byta packning till trangiakö?

Hej!
Har ett trangiakök med gasbrännare, några år gammal, använts 3-7 dagar per år ffa sommartid. Kan brännaren vara utsliten? Upptäckte att det nu är svårt att stänga av gasen med mindre än att dra åt riktigt hårt, samt att gas läcker ut när jag skruvat på brännaren på tuben (väl påskruvad håller det sedan tätt)Förslag på vad som kan vara fel och om det går att laga, tex byta packning eller annat.

Att det pyser till en bråkdel av en sekund precis när man skruvar på en helt ny tub brukar vara normalt men så fort den blir lite halvtom brukar det inte hända mig.

Låter nog som du ska byta packningen eftersom det även är den del andra problem. Du kanske kan börja med att ta ut den och inspektera den, kan även vara smuts som gör att den inte fungerar så en rengöring av packningen kan räcka.

Tänj ut den lite och kolla under förstoringsglas och se om du ser några sprickor eller ojämnheter.

/G

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Tack för svar! Här pyser det trots att tuben nästan är tom, tom. Ska prova att se över packningen enligt ditt förslag. Är inte så händig på sånt här, hur tar jag bort den på bästa sätt utan att jag skadar den? Om jag kommer fram till att jag behöver en ny packning, var skaffar man den i så fall?

Om själva kran läcker med sakta gas sipprande till brännaren fast det är bestämt tilldraget så kan man anta att det är skräp i kranen - har för mig att det finns en mutter på vredsidan och det kanske går att skruva isär denna och inspektera så att alla tätytor verka skräpfria och inte har skador. (nackdelen i situation med en läckande kran och att man drar hårt åt för att det skall bli tätt - är just att det kan skada tätytorna pernanent och det går inte att få helt tätt även efter en senare rengöring, och då är det i princip en ny kök-brännare som gäller då kranhus och slang är pressade detaljer som inte går att åtgärda/byta i delar).

Jag har alltid haft reserv-oringar packkade med köken. När jag så en gång behövde byta i skarpt läge hittade jag i min packning inget lämpligt verktyg. Efter lite funderande visade det sig att korkskruven på Victorinox-fällkniven fungerade för ändamålet. Jag tror att även tandpetaren hade kunnat fungera.
/John

Tack så mkt för alla svar! :)ska spara dem för framtiden: tror faktiskt det räckte att blåsa kraftigt mot packningen och dra åt kranen aningens hårdare. Vill som sagt ogärna dra så att jag riskerar att skada packningen. Är på väg hem nu och ska gå igenom köket ordentligt innan jag packar ner det för denna gång, så jag säkert vet att det är ok till nästa användning!
/Anna

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips