Byta stormlinor på tältet

Två av mina stormlinor gick av på fjället I vintras. Tältet är ett Helsport fjellheimen x-trem 3-camp.
Ett tunneltält för vintern.
Nu ska jag byta alla stormlinor till Hillebergs 3mm:ers, men har tyvärr plockat bort alla de gamla då jag skickade in tältet på lagning.
Någon som vet hur långa linorna bör vara ? Jag antar att det har att göra med vad vinkeln mot mark/lina blir.

Anders,
varför inte ta tillfället i akt och passa på att byta till stormlinor som är självlysande?
Det gjorde jag på mitt tält - mycket mindre risk att snubbla över dem i mörkret... Jag använde
Type III Ljusgul Paraglow (som jag köpte från Holland) kombinerat med självlysande linsträckare
(som jag vill minnas att jag hittade i Finland). Gjorde mina linor drygt 1,5 ggr så långa som de er-
satta originalen - för att få flackare fästvinkel för fästpinnarna. Har aldrig behövt ångra det beslutet...
/Odd

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Tackar för alla svar, det jag upplevt med Hillebergs stormlinor är att de är väldigt trasselfria, det är en väldig fördel när jag skall resa tältet och är minst lika viktigt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips