack för det svaret också, det blev lite omkastad ordning pga de snabba svaren. Som tur är har jag med koordinatsystemet (UTM) på skärmbilden. Belgiska Topokartor 1/50.000, bra kvalitet ned till zoom in 1/1000.

Vad är snabbaste programmet för stitching? PanaVue?

Hejonas
 
jonasolof; sa:
Vill dumpa inzoomade skärmbilder av belgiska digitala scannade topokartor för eget bruk(exportfunktionen ger för dåligt resultat) att använda i IPAQ och PalmTT. Dumparna ger 2560x1024 pixels.
Lämpligt program?

Varför ska du sammanfoga? Både Fugawi och OziExplorer byter karta automatiskt. Jag började sticha men slutade snabbt, eftersom det är så himla meckigt. Det är dessutom enklare att kopiera små filer till/från iPAQ. Se bara till att du döper filerna fiffigt, t ex utifrån koordinatern i övre vänstra resp nedre högra hörnet.

Jag har PhotoStitch som följer med min Canon digitalkamera.
 
Store; sa:
jonasolof; sa:
Vill dumpa inzoomade skärmbilder av belgiska digitala scannade topokartor för eget bruk(exportfunktionen ger för dåligt resultat) att använda i IPAQ och PalmTT. Dumparna ger 2560x1024 pixels.
Lämpligt program?

Varför ska du sammanfoga? Både Fugawi och OziExplorer byter karta automatiskt. Jag började sticha men slutade snabbt, eftersom det är så himla meckigt. Det är dessutom enklare att kopiera små filer till/från iPAQ. Se bara till att du döper filerna fiffigt, t ex utifrån koordinatern i övre vänstra resp nedre högra hörnet.

Jag har PhotoStitch som följer med min Canon
digitalkamera.

OK jag har också Canon Photostitch och MS PhotoEditor (Office 2000). Om man inte sammanfogar får man kalibrera in varje kartsnutt med tre punkter i Fugawi - men det går kanske fortare än att foga samman och sedan kalibrera in tre punkter på den sammanfogade? Kanske noggrannare också? vilket format är bäst sett till kvalitet/filstorlek?

Hejonasigen
 
Ska inte scanna, kör skärmdumpar fråmn ett kartprogram
som inte är inskannade bilder utan där kartan är skapad som digital "bild" från början.

Eftersom bilden är digital undviks problem med sneddragning mm som fås vid scanning av papperskartor. Och det ska i princip inte spela någon roll om jag följer en tänkt rutt med en massa smårutor som kalibreras var och en för sig så länge de överlappar utmed rutten.

Franska topokartor 1/25000 som många sett i alperna finns också digitalt numera. Ozi och Fugawi är mkt poppis på kontinenten. De franska alpkartortorna på papper har så hög detaljupplösning att de är lite svårlästa och jag antar att de digitala versionerna är lika bra och därför med fördel kan zoomas till 1/10.000 för pDA bruk. Ozi och Fugawi är mkt poppis på kontinenten.

Hejonasigen
 
Ett snabbt och effektivt skärmdumpprogram hittar du
http://www.hyperionics.com/
som går till det mesta men framför allt kan man snabbt organisera sina klipp och kan samla upp dem
Man behöver inte köpa det utan får en etikett som enkelt kan klippas bort då den ligger uppe till vänster.
För stora bilder är det lämpligt att skruva upp upplösningen på skärmen till max men det vet du antagligen redan.
Ben
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Johan123 Program för att visa höjdprofil/banprofil? Navigering 7
bosseiskogen Program till lantmäteriets kartor Navigering 6
bosseiskogen Program för Lantmäteriets öppen data Navigering 0
Brune Program för BlueChart på minneskort? Navigering 6
heah Program för analys av GPX-filer Navigering 7
ajn Vilket system/program för att ta fram ledkarta? Navigering 7
Stående program Navigering 0
L.A. program för kartritning? Navigering 12
kenta2 PC program till sjökort Navigering 1
niking Program för RIK-kartor Navigering 2
benkeffs Tips på GPS program till windows mobile 6 Navigering 14
Jazzil Ett >> ENKELT << gps-program som visar longitud och latitud. Navigering 4
karl-petter Program för att samla in GPS spår på mobiler Navigering 0
Magster Program till windows mobile som kan läsa .jpg och .jgw Navigering 7
olakall Gps program till SE p1i Navigering 0
greenjuice GeoJournal - ett nytt geocaching-program till Mac Navigering 2
greenjuice Gratis hemmagjorda kartor men vilket typ av program? Navigering 8
jonasolof Program för att göra TYP-filer för kartor i img-format Navigering 0
Golfareninsweden USB GPS - Program för att läsa av data Navigering 9
greenjuice Mac-program som är lämpat för Geocaching Navigering 0
arnebo Uppdatering av kartor och GPS program Navigering 3
Garmin Vista Vart hittar man nytto program till Garmin IGUE 3600 Navigering 4
jmlove ForeTrex 101 vilka program? Navigering 3
grodanbolle Vad behöver man för program för att kolla på Rik filer Navigering 6
Jimmy_L NASA har ett grymt program. Navigering 14
Martin O Program till Palm Navigering 2
Matte14 Konvertera waypoints, vilket program? Navigering 6
DTM Flera program samtidigt i PPC vill inte funka Navigering 7
magnushansson Bra PDA + bra program VS. bra GPS (ex Garmin 60 cs) Navigering 26
JMERLIN Alternativt program för uppladdning av bluecharts? Navigering 1
bybben Program till laptop och GPS Navigering 7
magnuss GPS program till pocketPC Navigering 1
Bertil Sat tracking program Navigering 2
MickeD Program till EtreX Navigering 3
Peyron Med vilket program gör jag en mapsource karta? Navigering 3
SpaceAce- Program för GPS-tracks Navigering 8
os Nav program för Pocket Pc Navigering 1
SankaBoy Program till Palm Vx Navigering 1
SankaBoy Program till Palm Vx Navigering 0
j-norlin Program som omvandlar WGS84 till Rt90 for macintosh Navigering 0
lesko Gratis GPS-program Navigering 0
markus74 GPS Program samt Specifikationer Navigering 1
fjällöring GPS program Navigering 1
Pixelmeister Program till Palm som klarar X,Y koord.? Navigering 0
algir Program till PALM Vx Navigering 1
svartöra Program för beräkning av väglängd Navigering 5
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
davst Friluftskartan Pro går ej längre att låsa upp Navigering 11
johnliungman Vad ska vara upp på en karta på en skylt Navigering 29
Coachmike Får inte upp V3 kartan i Base Camp! Navigering 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.