Byta slingor på mina Camalots?

Tjena!

Det finns säkert många sätt, några bra och några mindre bra... Till de mindre bra hör att trä en dynemaslinga och knyta den. Dynema är nämligen så glatt (alltså halt) så det är lätt att knuten glider upp under belastning. Du kan självklart knyta tubband, men det kanske kan vara knivigt att få in genom hålet (använder själv Metolius, så jag vet inte hur stort hålet är). Bäst är nog att lämna in dina Camalots och få en slinga ditsydd. Var man gör det vet jag inte. Men det har funnits i Stugun. Säkert någon som vet.

Mvh Niklas

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Ja, knyta är dumt.

Men jag hade tänkt att bara trä igenom en sydd 60 eller 30 cm slinga. Om man sätter den så att lika mecket sticker ut på var sida så kan man ju klippa i en karbin i bägge ändarna av slingan. Altrnativt kan man ju göra en "cloves hich"-knut (samma som när man trär ihop två sydda slingor) i hålet på camaloten.

Bra, dåligt?

Lämna in och få sytt? Vem gör det? Kostnad? (Lite dyrt att skicka till Black Diamond)

Repsnöre

Istället för slingor borde det ju gå att använda en bit repsnöre på samma sätt som man brukar göra med stora hexor. Repsnören innebär säkrare knutar om än lite stora.

Åtminstone går jag och funderar på den metoden då även mina Camaloter börjar bli till åren.

/Razor

Lärkhuvud?

Hej Vandrare!

Det låter på din beskrivning som du gör ett lärkhuvud (AE: girth hitch, BE: lark's headknot). Cloves hitch = dubbelt halvslag.

Jag var i samma sits förra året då jag ville ha nya (längre) slingor på mina Camalots. Funderade då i dessa banor. Tyckte att en sydd slinga verkade lovande då det kunde bli dubbel längd då man trädde en ändan genom den andra (lärkhuvud).

Jag mejlade mina tankar till Black Diamond. Det tyckte inte om förslaget då knuten belastar hålet snett. Dessutom blir slingan rejält svagare av ett lärkhuvud.

Jag knöt istället en egen slinga av 19 mm tubband med en vattenknop (inte så värst svårt att få igenom hålet). Lämnar cirka 7 cm snibbar. Varken vackert eller praktiskt med snibbar men man vänjer sig. Man får dock välja längden helt fritt.

Kolla in test av vattenknopen på (hållfast & glidning):
http://www.xmission.com/~tmoyer/testing/

/Örjan ;-)

Spectra !

Spectra 7 mm. TRIPPEL fiskarknut. REJÄLT (Spectra är känsligt för friktionsvärme!)åtdragen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips