Upp i det blå

Hej!

Är nu i Peking och hälsar på några vänner. Häromdagen tog vi en tur upp i bergen. Vid foten av berget skröt jag för mina vänner om att min Garmin E-trex Vista HCX kunde visa höjden. Vid ett ställe berättade jag att vi var på 380 meters höjd men strax efter stannade vi vid en utsiktsplats och där var inristat på en sten höjden1414 meter upp i luften! Jag försökte bortförklara det med att man måste kalibrera om den för här har vi nya sateliter (i stil med att man måste göra så med det elektroniska kompasset).
Kan någon förklara för mig vad som är fel så jag slipper stå där med skam?
Jag har inga kinesiska kartor men det är väl inte därifrån den får höjden?

Ha det så gott!
Steen
 
Låter

som ett översättningsproblem. Är det inte feet som det stod på stenen?

Exakt hur Vista HCx räknar ut höjden vet jag inte men det är en kombination av GPS-mätning och barometer. Kalibrering manuellt av barometern gör mätningen något exaktare men vistas du länge på samma plats kalibrerar enheten hyggligt på egen hand med GPS-mätningen.

Thure
 
GPS kan mha satelliter med ca dubbla onoggrannheten man har i horisontalplan visa höjden över en tänkt ganska rund jord. Det är mao inte exakt höjden över havet.
En GPS med barometer kan du kalibrera mot känd höjd eller känt tryck, alernativt så låter du den kalibrera hyfsat mot GPShöjd. Med inbyggd barometer får du en snyggare och exaktare höjdkurva.
På friluftskartan kan man ta hjälp av en höjdkurva och ange rätt höjd vid dagens start. I Peking har du antagligen inte topokarta i GPS..
Du kan klara dej genom att säga att "nu är vi ca 320m högre än hotellet" och undvika absolut höjd tills du vet..
 
Om du har kvar koordinaterna för stenen så kan du få fram höjden på 20 meter när med radardata från rymdskytteln. De går att ladda ned gratis i format som du kan lägga in i mapsource och även i din gps - gärna som transparent karta ovan t ex en vägkarta. Det finns en hygglig Kinakarta på mapcenter, använde den i fjol.

Har fn inga webadresser i huvet
 
En sådan GPS som nämns här har även en geoidmodell inlagd, så den visar faktiskt höjden över en tänkt ellipsoidisk jord.
 
En sådan GPS som nämns här har även en geoidmodell inlagd, så den visar faktiskt höjden över en tänkt ellipsoidisk jord.
Litet motsägelsefullt... :)

Ellipsoid = en matematiskt definierad kropp vilken är en approximation av jordens form i det område som ska avbildas, t.ex. på en karta. Hela jorden = GRS80 (geodetiskt datum för WGS84).

Geoid = ekvipotentialyta med samma acceleration (tyngdkraft) i varje punkt på ytan, ungefär detsamma som den tänkta medelvattenytans förlängning även under kontinenterna. Nästan hopplös att definiera matematiskt över större ytor. Kan dock beskrivas med en geoidmodell, vilket vanligen är ett rutnät innehållande korrektionsvärden för omräkning mellan ellipsoidhöjd och geoidhöjd.

/torbjörn
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.