Byta till V-Broms?

Rätt handtag

Tänk på att skaffa rätt handtag. Jag hade ett tag V-broms och cantilever-hadtag, vilket inte rekomenderas. Cantileverhandtaget drar wiren för kort väg (dvs för liten utväxling) vilket gör att bromsen ligger emot fälgen hela tiden. V bromsarna från Biltema (dom blanka, dom gula har jag inte testat) är helt OK om du är snål.
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Det finns adapters för att köra v-broms med cantileverhandtag, så kan man lägga pengarna på en dyrare broms i stället.
 
Men..

Är inte V-bromsar bättre än cantiler eller är det bara jag som har fått för mig det. Vet att vi hade en riktig diskussion om huruvida svenssons skulle ha V-broms eller cantiler men nu handlar det väl om någon som vet vad han gör.
Med bättre menar jag då att de nyper hårdare och borde rätt använda ge kortare bromssträckor.
Thomas.
 
Att nypa hårt är inte allt

Jag har aldrig haft cantileverbroms, så jag kanske ska hålla tyst, men jag tror att den viktigaste skillnaden är att V-bromsar gör det lättare att bromsa LAGOM hårt.
(Jämför med låsningsfria bromsar på bilar.)
 
Nypa hårt

Orsaken till att jag vill ha V-bromsar är just att jag vill ha bättre nyp.

Cantilever i all ära men dom tar inte så jäkla bra.
 
biltema noch einmal

Jag har en rysligt ful och gammal mtb som hade cantileverbromsar av plast tills för ett par dar sen. Jag köpte en sats V-bromsar på Biltema för bättre än så är hojen inte värd. När de väl sitter där de ska fungerar de utmärkt. Men, som så ofta med Biltema-prylar väntar en överraskning runt hörnet. Vajern var nämligen åt pipsvängen för kort i förhållande till höljet, vilket gjorde det omöjligt att montera densamma i befintligt tillstånd. Fick klippa av höljet ung. en decimeter och och sätta på en stopper från de gamla bromsarna. Sen funkade det....
 
Troligen går det...

Jag bytte i våras till Shimano LX V-bromsar från XT cantilever, det gick bra. Tänk på hur fästena för höljena sitter på din ram så att det fungerar med V-bromsar som skall ha hölje ända fram till bromsarmen.
 
Tapparna på ramen är samma. Men använd inte counterlever handtag till v-bromsar! Du flyger över styret för kraften blir för hög! Köp en sats med handtag som följer med isf. Har du reglae med intergerade bromshandtag så kan det bli knivigt.

Du kan i regel använda samma vajerledare och det finns speciella nipplar om du bara har en "ring" bak på ramen. Dra inte hölje hela vägen. Blir för högt friktion och det går tungt efter ett tag.

Byt vajer och höljen med när ni ändå har verktygslådan framme! :D
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips