Byta stormlinor på tältet

Två av mina stormlinor gick av på fjället I vintras. Tältet är ett Helsport fjellheimen x-trem 3-camp.
Ett tunneltält för vintern.
Nu ska jag byta alla stormlinor till Hillebergs 3mm:ers, men har tyvärr plockat bort alla de gamla då jag skickade in tältet på lagning.
Någon som vet hur långa linorna bör vara ? Jag antar att det har att göra med vad vinkeln mot mark/lina blir.

Anders,
varför inte ta tillfället i akt och passa på att byta till stormlinor som är självlysande?
Det gjorde jag på mitt tält - mycket mindre risk att snubbla över dem i mörkret... Jag använde
Type III Ljusgul Paraglow (som jag köpte från Holland) kombinerat med självlysande linsträckare
(som jag vill minnas att jag hittade i Finland). Gjorde mina linor drygt 1,5 ggr så långa som de er-
satta originalen - för att få flackare fästvinkel för fästpinnarna. Har aldrig behövt ångra det beslutet...
/Odd

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Tackar för alla svar, det jag upplevt med Hillebergs stormlinor är att de är väldigt trasselfria, det är en väldig fördel när jag skall resa tältet och är minst lika viktigt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips